ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خشکسالی بی‌سابقه در چهار محال و بختیاری؛ هشدار نسبت به وقوع ناآرامی‌های اجتماعی

کمبود آب و افت سطح آب‌های زیرزمینی در استان چهارمحال و بختیاری، این استان را با خسکسالی مواجه کرده است. بسیاری از دشت‌های این استان ممنوعه اعلام شده‌اند. نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها درباره احتمال بروز تنش‌های اجتماعی در سطح استان هشدار داد.

مهدی محمودی نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

« ۱۰ شهرستان استان در شرایط بحرانی آب قرار دارند که از آن میان به شهرستان‌های بروجن و لردگان با تانکر آبرسانی می‌شود. شهرستان بن هنوز با کمبود بی‌آبی مواجه است و خط انتقال آب این شهرستان منتقل نشده است. آب شرب شهرستان لردگان در فصل تابستان جیره‌بندی می‌شود.»

بر این اساس به سبب کمبود بارندگی اکثر چشمه‌ها و مزارع در استان چهارمحال و بختیاری که روزگاری از استان‌های پرآب و حاصلخیز ایران به شمار می‌آمد خشک شده‌اند. همچنین مراتع خالی از پوشش گیاهی‌اند که دامداران را با مشکلات عدیده‌ای برای تهیه علوفه دام‌شان مواجه کرده است. به همین دلیل عشایر استان مجبورند زودتر از وقت مقرر به مناطق سردسیر کوچ کنند اما اداره منابع طبیعی به آنها اجازه کوچ نمی‌دهد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان‌ها در ادامه مصاحبه با ایلنا نسبت به بروز ناآرامی‌های اجتماعی هشدار داد:

«مشکل فعلی ما در استان چهارمحال و بختیاری و استان اصفهان کشاورزان هستند که اگر موضوع حق آبه‌شان برطرف نشود منجر به تنش خواهد شد. کشاورزان استان حق آبه‌شان را برای کشاورزی می‌خواهند و استان اصفهان نیز از طرفی به دنبال افتتاح چند تونل برای انتقال آب از چهارمحال و بختیاری هستند.»

در ماه‌های گذشته کشاورزان شرق اصفهان در اعتراض به انتقال آب زاینده‌رود به یزد تجمعاتی برگزار کرده بودند.

خشکسالی بی‌سابقه‌ای در راه است

نماینده  بروجن در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد «برداشت غیرمتعارف» از منابع آب زیرزمینی سبب شده است ۹۵ درصد دشت‌های این استان «ممنوعه» و «ممنوعه بحرانی» شود. امیرقلی جعفری گفت:

«در حال حاضر ۹۰ درصد آب شرب، ۹۵ درصد آب صنعت و ۷۰ درصد آب بخش کشاورزی در این استان از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود. با ممنوعه شدن دشت‌های استان، امکان برداشت از این منابع وجود ندارد.»

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه بحران اصلی در سال ۱۴۰۰ بحث خشکسالی و کمبود آب است، گفت:

«رتبه سوم در کاهش بارش‌ها بزرگترین بحران در سال ۱۴۰۰ است و امسال با کمبود آب در بخش‌های آب شرب، کشاورزی، دامداری مواجه خواهیم شد.»

مهران چراغپور، مدیرکل سازمان هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری اعلام کرد در ابتدای سال زراعی از اول مهر ۹۹ تاکنون میانگین بارش کشور حدود ۴۱ درصد کمتر از بلندمدت بارندگی‌ها در استان است. بر همین اساس بعد از استان کرمانشاه، استان چهارمحال و بختیاری رتبه دوم کاهش بارندگی در ایران را دارد. مهران چراغپور در ادامه مصاحبه با ایلنا هشدار داد که در سال ۱۴۰۰ خشکسالی کم‌سابقه‌ای در انتظار استان چهارمحال و بختیاری است:

«با توجه به اینکه افزایش دما یک تا دو درجه‌ای دما را نسبت به میانگین‌های بلند مدت در ماه‌های پیش رو داریم و همچنین با توجه به مطالب ذکر شده در بالا تا پایان سال آبی استان همچنان دچار خشکسالی کم سابقه هواشناسی است.»  

مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری گفت: بیش از ۹۲ درصد از کل مساحت استان در معرض خشکسالی خفیف و شدید قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن

    بارش فروردین ۱۴۰۰ در تهران فقط ۲ میلیمتر بوده!