ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرکت‌کنندگان در ورزش دسته‌جمعی در خمینی‌شهر به «هتک حرمت شهدا» متهم شدند

جدای از ستاد امر به معروف و نهی از منکر، امام جماعت و «هیأت امنای مسجد» هم ورزش دسته جمعی شهروندان را «غیر اخلاقی»، «خودسرانه» و «بدون هماهنگی با اعضای هیأت امنای مسجد» توصیف کردند و خواستار برخورد با «مقصران» در «کوتاه‌ترین زمان» شدند.

یکی از نهادهای وابسته به سپاه پاسداران مستقر در خمینی شهر از توابع استان اصفهان، جمعی از شهروندانی را که در یک ورزش دسته‌جمعی در مسجد گلزار شهدای جنت الکریم شرکت کرده بودند به «هتک حرمت مقام شامخ شهدا» متهم کرده و خواستار «برخورد قانونی» با این شهروندان شدند.

به ‌نوشته خبرگزاری صدا و سیما در اصفهان، اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر خمینی شهر در نامه‌ای به مرکز رسیدگی به امور مساجد این شهرستان خواستار برخورد قانونی با عاملان برگزاری «ورزش صبحگاهی همراه با موسیقی غیرمجاز» در مسجد گلزار شهدای جنت الکریم شدند.

از دیدگاه فقه شیعه، رقص حرام است و اگر فرد یا افرادی به‌ صورت علنی و در ملأ عام اقدام به رقصیدن کنند، مرتکب فعل حرام شده‌اند.

به‌ موجب ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، «هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید، فقط به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

به ‌دنبال انتشار فیلم ورزش دسته‌جمعی چند تن از شهروندان در مسجد گلزار شهدا در خمینی شهر، به ‌غیر از ستاد امر به معروف و نهی از منکر، «هیأت امنای مسجد» با همراهی امام جماعت، ورزش دسته جمعی شهروندان را «غیر اخلاقی»، «خودسرانه» و «بدون هماهنگی با اعضای هیات امنای مسجد» توصیف کرده و خواستار برخورد با «مقصران» در «کوتاه‌ترین زمان» شدند.

روز ششم فروردین‌ ماه جاری فیلمی از ورزش صبحگاهی حدود ۲۰ شهروند اهل خمینی شهر در حیاط یک مسجد منتشر شد که واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی به‌ دنبال داشت.

در ماه‌های گذشته هم برخورد با شهروندان ایرانی به ‌دلیل «رقصیدن» خبرساز شد. بر اساس ویدئویی که اوایل دی‌ ماه‌ ۹۹ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، غلامرضا طیبی، مسئول روابط عمومی اداره پست استان هرمزگان در مقابل زنانی که احتمالا همکاران او بودند، اقدام به رقصیدن کرد.

پس از انتشار این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی به نقل از عبدالله عبدلی، مدیرکل پست هرمزگان از بازداشت و اخراج طیبی از کار خبر داد.

همچنین در اواخر بهمن ‌ماه سال گذشته، رزیتا قبادی، مجری برنامه شب یلدا در شبکه دو تلویزیون جمهوری اسلامی، اعلام کرد به دلیل سخنان مهمان برنامه درباره رقص، سه بار در برنامه عذرخواهی کرده اما همچنان ممنوع از کار است.

ماجرا از این قرار بود که یک کارشناس برنامه «عصر خانواده» در برنامه ویژه شب یلدا از خانواده‌ها خواست برای کاهش اضطراب‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در ایران شادی کنند و برقصند. مدیران صدا و سیما اما مجری برنامه را توبیخ کردند.

علی‌اکبر کریمی، تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «عصر خانواده» روز ۳۱ دی ۹۹ در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: «تنها به یک تذکر بسنده شد.» 

او گفت که بر همین اساس مجری برنامه دو هفته تعلیق شده تا «استراحت» کند.

نمایش و پخش رقص از زمان روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی در ایران ممنوع شده است و دستگاه‌های نظارتی وابسته به حکومت در زمان اعطای مجوز برای پخش تولیدات سینمایی و تلویزیونی، رقص را به‌ مثابه ارتکاب فعل حرام در نظر می‌گیرند.

گاهی برخی آثار سینمایی تلاش کرده‌اند تا با وجود این خط قرمز جلوه‌هایی از رقص را به نمایش بگذارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.