ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت شبانه اسماعیل گرامی مانع تجمع هفتگی بازنشستگان نشد

شامگاه شنبه ۱۴ فروردین ماموران امنیتی به منزل اسماعیل گرامی، کارگر بازنشسته در تهران رفتند. سندیکای رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گزارش کرده است ماموران امنیتی از گرامی خواستند تجمع صبح یکشنبه ۱۵ فروردین بازنشستگان را لغو کند. او این درخواست را نپذیرفت. ماموران نیز پس از بازرسی منزلش او و وسایل شخصی‌اش را با خود بردند. گرامی اسفند سال قبل همزمان با تجمع بازنشستگان بازداشت و پس از چند روز به قید وثیقه آزاد شد. صبح یکشنبه ۱۵ فروردین صدها بازنشسته در شهرهای مختلف ایران به خیابان آمدند.

بازنشستگان تامین اجتماعی که از نیمه دی ماه سال گذشته تا فرارسیدن نوروز بارها به خیابان آمده بودند خواستار افزایش حقوق دوره بازنشستگی بر اساس سبد معیشت هستند.

مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی شنبه ۱۴ فروردین در یک نشست خبری از افزایش حقوق بازنشستگان کارگری با سی سال سابقه کار و پرداخت بیمه به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خبر داده بود. این مبلغ البته تنها به بازنشستگانی پرداخت می‌شود که دو فرزند دارند. دریافتی سایر بازنشستگان که سابقه بیمه کمتر دارند و یا فرزند ندارند کمتر از چهار میلیون تومان خواهد بود.

تا پیش از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری که قرار است از فروردین امسال اعمال شود، دریافتی ۶۵ درصد بازنشستگان کارگری دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود و میانگین دریافتی مستمری‌بگیران کارگری ماهیانه سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان. حالا با اجرای مرحله دوم «همسان‌سازی» قرار است میانگین دریافتی بازنشستگان به سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش یابد.

بازنشستگان تامین اجتماعی اما خواستار افزایش مستمری‌ها بر اساس هزینه معیشت هستند. کمیته مزد شورای عالی کارگری اسفند سال گذشته مبلغ سبد معیشت را ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین کرد. در نهایت اما اعضای شورای عالی کار حاضر به افزایش حداقل دستمزد بر اساس سبد معیشت نشدند و تنها حداقل دستمزد برای کارگران بدون سابقه ۳۹ درصد و برای سایر سطوح مزدی ۲۶ درصد افزایش یافت؛ رقمی که شکاف درآمد و هزینه کارگران و بازنشستگان را از آنچه که هست بزرگ‌تر می‌کند.

صبح یکشنبه بازنشستگان در تهران، کرج، گرگان، اراک، شوش، سنندج، رشت، کرمان، شیراز، نیشابور، ساری، اردبیل، تبریز، اصفهان، خرم‌آباد و ایلام مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند.

بازنشستگان معترض در کرج شعار دادند: «تنها راه رهایی از سفره‌های خالی فریاد در خیابان». یک ویدئو از تجمع در کرج را در زیر ببینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در ویدیویی که از تجمع در کرج منتشر شده، بازنشستگان شعار می‌دهند: «ما دیگه رای نمی‌دیم، از بس دروغ شنیدیم». تجمع کنندگان در تهران هم شعاری مشابه سر دادند. در ویدیوی دیگری که از تجمع تهران منتشر شد، معترضان شعار می‌دهند: «خیلی دروغ شنیدیم/ ما دیگه رای نمی‌دیم».

در رشت نیز بازنشستگان معترض خواستار استعفای سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی شدند و علیه او شعار دادند. در یک ویدیوی کوتاه از تجمع رشت که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، شعار «سالاری حیاء کن/ تامین اجتماعی را رها کن» و «تامین اجتماعی/چرا دشمن مایی» به گوش می‌رسد.

بازنشستگان همچنین خواستار رفع تبعیض در پرداخت مستمری بازنشستگی میان بازنشستگان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگان لشکری و کشوری هستند.

پرداخت بدهی معوق دولت به سازمان تامین اجتماعی که به گفته فعالان کارگری به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، حذف بیمه‌های تکمیلی و برخورداری بازنشستگان از بیمه درمانی کامل رایگان، واگذاری سهام شرکت‌های تامین اجتماعی به بازنشستگان و مشارکت بازنشستگان در هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی از دیگر خواسته‌های آنها است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.