ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

میانمار: اعتراضات خاموش نشده و کشتار معترضان نیز ادامه دارد

دو ماه از کودتای نظامیان در میانمار می‌گذرد، انتشار روزنامه ها متوقف و اینترنت تقریبا قطع است، اما اعتراضات و به موازات آن سرکوب خونین معترضان و دموکراسی‌خواهان ادامه دارد.

ارتش میانمار روز چهارشنبه به یک اردوگاه مخالفان کودتا حمله کرد.  به گزارش رسانه‌‌‌های محلی و به نقل از یکی از ساکنان، سپیده‌دم چهارشنبه ۷ آوریل سربازان به معترضان حمله کرده و تعدادی از آنها را کشتند و تعدادی نیز در جریان این عملیات زخمی شدند.

بیش از دو ماه از کودتای اخیر در میانمار و اعتراضات مردمی می‌گذرد، اما سرکوب مخالفان همچنان ادامه دارد و ارتش میانمار دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را محدود کرده است.

میانمار از روز اول فوریه و کودتا دستخوش آشوب و بحران بوده است. کودتای نظامیان به دوره کوتاه دموکراسی با رهبری غیر نظامیان پایان داد، و با وجود سرکوب خونین معترضان تظاهرات مخالفان کودتا و دموکراسی‌خواهان ادامه دارد.

در ساعات اولیه صبح چهارشنبه، نیروهای ارتش به یکی از مراکز اعتراضات در شهر کیل حمله کردند. شاهدان و رسانه‌‌ها از وقوع تیراندازی خبر داده‌اند. 

میزیما نیوز ( رسانه خبری روزنامه‌نگاران میانماری در تبعید) از کشته شدن ۳ نفر خبر داد و در فیسبوک تصاویری از خودروهای آتش گرفته و سربازان مسلح در خیابان را منتشر کرد. یکی از شاهدان محلی از مشاهده ۵ جسد خبر داده است.

جنبش دموکراسی خواهی میانمار را جوانان هدایت می‌کنند، اما به دلیل محدودیت‌‌هایی که ارتش و کودتاگران بر اینترنت و سرویس‌های خدمات تلفن‌های همراه اعلام کرده‌اند برنامه ریزی کمپین‌های ضدکودتا و انتقال اطلاعات بسیار دشوار شده است.

اینترنت‌های کابلی (غیر وایرلس) همچنان دایر هستند هرچند افراد نسبتا کمی به آن دسترسی دارند.

نهادهای دیدبان مسدود کردن اینترنت می‌گویند که  محدود کردن اینترنت در میانمار از ماه فوریه  و به صورت گام به گام صورت گرفته است و جلوی ارتباطات گرفته شده است.

انتشار اغلب روزنامه‌ها متوقف شده، معترضان در پی یافتن راه‌های جایگزین هستند تا پیام خود را منتقل کنند، از جمله این که خبرنامه‌هایی در قطع  A4 به صورت روزانه و به شکل دیجیتالی منتشر کرده و پس از پرینت گرفتن از آنها را در میان مردم پخش می‌کنند.

روز سه‌شنبه، دکتر ساسا که دولت موازی باقی‌مانده دولت آنگ سان سوچی را رهبری می‌کند در بیانیه‌ای گفت که مشاوران حقوقی‌اش شواهد سبعیت و خشونت بیش از اندازه ارتش را به نهادهای حقوق بشری سازمان ملل متحد ارائه خواهند کرد.

به گفته دکتر ساسا  او بیش از ۱۸۰ هزارمورد سند در اختیار دارد.

از ‌شروع اعتراضات تاکنون ارتش ۵۸۱ نفر از جمله دست کم ۴۳ کودک را کشته و ۳۵۰۰ نفر را بازداشت کرده است.

حکم بازداشت صدها نفر دیگر از جمله هنرمندان، موسیقی‌دانان، اینفلوئنسرها و بازیگران صادر شده است.

زارگانار- مشهورترین کمدین میانمار- روز سه‌شنبه بازداشت شد.

واکنش‌های جهانی

ایالات متحده و سایر کشورهای غربی این کودتا را محکوم کرده و خواستار آزادی آنگ‌سان سوچی شده‌اند. نظامیان میانمار سوچی را به افشای اسرار دولتی متهم کرده‌اند که می‌تواند تا ۱۴ سال زندان به همراه داشته باشد.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا  در گفت‌وگو با رتنو مارسودی، همتای اندونزیایی ضمن مطرح کردن مساله میانمار گفته است که این کشور از تلاش‌منطقه‌ای برای حل بحران میانمار حمایت می‌کند.

اندونزی یکی از چندین کشور آسیای جنوب شرقی است که  در رابطه با بحران میانمار،برای تداوم مذاکرات منطقه‌ای در سطح بالا تلاش می‌کند.

آمریکا، استرالیا و بریتانیا با اعمال تحریم‌هایی بر ژنرال‌های ارتش و شبکه تجارت و کسب و کار وابسته به ارتش میانمار به این کودتای نظامی، بازداشت‌ها و توسل به زور و خشونت کودتاچیان پاسخ داده‌اند.

انتظار می‌رود که اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایی را اعمال کند.

روسیه که از شورای نظامی حاکم بر میانمار حمایت می‌کند، روز سه شنبه گفت که غرب با اعمال تحریم‌ها خطر جنگ داخلی را افزایش می‌دهد.

ارتش میانمار اول فوریه مدعی تقلب در انتخابات هشتم نوامبر شد و با اقدام به کودتا قدرت را تصاحب کرد. همزمان نظامیان آنگ سان سوچی، رهبر حزب دموکراسی‌خواهان و برخی دیگر از اعضای حزب او را که در انتخابات پیروز شده بودند، بازداشت کردند. به‌دنبال این وقایع اعتراضات خیابانی آغاز شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.