ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: تعطیلی دو هفته‌ای در ۲۵۷ شهر کشور

موج چهارم شیوع بیماری کرونا در ایران موجب شده تا آمار مرگ‌ومیر بیشتر شود و ۳۸۶ شهر کشور در وضعیت قرمز و نارنجی قرار بگیرند. بدین ترتیب ۸۵ درصد کشور در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند. معاون وزیر بهداشت خواهان اعمال جدی محدودیت‌ها در شهرهای قرمز شد. حسن روحانی دلیل کمبود واکسن کرونا در ایران را «تحریم‌های آمریکا» عنوان کرد.

کرونا در ایران همچنان می‌تازد. همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، در پی تعطیلات نوروزی موج چهارم این بیماری در کشور آغاز شده است.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، چهارشنبه ۱۸ فروردین آمار جدیدی از وضعیت شهرهای ایران ارائه داد و گفت: «اکنون ۲۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و فقط ۱۱ شهرستان آبی هستند.» به‌گفته حریرچی « ۸۵ درصد کشور در وضعیت قرمز و نارنجی است».

معاون وزیر بهداشت خواهان اعمال جدی محدودیت‌ها در شهرهای قرمز شد و گفت: «مشاغل گروه دو در شهر‌های قرمز حتماً باید به مدت دو هفته از روز اعلام تعطیل باشند.»

بدین ترتیب در شهرهای قرمز تمامی مشاغل به‌جز مشاغل ضروری و مراکز زیرساختی و حیاتی تعطیل خواهند بود.

مشاغل گروه سه نیز که در شهرهای نارنجی تعطیل خواهند بود شامل مدارس، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها با پذیرش بیش از ۱۰ نفر و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، بنگاه‌های املاک هستند و فعالیت وسایل حمل و نقل عمومی درون شهری کاهش خواهد یافت.

بر اساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، از دیروز تا امروز ۱۸ فروردین ۲۰ هزار و ۹۵۴ بیمار جدید مبتلا به کوویدـ۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران این ویروس به یک میلیون و ۹۸۴ هزار و ۳۴۸ نفر رسید. همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹۳ بیمار کوویدـ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۳ هزار و ۶۹۹ نفر رسید.

«تقصیر آمریکاست»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت بار دیگر کارنامه دولت خود در زمینه تهیه واکسن کرونا را مثبت خواند و گفت «ما از روز اول برای خرید [واکسن] اقدامات لازم را انجام دادیم» و «وزارت بهداشت و درمان در زمینه واکسن هرکاری که انجام می‌شود با شفافیت برای مردم توضیح می‌دهد.»

روحانی با بیان این‌که «این روزها به‌خاطر این‌که این ویروس جهش یافته است، کار سخت‌تر شده»، در دسترس نبودن واکسن کرونا به میزان مورد نظر در ایران را بار دیگر به گردن تحریم‌های آمریکا انداخت و افزود: «مردم باید بدانند که اگر واکسن کواکس امروز دیر به دست ما رسیده است به‌دلیل تحریم بود.»

اوضاع وخیم می‌شود

از شهرهای مختلف ایران نیز گزارش‌هایی از وخیم‌تر شدن اوضاع منتشر شده است.  بهروز مهدوی، فرماندار تبریز روز چهارشنبه گفت توجه به آمار بستری‌های کرونا در بیمارستان‌ها وضعیت قرمز بر این شهر حاکم شده است.

مریم کوشکی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز شمار مبتلایان کرونا در این استان را با شناسایی یک‌هزار و ۱۰۵ بیمار جدید،۸۱ هزار و ۷۲۶ نفر اعلام کرد و گفت در ۲۴ ساعت گذشته هفت نفر به دلیل کرونا در استان فوت کردند و شمار جان‌باختگان لرستان بر اثر کرونا به یک هزار و ۴۲۱ نفر رسید.

