ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: تعطیلی ۱۰ روزه آغاز می‌شود

ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که محدودیت‌های ۱۰ روزه شغلی، ترددی و آموزشی از شنبه ۲۱ فروردین در شهرهای قرمز و نارنجی آغاز می‌شود. در ۲۵۷ شهر قرمز فقط مشاغل گروه یک می‌توانند فعالیت داشته باشند. کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا پیش‌بینی «سه هفته سخت و پر مرگ‌ومیر» کرده است. براساس آمار رسمی مجموع بیماران کوویدـ۱۹ در ایران به بیش از دو میلیون و ۲۹ هزار نفر رسید.

علیرضا زالی، رئیس ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران گفته بود شرایط و نرخ افزایش مبتلایان به کرونا به‌گونه‌ای است که به‌نظر می‌رسد محدودیت‌های اعمالی برای جلوگیری از گسترش بیماری کافی نیست. با این حال ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است که از فردا، شنبه ۲۱ فروردین به‌مدت ۱۰ روزه شهرهای در وضعیت قرمز و نارنجی تعطیل می‌شوند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است محدودیت‌ها در شهرهای قرمز در چند عرصه خواهد بود. در زمینه مشاغل فقط مشاغل گروه یک، که مشاغل ضروری برای تأمین مایحتاج مردم است می‌توانند فعالیت داشته باشند و مشاغل گروه دو، سه و چهار حق فعالیت ندارند.

در شهرهای نارنجی نیز مشاغل گروه یک و دو می‌توانند فعالیت کنند و مشاغل گروه سه و چهار فعالیتی نخواهند داشت.

به‌گفته رئیسی، در حال حاضر ۲۵۷ شهر قرمز وجود دارد که در این شهرها تردد با پلاک‌های بومی حق خروج از شهر و ورود به شهر دیگر را ندارند و پلاک‌های غیربومی نیز حق ورود به شهرهای قرمز و نارنجی را ندارند.

تمام فعالیت‌های آموزشی نیز تعطیل بوده و فقط می‌توانند به صورت مجازی فعالیت کنند. سینما، تئاتر و هرگونه فعالیت فرهنگی نیز تعطیل هستند. همچنین رستوران‌ها نیز تعطیل هستند و فقط می‌توانند غذا توزیع کنند.

پس از گذشت ۱۰ روز تعطیلی شرایط بیماری بار دیگر ارزیابی خواهد شد و اگر نیاز بود تعطیلی ادامه می‌یابد.

«سه هفته سخت و پُر مرگ‌ومیر»

حمید عمادی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا امروز جمعه ۲۰ فروردین از افزایش بیماران بدحال در بیمارستان‌ها خبر داد و پیش‌بینی کرد که «سه هفته سخت و پُر مرگ‌ومیر»ی در پیش باشد

عمادی گفت این شرایط باعث می‌شود که بیمارستان‌ها زودتر به ظرفیت اشباع برسند و نتوانند بیمار بپذیرند و چنین وضعیتی «نگران‌کننده» است.

به‌گفته او درصد عمده‌ای از ویروسی که اکنون افراد را آلوده می‌کند، کرونای جهش‌یافته انگلیسی است.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تغییر در شرایط کنونی را بسته به تصمیم‌های مسئولان و رعایت مردم دانست و افزود: «کادر بهداشت و درمان واقعاً دیگر خسته‌اند. نمی‌دانید در بیمارستان‌ها چه وضعیت بدی حاکم است.»

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی روز جمعه آخرین آمار رسمی شیوع بیماری کوویدـ۱۹ در کشور را ارائه کرد. براساس این آمار در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۵ بیمار کوویدـ۱۹ جان خود را از دست دادند و شمار جان‌باختگان این بیماری به ۶۴ هزار و ۳۹ نفر رسید. همچنین در یک شبانه‌روز گذشته، ۲۲ هزار و ۴۷۸ بیمار جدید مبتلا به کوویدـ۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران آن به دو میلیون و ۲۹ هزار و ۴۱۲ نفر رسید.

به‌گفته وزارت بهداشت، ۲۵۷ شهر در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد و تنها ۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

ابتلای ۸۰ هزار پرستار به کرونا

محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری نیز روز جمعه اعلام کرد که در ۱۴ ماه گذشته حدود ۸۰ هزار پرستار به کرونا مبتلا و حدود هشت هزار نفر نیز به دلایل مختلفی اعم از بستری، قرنطینه و مسائل مربوط به آن از خدمت منفک شده‌اند.

میرزابیگی از گسترش بیماری کوویدـ۱۹ در تعطیلات نوروز انتقاد کرد و گفت: «در این ایام ۱۵ هزار بیمار کرونایی که تشخیص قطعی داده شده بودند به‌راحتی و آزادانه در سطح کشور راه افتادند و به سفر رفتند و بار کاری پرستاران و مدافعان سلامت را به‌شدت بالا بردند.»

در حال حاضر ۱۴۰ هزار پرستار در ایران مشغول خدمت به بیماران مبتلا به کرونا هستند و تاکنون ۱۱۰ نفر از آن‌ها در این راه جان خود را از دست داده‌اند.

به‌گفته میرزابیگی «براساس استانداردهای جهانی به ازای هر یک‌هزار نفر جمعیت دست‌کم به چهار پرستار نیاز است. این رقم در کشور ما زیر یک نفر و حدود ۹ دهم است».

محمد میرزابیگی همچنین از توزیع ناعادلانه واکسن در کشور انتقاد کرد و گفت: «واکسن کرونا در کشور کم است. ما هم قبول داریم ولی همین میزان کم باید عادلانه توزیع شود. دلیل ندارد وزارت بهداشت ۴۵ هزار واکسن را از حدود ۱۰۰ هزار واکسن به یک سازمان به نام نظام پزشکی بدهد در حالی که پرستاران در بخش مراقبت در منزل در حال فدا شدن هستند.»

