ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موج جدید فشار بر شهروندان بهایی در ایران؛ دست‌کم ۱۱ نفر بازداشت شدند

بهروز فرزندی اردکانی، قاسم معصومی، سیامک هنرور، سروش آبادی، صدیقه اقدسی، عالیه فروتن و سعید اتحاد از جمله بهاییان بازداشت شده در روزهای اخیر هستند. آنان در شیراز بازداشت شده‌اند.

گزارش‌های منتشر شده درباره بازداشت‌ و اعمال فشار بر شهروندان بهایی خبر از موج تازه برخوردهای امنیتی با این شهروندان می‌دهد. طبق تازه‌ترین خبرها، دست‌کم ۱۱ شهروند بهایی در شیراز و مشهد بازداشت شده‌ و چندین تن دیگر برای اجرای حکم حبس به زندان فراخوانده شده‌اند.

به‌ نوشته خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساناز اسحاقی، نکیسا حاجی‌پور، نغمه ذبیحیان و نیکا پاکزادان، از جمله شهروندان بهایی ساکن مشهد هستند که پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای این شهر بازداشت شده و برای تحمل دوران محکومیت به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شده‌اند.

این شهروندان مهر ماه سال گذشته توسط دادگاه انقلاب مشهد هر کدام به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند و این احکام در دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی تأیید شده بود.

چهار شهروند بهایی ساکن مشهد که به زندان وکیل‌آباد منتقل شده‌اند

همزمان با بازداشت این شهروندان، بهروز فرزندی اردکانی، قاسم معصومی، سیامک هنرور، سروش آبادی، صدیقه اقدسی، عالیه فروتن و سعید اتحاد، هفت شهروند بهایی ساکن شیراز از سوی مأموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت شدند.

بر پایه اعلام منابع حقوق بشری، مأموران امنیتی در زمان بازداشت این شهروندان، تلفن‌های همراه، کتاب‌ها و حتی لوازم شخصی آنها را هم ضبط کرده و با خود برده‌اند.

هرانا همچنین از احضار ۹ شهروند بهایی ساکن شهرهای اندیشه و کرج در استان البرز به نام‌های هومن خوشنام، الهام سلمان‌زاده، پیام شبانی، کیانوش سلمان‌زاده، سروش آگاهی، پروان معنوی، جمیله پاکرو، پیمان معنوی و ندا شبانی برای اجرای حکم حبس خبر داده است.

این احضاریه روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین صادر شده و از این شهروندان خواسته شده است طی مدت پنج روز از تاریخ ابلاغ به شعبه چهار اجرای احکام دادسرای شهریار مراجعه کنند. آن‌ها هر کدام به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق فعالیت و تبلیغ بهاییت» به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند و این حکم در مرحله تجدیدنظر نیز عیناً تأیید شده است.

شهروندان بهایی به‌ عنوان ‌بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی پس از مسلمانان اهل سنت در ایران‌ شناخته می‌شوند که در دو قرن اخیر و به‌ ویژه پس از انقلاب ۱۳۵۷، همواره با آزار و اذیت و سرکوب روبه‌رو بوده‌اند. به‌نظر می‌رسد فشار بر این شهروندان در هفته‌های گذشته شدت گرفته است.

کمتر از یک هفته پیش یعنی یک ‌روز پس از پایان یافتن تعطیلات نوروزی (۱۴ فروردین) دو شهروند بهایی به نام‌های مارال راستی و مهناز جان‌نثار (پورمرادیان) برای اجرای حکم به زندان بندرعباس منتقل شدند.

این دو شهروند بهایی پیشتر از سوی شعبه دو دادگاه انقلاب بندرعباس به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور با عضویت در جامعه بهایی» مجموعا به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بودند که این حکم عینا در دادگاه تجدید نظر تأیید شد.

آرش راسخی، نسیم قنواتیان، امید افاقی، ادیب حق‌پژوه، فرهاد امری و مهرالله افشار هم از دیگر شهروندان بهایی ساکن استان هرمزگان و از هم‌پرونده‌ای‌‌های مارال راستی و مهناز جان‌نثار هستند که اسفند ماه سال گذشته برای تحمل دوران محکومیت به زندان‌ مرکزی بندرعباس منتقل شدند.

بر اساس دادنامه صادر شده توسط علی بلادر، قاضی شعبه دو دادگاه انقلاب بندرعباس، آرش راسخی، مهناز جان‌نثار، امید افاقی، ادیب حق‌پژوه، فرهاد امری و مهرالله افشار به دو سال زندان و دو شهروند دیگر به نام‌های مارال راستی و نسیم قنواتیان به یک سال زندان محکوم شده‌اند.

جامعه‌ بهاییان ایران از ابتدای شکل‌گیری حکومت جمهوری اسلامی به طور هدفمند و سیستماتیک تحت آزار و اذیت دولتی و شیعیان افراطی قرار گرفته‌ است.

سیمین فهندژ، سخنگوی دفتر جامعه جهانی بهایی در ژنو پیش از این به زمانه گفته است:

«در ایران در مورد بهاییان آمار دقیقی در دست نیست چرا که تک‌تک شهروندان بهایی تحت فشار هستند. از حق تحصیل محرومند. از حق کار در مجامع عمومی محرومند. همیشه در خطر بازداشت و زندانی شدن هستند و بهانه همه این فشارها فقط اعتقاد به دیانت بهایی است.»

گذشته از موارد متعدد احضار و بازداشت بهاییان در سال ۱۳۹۹، محرومیت گسترده بهاییان از تحصیل و همچنین مصادره زمین‌های اجدادی بهاییان ساکن روستای ایول از جمله موارد برجسته فشار بر این شهروندان در طول یک سال گذشته بوده است.

در ماه‌های گذشته، ماجرای مصادره زمین‌های ۲۷ خانوار بهایی روستای ایول در دهستان پشتکوه از توابع بخش چهاردانگه در ۸۰ کیلومتری ساری (۱۲ کیلومتری شهرستان کیاسر) در استان مازندران به حکم مراجع قضایی باعث شد بیش از ۵۰ نفر از اعضای برجسته جامعه حقوقی کانادا با ارسال نامه‌‌ای سرگشاده‌ به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی از او بخواهند ضمن جلوگیری از مصادره این زمین‌ها، در مقابل این «اجحاف و تعدی قضایی» بی‌درنگ اقدام کند.

همچنین پس از اعلام نتایج کنکور سراسری در شهریور ماه سال ۱۳۹۹، اسامی و مشخصات ده‌ها نفر از داوطلبان بهایی منتشر شد که از سوی سازمان سنجش از تحصیل محروم شده‌‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.