ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک منبع دیپلماتیک: ایران احتمالاً اوایل هفته آینده نفتکش توقیف‌شده کره‌ای را آزاد خواهد کرد

یک نفتکش متعلق به کره جنوبی از ۱۵ دی ماه سال گذشته در توقیف سپاه پاسداران است. مذاکره برای آزادسازی این کشتی به نتیجه‌ای نرسید اما اکنون یک منبع دیپلماتیک کره جنوبی از «پیشرفت قابل توجه» در مذاکرات با ایران و آزادی قریب‌الوقوع این نفتکش خبر داده است.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی جمعه ۱۳ فروردین / ۲ آوریل به‌نقل از یک منبع دیپلماتیک این کشور نوشت ایران احتمالاً نفتکش توقیف‌شده کره جنوبی و ناخدای آن را اوایل هفته آینده آزاد خواهد کرد.

این منبع کره‌ای که خواست نامش فاش نشود افزود: «فکر می‌کنم پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات با ایران در مورد مسئله کشتی توقیف‌شده صورت گرفته است و کشتی و کاپیتان آن احتمالاً در آینده نزدیک آزاد خواهند شد.»

۱۵ دی‌ماه گذشته سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفتکش کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» خبر داد. سپاه گفت این نفتکش را به‌دلیل «آلودگی نفتی و مخاطرات زیست‌محیطی» در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرده اما کره جنوبی این موضوع را رد کرد. آمریکا توقیف این نفتکش را به ادامه توقیف دارایی‌های ایران در کره جنوبی مربوط دانسته بود.

نفتکش کره‌ای ۲۰ خدمه شامل ۱۱ میانماری، پنج کره‌ای، دو اندونزیایی و دو ویتنامی داشت که بعد به جز کاپیتان آن آزاد شدند. برخی از آن‌ها ایران را ترک کرده‌اند و برخی برای نگهداری کشتی در آن‌جا مانده‌اند.

مذاکرات برای آزادی این کشتی با سفر هیئتی به ریاست قائم‌مقام وزارت خارجه کره‌ جنوبی در تهران انجام شد و بی‌نتیجه ماند. ایران در این مذاکرات خواستار آزاد شدن پول‌های مسدود‌شده در دو بانک کره‌ جنوبی شده بود. وزارت خارجه کره‌ جنوبی پس از پایان این مذاکرات ابراز خوش‌بینی کرد که با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا امکان آزاد‌شدن پول‌های بلوکه‌شده فراهم شود.

۷ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران در دو بانک کره جنوبی مسدود است. انتقال این پول مسدود‌شده در بانک‌های کره‌ جنوبی به دلیل آن‌که باید به دلار آمریکا تبدیل شود نیاز به مجوز خزانه‌داری این کشور دارد.

شبکه رسانه‌ای کی‌بی‌اس کره جنوبی در فوریه گذشته به‌نقل از یک مقام وزارت امور خارجه این کشور از «موافقت اصولی» آمریکا با آزادسازی دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی خبر داد اما بعد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت آمریکا هنوز به کره ‌جنوبی مجوز پرداخت پول‌های مسدود شده را نداده است.

دو کشور در حال رایزنی درباره چگونگی آزادسازی بخشی از دارایی ایران از سوئیس و از طریق «قرار تجاری بشردوستانه» (SHTA) بازگردانده شود. این کانال مالی و تجاری برای فروش مواد غذایی و دارو به ایران، در بهمن‌‌ماه ۱۳۹۸ به‌صورت آزمایشی و با تأیید آمریکا راه‌اندازی شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.