ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تنش دیپلماتیک: روسیه سفیر آمریکا را احضار کرد

دولت آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه ۲۳ فرد و نهاد روسی اعمال کرد و ۱۰ دیپلمات روسیه را به اتهام جاسوسی از خاک آمریکا اخراج کرد. در واکنش به این اقدامات، وزارت خارجه روسیه، سفیر آمریکا در آن کشور را احضار کرد. بریتانیا، لهستان، اتحادیه اروپا و ناتو از اقدامات آمریکا علیه روسیه حمایت کردند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه ۱۵ آوریل/ ۲۶ فروردین در واکنش به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و حمله سایبری علیه این کشور با امضای یک فرمان اجرایی ۲۳ فرد و نهاد روسیه را تحت تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار داد. دولت آمریکا علاوه بر این ۱۰ دیپلمات روسیه را به جاسوسی متهم کرد و از آن‌ها خواست که آمریکا را ترک کنند.

این تحریم‌ها با اعلام «وضعیت اضطراری ملی» که از ۱۴ ژوئن به اجرا درمی‌آید وضع شدند و چندین شرکت روسی که در زمینه تکنولوژی فعالیت می‌کنند را در برمی‌گیرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین از تبادل مالی شرکت‌های آمریکایی با نهادهای تحت تحریم روسیه جلوگیری می‌کند.

بایدن اعلام کرد پیش از این در یک گفت‌وگوی تلفنی با پوتین نسبت به اعمال این تحریم‌ها به رئیس جمهوری روسیه هشدار داده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید شامگاه پنجشنبه ۱۵ آوریل/۲۶ فروردین در یک نشست خبری گفت:

«هدف از تحریم‌ها علیه روسیه ارتقای سطح تنش نیست، بلکه ایجاد هزینه برای اقداماتی است که برای ما قابل قبول نیست. ما معتقدیم اقدامات غیرقابل قبول باید پیامد داشته باشد.»

وزارت خارجه روسیه در واکنش به این اقدامات جان جی.سالیوان، سفیر آمریکا در روسیه را فراخواند و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت روسیه تحریم‌های آمریکا و اخراج دیپلمات‌هایش را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

لهستان نیز سه دیپلمات روس را اخراج کرد. وزارت خارجه لهستان اعلام کرد این دیپلمات‌ها اقداماتی بر خلاف منافع ملی لهستان انجام داده‌اند و دولت لهستان نیز از سیاست آمریکا در قبال روسیه حمایت می‌کند.  

وزارت خارجه بریتانیا نیز اعلام کرد در حمایت از آمریکا سفیر روسیه را احضار کرده است. ناتو و اتحادیه اروپا نیز از آمریکا حمایت کردند.

شرق اوکراین صحنه تقابل دو قدرت (عکس: خبرگزاری فرانسه)

تنش در شرق اوکراین

در روزهای گذشته تنش بین آمریکا و روسیه بر سر شرق اوکراین بالا گرفت. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از سخنان شامگاه پنجشنبه خود اعلام کرد که در گفت‌وگوی تلفنی با پوتین، به رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرده که آمریکا همچنان از تمامیت ارضی اوکراین دفاع می‌‌کند.

اوکراین هفته گذشته روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرده و گفته بود جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند. روسیه ادعای اوکراین را رد کرده و با هشدار به آمریکا اعلام کرده بود به نفع آمریکاست که کشتی‌های جنگی خود را از کریمه و سواحل روسیه دور نگه دارد. قرار بود وزارت دفاع آمریکا دو ناوشکن را به دریای سیاه اعزام کند اما بعد از گفت‌وگوی تلفنی بایدن با پوتین از این تصمیم بازگشت.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که با وجود اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه دعوت بایدن از پوتین برای دیدار و گفت‌وگو در یک کشور ثالث به قوت خود باقی است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.