ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوکراین ساقط شدن هواپیمای اوکراینی را «عمدی» می‌داند

به‌ گفته اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین، شلیک به هواپیمای مسافربری پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین یک حادثه کاملا آگاهانه بوده است.

اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین، روز جمعه ۱۶ آوریل/ ۲۷ فروردین‌ ماه در یک نشست خبری اعلام کرد نیروهای نظامی ایران، هواپیمای مسافربری اوکراینی را به قصد جلوگیری از ادامه یافتن چرخه تنش نظامی با ایالات متحده آمریکا و به صورت «عمدی» سرنگون کرده‌اند.

در این نشست مطبوعاتی که در دفتر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین به ‌عنوان نهاد ناظر بر تحقیقات دولت این کشور درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی برگزار شد، اولکسی دانیلوف از خودداری مقامات ایرانی برای انجام تحقیقات مستقل درباره این پرونده خبر داد و گفت: 

«اگر محترمانه بگویم، اینکه دولت ایران اعلام کرده آنها در حال تحقیق هستند تعجب برانگیز است. آنها [دولت ایران] تأکید دارند که این رویداد یک حادثه بوده اما این ادعا قابل پذیرش نیست و سقوط هواپیما عمدی بوده است.»

به‌ گفته دانیلوف، شلیک به هواپیمای مسافربری یک حادثه کاملا آگاهانه بوده است. او در ادامه درباره جزییات دیدار خود با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی گفت:

«وقتی در تهران با همتای ایرانی خود صحبت می‌کردم، مستقیما از او پرسیدم که چرا این کار را کردید. او نیز به من یک پاسخ بسیار صادقانه داد مبنی بر اینکه آنها نفعی در سرنگونی هواپیما نداشته‌اند، اما گفت ایران کشوری است که در آن گروه‌های مختلفی نفوذ دارند.» 

۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ یک هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه، ساعاتی پس از حمله‌های موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق و اندکی پس از برخاستن از فرودگاه تهران، هدف دست‌کم دو موشک سامانه جنگی نیروی هوافضای سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون شد.

پس از گذشت حدود یک سال و نیم از این رویداد، مقامات ایرانی نه تنها عاملان و آمران این حمله را به دادگاه معرفی نکرده‌اند، بلکه از انجام تحقیقات بی‌طرفانه و مستقل توسط گروه‌های حقیقت‌یاب کشورهایی که شهروندانشان را در این هواپیما از دست دادند، جلوگیری می‌کنند.

اما گفته‌های تازه اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین به تأیید وزارت امور خارجه این کشور هم رسیده و یوهن ینین، معاون وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرده که مواضع شورای دفاع و امنیت ملی، موضع کل دولت اوکراین درباره پرونده هواپیمای اوکراینی است.

ینین از دولت ایران خواست نام و مشخصات کسانی که گفته می‌شود در ارتباط با پرونده هواپیمای اوکراینی بازداشت شده‌اند، اعلام عمومی کند.

غلام‌عباس تُرکی، دادستان سابق نظامی استان تهران، روز ۱۷ فروردین ماه در حاشیه مراسم معارفه دادستان جدید نظامی‌ تهران گفته بود:

«برای ۱۰ نفر از مسئولانی که در حادثه سقوط هواپیمای اوکراین دخیل بودند کیفرخواست صادر شده است و در خصوص این ۱۰ نفر دادگاه نتیجه‌گیری‌های لازم را خواهد کرد.»

به ‌دنبال طرح این ادعا از سوی تُرکی، گوندوز مامدوف، معاون دادستانی کل اوکراین روز پنج‌شنبه ۲۶ فروردین‌ ماه با انتقاد از مخفی‌کاری ایران در پرونده این هواپیما تأکید کرد:

«قوانین بین‌المللی طرف‌ها را به روند کیفری برای دستیابی به حقیقت و مجازات مرتکبان متعهد می‌کند.»

او از مقامات ایرانی خواست تا دست‌کم مشخصات و نام این ۱۰ متهم را اعلام عمومی کنند:

 «مقامات دولتی ایران عمدا شرایط واقعی این جنایت هولناک را پنهان می‌‌کنند اما اوکراین و دادستانی ابزار قانونی برای برقراری عدالت دارند و قطعا از آن‌ها استفاده خواهند کرد.»

بخشی از لاشه به جا مانده از هواپیمای اوکراینی

سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی اواخر اسفند ماه گزارش نهایی بررسی سرنگونی هواپیمای اوکراینی را منتشر کرد که در آن یک اپراتور دفاع ضدهوایی سپاه پاسداران به ‌عنوان مسئول اصلی شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی معرفی شده بود.

دمیترو کولِبا، وزیر امور خارجه اوکراین اما یک روز پس از انتشار این گزارش، محتوای آن را «ریاکارانه» خواند و به‌ شدت از مقامات دولتی و سازمان هواپیمایی کشوری ایران انتقاد کرد.

اینس (اگنس) کالامار، گزارشگر ویژه پیشین در دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم پس از بررسی علل و جوانب سرنگونی هواپیمای اوکراینی به این نتیجه رسیده است که تهران در این رابطه دروغ می‌گوید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.