ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی «عروسی‌های فراوان، عید نوروز و ورود ویروس جهش‌یافته» را عامل بالا رفتن شیوع کرونا دانست

تعطیلات ده روزه در شهرهای قرمز شروع شده. روحانی مردم را عامل شروع موج چهارم کرونا در ایران دانسته است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در شصت و چهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، ورود ویروس جهش یافته کرونا یا به گفته او «ویروس انگلیسی»، ترددها در بازار دست‌فروش‌ها و تجمعات مردم در محل کسب و کار در هفته منتهی به عید نوروز و همچنین برگزاری عروسی‌های فراوان در ماه رجب و شعبان را از عوامل اصلی شروع پیک چهارم کرونا در کشور اعلام کرده است.

این در حالی است که طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته ۱۹ هزار و ۶۶۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۰۵ نفر از آنها بستری شده‌اند.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۹ هزار و ۷۸ نفر رسیده، گفته: 

«متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و بدین ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۴ هزار و ۲۳۲ نفر رسیده است.»

او از بستری شدن دست‌کم چهار هزار و ۳۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها خبر داده و درباره میزان شیوع ویروس کرونا در کشور گفته: 

«در حال حاضر ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.»

حسن روحانی اما روز شنبه ۲۱ فروردین‌ماه «سفرهای بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی» را یکی دیگر از دلایل بالا رفتن آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور قلمداد کرده است.

او گفته: «در زمینه مساله کرونا متاسفانه سه خیز و موج را پشت سر گذاشتیم. از ماه اسفند تمام تلاش‌های ما بر این بود که وارد موج چهارم نشویم ولی متاسفانه وارد موج چهارم شدیم.»

روحانی بدون اشاره به دلایل ناتوانی دولت در تشخیص مبتلایان به ویروس کرونا در پایانه‌ها و گذرگاه‌های مرزی گفته:

«اگر از خوزستان و ایلام، ویروس [جهش یافته] وارد این استان‌ها و وارد بقیه استان‌ها نمی‌شد، حتما شیوع گسترده را نداشتیم.»

او همچنین از دید و بازدید‌های مرتبط با تعطیلات نوروز در کشور انتقاد کرده و گفته:

«نوروز امسال دید و بازدیدهای فراوان و بدون مراعات انجام گرفت، اکثرا مردم ماسک می‌زدند ولی برای خوردن شیرینی یا میوه ماسک‌ها کنار میرفت و یک فرد مبتلا بقیه را مبتلا می‌کرد. یکی از مشکلاتی که در این ایام عید با آن مواجه بودیم، این بود افراد مبتلا با تست مثبت به دید و بازدید عید و مسافرت رفتند این تخلف بسیار بزرگی است.»

او در ادامه با انتقاد از برگزاری «عروسی‌های فراوان در ماه رجب و شعبان» هم گفته:

«آنها هم متاسفانه مراعات نکردند. زمانی آدم باید خود مراعات کند و وارد این تجمعات نشود. اما زمانی خود فرد عامل می‌شود، عروسی دارد و دعوت می‌کند و افراد دعوت شده در رودربایستی قرار می‌گیرند و مجبور می‌شوند بروند که آنها هم نباید شرکت کنند اما اصل دعوت هم ایراد دارد. به هر حال افراد در عروسی‌ها یک جا جمع می‌شوند، پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و مشکلاتی ایجاد می‌شود.»

انتقاد روحانی از دید و بازدید شهروندان در جریان مراسم نوروز در حالی است که او در طول یک‌سال گذشته هیچ اقدام جدی برای جلوگیری از برگزاری مراسم مذهبی که اغلب با حضور صدها نفر در اماکن سرپوشیده در شهرهای مختلف برگزار می‌شود، انجام نداده است.

برای نمونه، روحانی در روز چهارم مردادماه ۱۳۹۹ در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد:

«عزاداری محرم حتی در مناطقی که از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز هستند، باید برگزار شود و تجربه برگزاری مراسم‌های مذهبی ماه رمضان نشان داده که این مراسم‌ها باعث شیوع کرونا نبوده‌اند.»

از سوی دیگر، رئیس جمهوری ایران در حالی برگزاری «عروسی‌های فراوان» را از عوامل اصلی شیوع پیک چهارم کرونا در کشور قلمداد کرده که محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اواخر شهریور ۹۹، شیب کاهشی ازدواج به نسبت سال‌های قبل را «شوک کننده» توصیف کرده و از پایین آمدن چشم‌گیر آمار ازدواج‌ها به دلیل شیوع کرونا در کشور و فشارهای معیشتی خبر داده بود.

روحانی اما در گفته‌های امروز خود بار دیگر مسئولیت کنترل شیوع ویروس کرونا را متوجه «مردم» دانسته و در همین زمینه گفته: 

«اگر دستورالعمل‌ها را مردم بالای ۹۰ درصد مراعات کردند دیگر موج ایجاد نمی‌شود و خطر بسیار کم ما را تهدید می‌کند اما اگر مراعات پروتکل‌ها به ۵۰ و ۶۰ درصد رسید خطر در کمین است.»

او یکی از «نقطه‌های اطمینان بخش» در مقابله با ویروس کرونا در کشور را «واکسن» قلمداد کرده و گفته: «اگر واکسن به اندازه کافی تولید شود، و به اندازه کافی واکسیناسیون انجام شود، شاید در روند کنترل آن تاثیر داشته باشد. واکسن بی‌تردید هم در ابتلا و هم در مرگ و میر تاثیرگذار است بنابراین با همه توان و قدرت باید واکسن خارجی تا روزی که واکسن داخلی به بازار بیاید وارد کنیم.»

این گفته‌های روحانی در حالی است که در ماه‌های اخیر و با دخالت مستقیم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روند واردات واکسن از شرکت‌های معتبر بین‌المللی مختل شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.