اوضاع «نگران‌کننده» شهرها

در همین حال از شهرهای مختلف ایران همچنان خبرهای مربوط به گسترش ویروس کوویدـ۱۹ منتشر می‌شود. دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرده که به‌زودی شهرستان‌های هرمزگان قرمز خواهند شد.

در این استان در حال حاضر بندرعباس، میناب، قشم، بندرخمیر، پارسیان، بندرلنگه، جزایر کیش و هرمز ‌در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند؛  رودان، حاجی‌آباد و جاسک در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های سیریک، بستک ابوموسی و بشاگرد در وضعیت زرد قرار دارند.

ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز سرایت کرونا در گیلان «بسیار گسترده‌تر» از موج‌های پیشین دانست و گفت: «در حال حاضر ۱۳ شهرستان استان قرمز، چهار شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارد و احتمال قرمز شدن کامل استان، دور از ذهن نیست.»

سالاری افزود: «اگر شیوع بیماری و افزایش بیماران بستری در استان به همین منوال ادامه داشته باشد، در تامین فضای فیزیکی و تخت کافی برای ارائه خدمات درمانی به مبتلایان با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.»

محمد کریمیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز اعلام کرد که با درگذشت دو نفر در ۲۴ ساعت گذشته شمار فوتی‌های کرونا در ایلام به ۶۸۲ نفر رسید. همچنین در یک ‌شبانه‌روز گذشته ۳۳۵ ابتلا جدید شناسایی شد و مجموع مبتلایان این استان به ۳۰ هزار و ۸۰۷ نفر افزایش یافت.

کریمیان نیز وضعیت استان ایلام را «نگران‌کننده» خواند. در استان ایلام، ۹ شهرستان ایلام، آبدانان، دهلران، دره‌شهر، ایوان، چرداول، چوار، مهران و بدره در وضعیت قرمز و شهرستان‌های ملکشاهی، سیروان و هلیلان در وضعیت نارنجی قرار دارند. شهرستان‌های ایلام، ایوان و آبدانان به ترتیب دارای بیشترین آمار ابتلا در استان هستند.

محمد فتحی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز هم اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته کوویدـ۱۹ سبب مرگ ۱۳ بیمار و انتقال ۱۴۳ نفر دیگر به تخت‌های بیمارستانی استان شد.

استان البرز از ابتدای هفته جاری وارد موج چهارم و وضعیت قرمز کرونایی شده و شمار مجموع جان‌باختگان این بیماری در این استان به دو هزار و ۹۸۰ نفر رسیده است.

در استان همدان نیز در ۲۴ ساعت گذشته، هفت بیمار مبتلا به کوویدـ۱۹ جان خود را از دست دادند و شمار درگذشتگان این بیماری به یک هزار و ۶۰۰ نفر رسید. همچنین ۱۰۴ بیمار جدید مبتلا به کوویدـ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته بستری شدند که مجموع بستری‌شدگان در این استان به ۱۱ هزار و ۳۵۸ بیمار رسید.

در حال حاضر ۹ شهرستان استان همدان در وضعیت قرمز و شهرستان اسدآباد نیز در وضعیت نارنجی قرار دارد که با توجه به روند افزایش شمار بیماران احتمال می‌رود که وضعیت اسدآباد نیز قرمز شود.

سیدمحمد هاشمی‌شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفته است با افزوده شدن ۸۷ مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲۹ هزار و ۱۸۷ نفر رسید. شمار درگذشتگان این ویروس در این استان با افزودن یک نفر دیگر تا کنون به یک‌هزار و ۲۰۳ نفر رسیده است.

به‌گفته هاشمی‌شهری، موارد مثبت کرونای جهش‌یافته انگلیسی در استان سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و ۷۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

تعداد مبتلایان کرونا در استان اردبیل نیز همچنان به سرعت در حال افزایش است و شمار بستری‌ها در مراکز درمانی این استان به ۴۱۷ نفر افزایش یافت.

در شبانه‌روز گذشته ۸۲ نفر مبتلای جدید به ویروس کرونا در بیمارستان‌های استان اردبیل بستری شدند و چهار نفر جان خود را از دست دادند که مجموع جان‌باختگان در این استان به ۴۸۱ نفر رسید.

روند افزایشی کرونا در استان اردبیل از حدود سه هفته پیش و همزمان با سفرهای گسترده نوروزی به استان شتاب گرفت.

از سوی دیگر امین امینیان، فرماندار هشترود، واقع در استان آذربایجان شرقی نیز روز جمعه گفت: «میزان ابتلا به کرونا در شهرستان نسبت به سه ماه آخر سال گذشته ۱۲ برابر شده است و اگر رعایت نکنیم با تبعات سنگین‌تری مواجه خواهیم شد.»

هشترود در حال حاضر در وضعیت قرمز قرار دارد.

مسئولان در حالی سفرهای نوروزی را عامل اصلی گسترش ویروس کوویدـ۱۹ می‌دانند که ولی تیموری، معاون گردشگری با استناد به آمار اقامت در مراکز رسمی کشور گفته است سفرهای نوروزی نسبت به سال ۹۸ تا ۹۶ درصد کاهش داشت.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیئت‌ مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نیز با استناد به آمار فروش بلیت پرواز، قطار، تور و اقامتگاه‌ تخمین زده است که سفرهای داخلی در نوروز ۱۴۰۰ تا حدود ۷۰ درصد کاهش داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.