ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

همزمان با سفر وزیر دفاع آمریکا به تل‌آویو، رسانه‌های اسراییل «حادثه نطنز» را «حمله سایبری» خواندند

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا وارد اسرائيل شد تا با مقام‌های اسرائیل درباره بازگشت واشنگتن به برجام رایزنی کند. همزمان با این سفر مقام‌های ایران از «حادثه» در تاسیسات غنی‌سازی هسته‌ای در نطنز خبر دادند. «حادثه»‌ای که رسانه‌های اسرائيل مدعی‌اند به‌دنبال حمله سایبری اتفاق افتاده است.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا به‌عنوان اولین مقام ارشد دولت جوبایدن که به اسرائيل سفر می‌کند، یکشنبه ۱۱ آوریل/۲۲ فروردین برای گفت‌وگو با مقام‌های این کشور از جمله درباره بازگشت ایالات متحده به برجام، وارد اسرائیل شد.

سفر دو روزه آستین تنها چند روز پس از شروع دوباره مذاکرات برجام در وین انجام شده است. واشنگتن می‌گوید در طرح «ایده‌های بسیار جدی» که در مورد احیای توافق‌نامه هسته‌ای ارائه کرده با مخالفت اسرائيل روبه‌رو شده است.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائيل در دیدار با آستین وعده داد درباره مسئله ایران با ایالات متحده همکاری کند.

گانتز گفته اسرائيل ایالات متحده را «شریک تام» خود می‌داند و با متحد خود همکاری نزدیک می‌کند تا از این‌که توافق جدید دیپلماتیک با ایران، امنیت منطقه را به خطر نمی‌اندازد اطمینان حاصل کند.

آستین در این سفر با بنیامین نتانیاهو نیز گفت‌وگو می‌کند. ملاقاتی که به گفته مقامات اسرائيل بر معاملات تسلیحاتی میان دو کشور متمرکز خواهد بود. نتانیاهو روز چهارشنبه اعلام کرده بود اسرائيل به هیچ توافقی که مسیر ایران را برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای هموار کند تن نخواهد داد.

سفر وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا به تل‌آویو، از سوی دیگر با وقوع «حادثه» در تاسیسات هسته‌ای نطنز همزمان شد.

تنها ساعاتی پس از ازسرگیری فعالیت مرکز غنی‌سازی تاسیسات هسته‌ای نطنز که تابستان ۱۳۹۹ به دلیل انفجار تخریب شده بود، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران به خبرگزاری‌های داخلی ایران گفت: بامداد یکشنبه ۲۲ فروردین در بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی سازی شهید مصطفی احمدی روشن نطنز «حادثه رخ داده است». او ادعا کرد این حادثه «صدمات انسانی و آلودگی» به همراه نداشته است.

به‌دنبال انتشار این خبر  مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در توییتر اتفاق رخ داده را «بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ» توصیف کرد و گفت مجلس دراین‌باره تحقیق می‌کند.

ساعاتی بعد هم رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران اظهارات کمالوندی درباره قطعی در شبکه تولید برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز را رد کرد و گفت: حادثه در خود تاسیسات اتمی نطنز ، در تاسیسات هسته‌ای احمدی روشن اتفاق افتاده و ربطی به توزیع شبکه برق کشور نداشته و برق تمامی شهرهای اطراف وصل است.

در اسرائيل بسیاری از رسانه‌های این کشور مدعی شدند یک حمله سایبری باعث قطعی برق در نطنز شده است. روزنامه جروزالم پست نوشت با توجه به اطلاعاتی که در دست دارد «حادثه» نطنز حادثه نبوده و آسیب‌هایی که به تاسیسات اتمی نطنز وارد شده بسیار بیشتر از آن‌چیزی ست که ایران ادعا می‌کند.

شبکه تلویزیونی «کان» اسرائیل هم با اشاره به نقش اسرائیل در حمله با ویروس استاکس‌نت در سال ۲۰۱۰، مدعی شد اسرائيل پشت حمله سایبری و قطعی برق در نطنز بوده. هیچ یک از رسانه‌های اسرائیل اما اشاره مستقیمی به منبع ادعا و ارزیابی‌های خود نکردند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.