ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: درمان سرپایی بیماران مبتلا به موارد حاد

مسعود مردانی، یکی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که تخت‌های بیمارستانی مختص درمان کووید-۱۹ در بیمارستان‌های سراسر کشور پر شده. در تهران بیمارانی که می‌بایست در بیمارستان‌ها تحت مراقبت و درمان قرار گیرند، به طور سرپایی مداوا می‌شوند. قرنطینه بیماران در جمع خانواده عملاً میسر نیست. هر یک بیمار در آن واحد می‌تواند تا هفت نفر را مبتلا کند، اغلب اعضای خانواده‌ و بستگانش را.

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴ هزار و ۳۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در ایران شناسایی شدند که سه هزار و ۹۰۱ نفر از آنها به موارد حاد کووید-۱۹ مبتلا بودند و می‌بایست در بیمارستان تحت درمان قرار گیرند. از روز گذشته تاکنون ۳۹۸ بیمار کووید-۱۹ در ایران جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۷ هزار و ۱۳۰ نفر رسید.

مسعود مردانی، یکی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، دوشنبه، ۳۰ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«به دلیل پر شدن ظرفیت تخت‌ها، مراکز مراقبت‌های حاد تنفسی و مراکز سرپایی درمان کرونا در مجتمع‌های بیمارستانی ایجاد شده است که بیمار مبتلا به آنجا مراجعه کرده و داروهای حیاتی همچون رمدسیویر به بیمار تزریق می‌شود و بیمار را به خانه می‌فرستند؛ چون دیگر بیمارستان‌ها جایی برای پذیرش بیمار ندارند.»

مردانی از تاسسیس مراکز درمان سرپایی در بیمارستان‌های تهران خبر داد و گفت در شهرستان‌ها چنین مراکزی را می‌توان دایر کرد. این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه مصاحبه با ایسنا گفت:

«همه افرادی که نیاز به درمان دارند ولی جایی برای بستری شدن آنها وجود ندارد در این مراکز پذیرش و بستری می‌شوند، آزمایش یا عکس‌های لازم از او گرفته می‌شود و در صورت نیاز درمان‌های بیمارستانی را برایشان انجام می‌دهیم‌. اگر در منزل امکانات اکسیژن و تزریق وجود داشته باشد مابقی داروها را در خانه به او می‌دهیم و اگر این امکان وجود نداشته باشد، می‌تواند روز بعد مجددا به مرکز درمانی مراجعه کند، دارو را تحویل بگیرد و برود.»

سلامت خانواده‌ها در خطر است

بر این اساس هر روز فقط در تهران  ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از مبتلایان نیازمند بستری به شکل سرپایی تحت درمان قرار می‌گیرند. در این فاصله به این سبب که مراکز درمانی پذیرای بیماران نیازمند بستری نیست، بیماری هم پیشرفت بیشتری می‌کند. مردانی گفت:

«عمدتا چون مراکز درمانی پذیرای بیماران بستری نیستند مطمئنا بیماران کرونایی که به ما مراجعه می‌کنند پیشرفته‌تر از قبل هستند. الان عمدتا بیمارانی را می‌بینم که در خانه درمان کردند و به بیمارستان نیامدند؛ به شکلی که در برخی حتی بیش از ۵۰ درصد از سطح ریه درگیر شده است. این افراد همان‌هایی هستند که در ICU یا بخش معمولی بستری می‌کردیم و چون جایی برای بستری نبوده مراجعه نداشتند و به این شکل باید درمان شوند.»

از نظر مسئولان پنهان نمانده که درمان سرپایی مبتلایان به کووید-۱۹ نه تنها برای بیماران موثر نیست بلکه سلامت خانواده‌ها را هم به خطر می‌اندازد. مردانی گفت:

 «مسلما شرایط ایده‌آلِ بیمارستان در منزل وجود ندارد ولی وضعیت فعلی ما باید با زمان جنگ مقایسه شود. الان وضعیت بیماری در کشور بحرانی و حتی فوق بحرانی است. از طرفی ما تجربه نقاهتگاه‌های کرونا را هم داریم اما مردم از این نقاهتگاه‌ها استقبالی نکردند.»

عضو کمیته ملی مقابله با کرونا یادآوری کرد که در حال حاضر یک بیمار مبتلا به نسخه جهش‌یافته کرونای انگلیسی که در ایران در حال گردش است هفت نفر را در آن واحد بیمار می‌کند.  مردانی پیش‌بینی کرد که به زودی آمار مرگ و میرها افزایش می‌یابد:

«مطمئنا تعداد مرگ و میر از رقم فعلی بالاتر خواهد رفت و اگر تعطیلات پیش رو جدی گرفته نشود، مطمئنا روند افزایشی بیماری در کشور ادامه خواهد یافت تا خود اپیدمی فروکش کرده یا خدا کمک‌مان کند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.