ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرایط قرمز کرونا «سه میلیون نفر را بیکار می‌کند»

مرکز آمار ایران شمار بیکاران رسمی در زمستان ۱۳۹۹ را ۲ میلیون و ۴۷۸ هزار نفر اعلام کرد. دبیرکل اتاق اصناف ایران می‌گوید: با قرمز شدن شرایط همه‌گیری کووید-۱۹، سه میلیون نفر به شمار بیکاران افزوده خواهد شد. در این‌صورت شمار افرادی که بر اساس آمار نهادهای رسمی در ایران «بیکار» محسوب می‌شوند از پنج میلیون نفر گذر خواهد کرد.

محمدباقر مجتبایی، دبیرکل اتاق اصناف ایران یکشنبه ۱۵ فروردین گفت: در وضعیت قرمز کرونایی بیش از یک میلیون واحد صنفی تعطیل و حدود سه میلیون نفر بیکار می‌شوند.

شمار شهرهایی که بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان ایران در وضعیت نارنجی و قرمز قرار دارند، افزایش یافته است. ۴۸ شهرستان در وضعیت قرمز و ۱۲۶ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند. مسئولان وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده‌اند در روزهای آتی شمار بیماران در مناطق مختلف افزایش یابد.

افزوده شدن سه میلیون نفر به تعداد بیکاران، شمار افرادی که بر اساس آمارهای رسمی در ایران بیکار محسوب می‌شوند را به ۵ میلیون و ۴۷۸ هزار نفر افزایش خواهد داد.

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود جمعیت بیکاران که بر اساس تعاریف این نهاد در هفته منتهی به آمارگیری بیکار بوده‌اند را ۲ میلیون و ۴۷۸ هزار نفر اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت بیکاران در زمستان ۱۳۹۸ بیشتر است. با وجود افزایش شمار بیکاران، این مرکز نرخ بیکاری را در مقایسه با یک‌سال پیشتر کاهشی و ۹,۷ درصد اعلام کرد.

کاهش نرخ رسمی بیکاری اما بیشتر از آنکه محصول اشتغال‌زایی باشد، نتیجه کاهش نرخ مشارکت اقتصادی است. این شاخص در زمستان ۱۳۹۹ به ۴۰,۹ درصد رسید که ۱,۵ درصد کمتر از نرخ مشارکت اقتصادی در زمستان ۱۳۹۸ است. کاهش نرخ مشارکت اقتصادی به معنای خروج جویندگان کار از بازار کار است. در فاصله زمستان ۱۳۹۸ تا زمستان ۱۳۹۹ به استناد آمارهای رسمی ۶۱۱ هزار نفر از بازار کار خارج شده‌اند.

همانند فصل‌های گذشته شمار زنانی که از بازار کار رانده شده‌اند بیشتر است. در فاصله آغاز تا پایان سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۶۶ هزار نفر از جمیت زنان شاغل یا جویای کار کاسته شده و نرخ مشارکت اقتصادی این گروه از جمعیت با ۲ واحد درصد کاهش به ۱۳,۳ درصد تنزل کرده است. در همین بازه زمانی نسبت اشتغال جمعیت زنان نیز از ۱۲,۷ درصد به ۱۱,۱ درصد کاهش یافته است که به معنای کمتر شدن جمعیت زنان شاغل است. جزئیات گزارش مرکز آمار در جدول زیر آمده است.

جدول یک خلاصه گزارش مرکز آمار از شاخص‌های بازار کار را نشان می‌دهد.

نرخ بیکاری در کردستان و کرمانشاه: ۱۸ درصد و بیشتر

نرخ رسمی بیکاری که مرکز آمار ایران اعلام می‌کند با واقعیت موجود در بازار کار تفاوت بسیار دارد. این مرکز کلیه دانش‌آموزان، دانشجویان، شاغلان بدون مزد در مشاغل خانوادگی، سربازان، کارآموزان و افرادی که در طول هفته آمارگیری حتی یک ساعت کار کرده باشند را شاغل محسوب می‌کند.  مجلس شورای اسلامی ایران در تحلیل شاخص‌های بازار کار در پائیز ۱۳۹۹ نرخ بیکاری را ۱,۹۶ درصد بزرگ‌تر از رقمی که مرکز آمار اعلام کرده بود، برآورد کرد که بر اساس آن نرخ واقعی بیکاری به ۱۸,۴ درصد می‌رسید.

مرکز آمار در گزارش فصل آخر سال ۱۳۹۹ نرخ بیکاری در دو استان کردستان و کرمانشاه را در محدوده ۱۸ درصد اعلام کرده است.

نرخ بیکاری در کردستان که به نظر می‌رسد پس از همه‌گیری کرونا و سخت‌گیری نیروهای نظامی ایران در آمد و شد کولبران شمار بیکاران افزایش یافته است، ۱۸,۸ و در کرمانشاه ۱۸ درصد اعلام شده است. آذربایجان غربی در جوار استان کردستان دیگر استان با نرخ بیکاری(۱۴,۷) بالا است. پس از آن نیز دو هرمزگان (۱۴,۵)، یزد (۱۳,۵) و چهارمحال و بختیاری (۱۳,۴) قرار دارند.

جمعیت واقعی بیکاران چند نفر است؟

اگر فرض را بر صحت گزارش مرکز پژوهش‌ها بگذاریم و تنها همان بخش از جمعیتی که به دلیل دلسری از یافتن کار از بازار کار خارج شده را به جمعیت بیکاران اضافه کنیم، جمعیت رسمی بیکاران که بر اساس تعاریف مرکز آمار بیکار هستند به بیش از سه میلیون نفر خواهد رسید.

شمار بیکاران واقعی اما به نظر باید حداقل نزدیک به دو برابر و حتی بیشتر از آمارهای رسمی اعلام شده باشد. به ویژه آنکه به اذعان مسئولان دولتی از آغاز همه‌گیری کرونا بیش از یک میلیون فرصت شغلی از دست رفته و دولت نیز به دلیل درگیری با کسری بودجه نتوانسته مشاغل جدید ایجاد کند.

همچنین شمار زیادی از کارگران فصلی و کارگران بدون بیمه که در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار مشغول به کار بودند، در یک سال گذشته بیکار شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.