در استان لرستان شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز، ازنا، دلفان و سلسله در وضعیت قرمز، دورود در وضعیت نارنجی و پلدختر، کوهدشت، رومشگان و چگنی در وضعیت زرد قرار دارند.

در استان اصفهان نیز ۲۱ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفتند. در این استان شهرستان دهاقان در وضعیت زرد و اردستان، سمیرم، شاهین‌شهر، شهرضا، فریدن، فلاورجان، گلپایگان، خوانسار، فریدون‌شهر، لنجان، نجف‌آباد، نطنز، نایین، خمینی‌شهر، مبارکه، بویین میان‌دشت و تیران در وضعیت قرمز قرار دارند.

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز چهارشنبه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته شمار بیماران بستری کرونایی به یک‌هزار و ۴۶۸ نفر و تعداد جان‌باختگان به هفت نفر رسیده است.

نجیمی گفت با این شتابِ شیوع کرونا «منابع درمانی نمی‌توانند پاسخگوی بیماران باشند» و در صورت افزایش بیماران باید بیمارستان صحرایی ایجاد شود.

در سیستان‌ و بلوچستان، علیرضا شهرکی سخنگوی ستاد مدیریت کرونا و مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گفت: «با توجه به اعلام وضعیت قرمز کرونایی در زاهدان دستورالعمل محدودیت از امروز /چهارشنبه/ به ادارات و صنوف ارجاع شده تا طبق رنگ‌بندی موارد را رعایت کنند.»

او از محدودیت‌های کرونایی خبر داد و گفت در بخش محدودیت‌های تردد درون شهری از ساعت ۲۲ تا سه بامداد همچنان وجود داشته و برای تردد بین‌شهری نیز محدودیت و الزامات در نظرگرفته شده است.

محمد فتحی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز روز چهارشنبه اعلام کرد که بیماری کوویدـ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان هفت بیمار را گرفته و ۱۱۰ نفر دیگر را بستری کرده است. در حال حاضر ۶۹۶ بیمار مبتلا به این ویروس در بیمارستان‌های استان البرز بستری هستند.

در این استان تاکنون دو هزار و ۹۵۱ نفر بر اثر ابتلا به کوویدـ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

استان البرز از اوایل هفته جاری وارد موج چهارم و وضعیت قرمز کرونایی شده است و به‌گفته مهرداد بابایی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در این استان، روزانه بیش از دو هزار بیمار مبتلا به کوویدـ۱۹ به مراکز درمانی و بهداشتی البرز مراجعه می‌کنند.

با قرار گرفتن استان همدان در وضعیت قرمز کلیه فعالیت‌های ورزشی در آن تا اطلاع ثانوی تعطیل شد. در استان کرمانشاه نیز ۹ شهر در وضعیت قرمز و چهار شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

افزایش مبتلایان به ویروس کرونای انگلیسی

مسعود بهرام‌نژاد، سخنگوی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا در استان کرمانشاه از افزایش چشمگیر مبتلایان کرونای انگلیسی در این استان خبر داد و گفت: «چنانچه مردم به همین وضع ادامه داده و رعایت پروتکل‌ها را جدی نگیرند، استان وارد یک بحران جدی خواهد شد.»

ابراهیم قادری، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز سرعت گسترش کرونا در این استان را «بسیار نگران‌کننده» خواند و گفت وضعیت کرونا در شهرهای سنندج، سقز، قروه، دیواندره، بانه و بیجار قرمز است.

به‌گفته قادری سرعت بالای شیوع بیماری از جمله ناشی از ویروس جهش‌یافته موسوم به انگلیسی است و بیشتر از ۵۰ درصد نمونه آزمایش‌های گرفته‌شده از موارد مشکوک، ویروس جهش یافته است که در برخی شهرستان‌ها این میزان به بیش از ۷۰ درصد هم می‌رسد.

