ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی نیروهای مسلح: «حذف سربازی» تبلیغات انتخاباتی نشود، ستادکل نیروهای مسلح صاحب دارد

مناقشه بر سر حذف یا تداوم سربازی اجباری ادامه دارد. در حالی که بخشی از نیروهای وابسته به قرارگاه‌های سایبری سپاه موج جدید مخالفت با سربازی اجباری در فضای مجازی را تبلیغ می‌کنند، ستادکل نیروهای مسلح این تبلیغات را ضد امنیت ملی خواند.

ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ستادکل نیروهای مسلح ایران به‌تندی از کارزار تبلیغی «حذف سربازی اجباری» انتقاد کرد و گفت که این کار به صورت غیرکارشناسی انجام شده و هدف انتخاباتی دارد.

شکارچی در یک نشست خبری که روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین برگزار شد در مورد کارزار حذف سربازی گفت: «عده‌ای موجی ایجاد می‌کنند که با سو استفاده از عنوان سربازی و با وعده‌های پوچ و بدون پشتوانه عقلانی و بدون مشورت با نیروهای مسلح طرح‌های غیر قابل تحقق می‌دهند و دشمن را شاد می‌کنند که موجب تضعیف قدرت دفاعی کشور است.»

گرچه نارضایتی از سربازی اجباری در ایران، موضوعی فراگیر است ولی کارزار تبلیغی چند ماه اخیر برای حذف سربازی در فضای مجازی بیشتر از سوی کاربرانی ترویج شده است که گفته می‌شود بخشی از نیروهای سپاه پاسداران در فضای مجازی هستند. شاید به همین دلیل برجسته‌کردن این نارضایتی و تبدیل آن به کارزار تبلیغاتی در آستانه انتخابات این شائبه را ایجاد کرده است که این موج تبلیغی نه برای حذف سربازی که فراهم آوردن یک شعار جذاب برای کاندیداهای مورد حمایت سپاه باشد.

با این حال سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت که با وجود رشد غایبان از خدمت، باز هم نیروهای مسلح با کمبود سرباز مواجه است و حذف سربازی تبعات امنیتی دارد: «ما از ۱۰۰ درصد سرباز مورد نیاز، ۶۰ درصد سرباز داریم و با کسری ۴۰ درصدی سرباز مواجهیم. امنیت مرزهای کشور توسط همین سربازان تامین می شود و یک روز کاهش سرباز مساوی با ناامنی مرزها خواهد بود. برخی کشورهای پیرامونی ما دچار ناامنی هستند و آنوقت این ناامنی در داخل کشور سرریز می‌شود. شرایط ما با برخی کشورها تفاوت دارد. این کشورها به یک کشور دیگر پول می‌دهند تا آنها امنیتشان را بر قرار کنند. ما که کشور مستقلی هستیم و بالاترین ضریب امنیت در بین کشورهای همسایه را داریم و نمی‌توانیم چنین کاری کنیم.»

کارزار حذف سربازی اجباری در میان گروهی از نمایندگان مجلس نیز حامیانی دارد و به‌تازگی طرحی در مجلس یازدهم تدوین شده است که براساس آن، سربازی حرفه‌ای جای خود را به سربازی اجباری می‌دهد.

شکارچی می‌گوید نیروهای مسلح در تدوین این طرح نقش نداشته‌اند و کشی با آن‌ها مشورت نکرده است: «نماینده‌ای اعلام  کرده است که ستاد کل در جلسات مجلس برای موضوع سربازی حضور پیدا نمی‌کند. تا الان هیچ کس از ستاد کل برای حل مشکلات سربازی دعوت نکرده است. حرف ما این است که دور یک میز بنشینیم و بحث‌های فنی و تخصصی کنیم و هر نتیجه‌ای گرفتیم آن را اجرا کنیم. حساب نماینده مجلس از خود مجلس جداست. ما با مجلس هماهنگ هستیم اما اینکه پشت دوربین تلویزیون رسما دروغ بگوییم درست نیست. ستاد کل نیروهای مسلح صاحب دارد و در راس آن رییس ستادکل است. برخی افراد هم بحث مناظره را مطرح می کنند که دشمنان نظام از آن تعبیر دیگری دارند.»

او نارضایتی از سربازی اجباری در سطح عمومی را هم انکار کرد و گفت که بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارد، ۶۰ درصد از سربازها از وضعیتشان راضی هستند: «ما اخیرا یک پژوهش میدانی  در سراسر کشور انجام دادیم. بررسی کردیم از بدو ورود سرباز به مراکز آموزشی تا پایان خدمت سربازی بیش از ۶۰ درصد سربازان به این شیوه سربازی نگاه مثبت دارند. این ۴۰ درصد نگاه منفی هم به دلیل عدم تامین حقوق و مزایا است.»

سخنگوی نیروهای مسلح از کاندیداهای ریاست‌جمهوری خواست که موضوع سربازی اجباری را در تبلیغاتشان به کار نبرند: «دست اندازی به امنیت برای رای آوردن کار عاقلانه ای‌ نیست و چنین کسی صلاحیت ندارد. کسی صلاحیت انتخابات دارد که وعده ارتقا قدرت بازدارندگی را بدهد و توصیه می‌کنیم کاندیداها این کار را نکنند.»

امیرحسین قاضی‌زاده، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از مشهورترین چهره‌های سیاسی جمهوری اسلامی است که حمایت خود را از کارزار حذف سربازی اجباری اعلام کرده است. او صبح امروز چهارشنبه ۱۸ فروردین‌ماه کاندیداتوری خود را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. اگر قاضی‌زاده در جمع کاندیداهای نهایی قرار بگیرد، احتمالا پای این موضوع به مناظره‌های انتخاباتی نیز گشوده خواهد شد. در حال حاضر در ۱۰۹ کشور جهان سربازی اجباری وجود ندارد. بقیه کشورها نیز به صورت عمومی دوران سربازی منعطف، داوطلبانه با مدت زمان کوتاه دارند. تنها ۲۲ کشور جهان از جمله ایران دوران سربازی اجباری بیش از ۱۸ ماه و بدون حق انتخاب برای گذراندن این دوره در سازمان‌ها و نهادهای عمومی غیرنظامی را دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.