ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افول سفره‌‌بافی در مازندران

سفره‌بافی و لوون‌بافی (چادر شب) از هنرهای رو به افول است. با این حال یکی از بازماندگان این هنر با توجه به کهولت سن همچنان در این زمینه فعالیت دارد. عکس: حوا احمدی

در یک قرن گذشته بسیاری از مشاغل کهن و سنتی در ایران از بین رفته و فراموش شده‌اند. سفره‌بافی و لوون‌بافی (چادر شب) زمانی در روستاهای مازندران از جمله «بندپی شرقی» رواج داشته است. اکنون شمار اندکی در این شاخه از صنایع دستی فعالیت دارند. 

آمارها از انقراض برخی مشاغل در ایران حکایت دارند. در یک قرن گذشته بسیاری از مشاغل کهن و سنتی در ایران از بین رفته و فراموش شده‌اند.

پیشرفت در زمینه صنعت و تکنولوژی را می‌توان از دلایل افول برخی از حرفه‌ها دانست. از دوره قاجاریه تا به امروز دست‌کم ۱۵۰ شغل از بین رفته است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسین

    حفظ پیشه های قدیمی بعنوان بخشی از میراث فرهنگی باید از وظایف سازمان میراث فرهنگی باشد. بدیهی است محصول این پیشه های سنتی مقیاس انبوه ندارد و صرفا بعنوان هنر دستی قابل عرضه است. اما باید همان خصوصیات اصیل از حیث مواد اولیه رنگ ثابت و نظایر انرا داشته باشد.