عبدالرسول همتی، معاون علوم پزشکی شیراز نیز اعلام کرد که در مدت بسیار کوتاهی وضعیت در حدود دو سوم شهرهای این استان قرمز شده است و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در این استان باید وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

به‌گفته همتی از روز گذشته تا ظهر امروز ۱۸ فروردین بیش از ۳۰۰ مورد بستری جدید در استان فارس ثبت و کرونای انگلیسی غالب شده و به شدت در حال اشغال تخت‌های بیمارستانی است.

بهروز اکرمی، معاون استاندار مرکزی و مسئولان استان خراسان رضوی نیز از افزایش شمار کسانی که به ویروس کرونای انگلیسی مبتلا شده‌اند خبر داده و گفته‌اند گسترش این ویروس بسیار سریع است.

در استان خراسان رضوی با توجه به افزایش بیماران و فوتی‌های ناشی از کرونا، طی یک هفته‌ اخیر بسیاری از شهرها از وضعیت زرد به نارنجی و از نارنجی به قرمز تبدیل شدند.

علیرضا قامتی، فرماندار نیشابور، شهری که اکنون در وضعیت قرمز قرار دارد، گفته است از ۴ فروردین به بعد تعداد فوتی‌ها در این شهر زیاد شد، در حالی‌که از ۱۷ اسفند ۹۹ تا دوم فروردین‌ به مدت دو هفته کسی بر اثر کرونا در این شهر جان خود را از دست نداده بود.

در استان زنجان شهر‌های زنجان، ابهر و خرم‌دره در وضعیت قرمز قرار گرفتند و محدودیت‌های جدید کرونایی در آن‌ها به اجرا در آمد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسین

    سلام و دورود خدمت شما سال 1400 اخرین سال حکومت آخوندها در ایران است و در شرایط بحرانی و حساس اکنون ایران خامنه ای قاتل باید پولهای مردم ایران را که در این 42 سال دزدیده است را به مردم ایران بازگرداند و از حلقوم او باید بیرون کشیده شود سال 1400 که خامنه ای با نامگذاری مسخره انرا سال تولید پشتیبانی ها و مانع زادیی ها نامگذاری کرده است در این سال جدید باید امریکا و اسرائیل با حمله نظامی و جنگ خارجی همزمان با شورش مردم ایران در خیابانها در داخل کشور از ملت ایران پشتیبانی کنند مانع اصلی مردم ایران که رژیم خونخوار و جنایتکار جمهوری اسلامی را مانع زدایی و نابود و سرنگون کنند سپاه پاسداران قصد دارد در انتخابات 1400 یکی از سرداران خود را برای ریاست جمهوری انتخاب کنند تا حکومت بدست سپاه باشد و انها بیشتر از قبل به غارت و چپاول ثروت ملت ایران بپردازند اما انها کور خوانده اند و باید منتظر سقوط جمهوری اسلامی باشند دشمن اصلی 2 کشور امریکا و اسرائیل و ملت ایران همین رژیم است و اقای بایدن قصد دارد با دشمن اصلی کشورش مدارا کند اما باید تحت هر شرایطی حتی با بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی نباید تحریمها به کلی لغو شوند و باید فشار حداکثری ادامه داشته باشد و نباید اقای بایدن فریب حیله های علی خامنه ای را بخورد و باید تحریمها تا زمان سرنگونی این رژیم به طور پیوسته استمرار داشته باشد استمرار تحریمها برای این رژیم باعث انزوا و بایکوت بیشتر جمهوری اسلامی در بین کشورهای جهان خواهد شد تحریمها باید در همه زمینه های سیاسی و اقتصادی ادامه داشته باشد امریکا و اسرائیل باید از همدیگر پشتیبانی کنند و با حمله نظامی به ایران رژیم جمهوری اسلامی و نام ان را برای همیشه برای مردم ایران و کشورهای جهان مانع زدایی کنند مانع اصلی برقراری صلح و دوستی همه کشورها در خاورمیانه و جهان نظام منحوس جمهوری اسلامی است من مطمئن هستم جمهوری اسلامی در سال 1400 سرنگون خواهد شد مرگ بر خامنه ای و رژیم جمهوری اسلامی