ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خانواده دو شهروند اتریشی زندانی در ایران خطاب به دولت اتریش: «دیپلماسی سکوت» جواب نمی‌دهد

خانواده‌های این زندانی در حالی نامه اعتراضی خود را منتشر کرده‌اند که اتریش در روزهای اخیر میزبان برگزاری دور جدید مذاکرات مربوط به معاهده برجام میان ایران و قدرت‌های جهانی است.

خانواده‌های کامران قادری و مسعود مصاحب، دو شهروند ایرانی-اتریشیِ زندانی در اوین در نامه‌ای به الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش از او خواستند برای آزادی بستگان‌شان تلاش بیشتری به خرج دهند.

خانواده این زندانیان دو تابعیتی خطاب به دولت اتریش نوشته‌اند: «شما علنا خواهان آزادی آن‌ها نمی‌شوید و صحبتی از بی‌عدالتی صورت‌گرفته، شکنجه و غیرقانونی بودن زندانی کردن آن‌ها نمی‌کنید.»

نویسندگان نامه همچنین تأکید کرده‌اند که «دیپلماسی سکوت» اتریش برای آزادی این دو شهروند زندانی، جواب نمی‌دهد. آنها با مقایسه عملکرد دولت اتریش در قبال بازداشت الکسی ناوالنی، ‌رهبر اپوزیسیون در روسیه با رویکرد اتریش در مواجهه با زندانی شدن مصاحب و قادری نوشته‌اند: 

«سکوت شما در مورد سرنوشت دو شهروند اتریشی، مصاحب و قادری، رویکردی کاملا متفاوت را نشان می‌دهد.»

خانواده‌های این زندانی در ایران در حالی این نامه را منتشر کرده‌اند که اتریش در روزهای اخیر میزبان برگزاری دور جدید مذاکرات مربوط به معاهده برجام میان ایران و قدرت‌های جهانی است.

مسعود مصاحب، شهروند دو تابعیتی ۷۴ ساله و دبیرکل پیشین انجمن ایران و اتریش که اواسط دی ماه ۱۳۹۷ به همراه هیاتی متشکل از مدیران شرکت «مد آسترون» به ایران سفر کرده بود، توسط نهادهای امنیتی در تهران بازداشت شد و سپس در مردادماه ۱۳۹۹ توسط دادگاه انقلاب به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل، آلمان و بریتانیا» به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شد.

خانواده این زندانی دو تابعیتی پیشتر اعلام کرده بودند که او بدون دسترسی به وکیل و در یک دادرسی شدیدا ناعادلانه به تحمل این مجازات محکوم شده است.

کامران قادری، شهروند ۵۹ ساله ایرانی– اتریشی، فارغ التحصیل دکتری برق و الکترونیک از دانشگاه تکنیک وین اتریش، فعال در حوزه فروش و پشتیبانی پروژه‌های آی تی (فناوری اطلاعات) و مدیر شرکت آوانک در وین، در ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۴ هنگام ورود به فرودگاه خمینی در تهران توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد.

او به اتهام «جاسوسی و همکاری با دول متخاصم» به ۱۰ سال زندان محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدیدنظر هم تأیید شد.

خانواده او پیش‌تر اعلام کرده بودند کامران قادری یکی از حدود ۲۰۰ نفر از فعالان اقتصادی بود که در سال ۲۰۱۵ در سفر رییس جمهوری پیشین اتریش به تهران رفته بود.

بر پایه اعلام منابع حقوق بشری، مسعود مصاحب و کامران قادری اوایل دی‌ماه ۱۳۹۹ در زندان اوین به کرونا مبتلا شده‌ و با وجود ابتلا به چند بیماری دیگر از رسیدگی پزشکی محروم مانده‌اند.

در مورد انگیزه بازداشت و زندانی کردن دو ‌تابعیتی‌ها توسط نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی نظرات متفاوتی ابراز می‌شود، از جمله رقابت‌ باندهای درون حکومت و تلاش سپاه پاسداران برای تخریب چهره دولت حسن روحانی در سطح جهانی و ممانعت از نزدیک شدن کشورهای غربی به ایران.

همچنین جمهوری اسلامی ایران از این زندانیان برای چانه‌زنی های سیاسی و امتیاز گیری اقتصادی از کشورهای غربی بهره می‌گیرد. در حال حاضر ده‌ها شهروند دو ‌تابعیتی در زندان‌های ایران در حبس به‌ سر می‌برند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.