ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها پُر می‌شوند

موج چهارم بیماری کرونا در ایران چنان بالا گرفته که بیمارستان‌های مراکز استان‌ها با مشکل مواجه شده‌اند و بیمارستان‌های صحرایی دایر می‌شوند. سردخانه‌ها و گورستان‌ها نیز گرفتار شده‌اند و تدفین جان‌باختگان کرونا در برخی نقاط با تأخیر صورت می‌گیرد. در حالی‌که گفته شده بود هر کس که پول پرداخت کند واکسن کرونا را خارج از نوبت می‌تواند دریافت کند، حسن روحانی می‌گوید واکسن برای مردم رایگان است.

به‌گزارش رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی، در روزهای اخیر شمار بالایی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا به مراکز درمانی استان‌ها مراجعه کرده‌اند و در برخی از مراکز استان‌ها این روند رشد ۲۰۰درصدی داشته است. این روند عاملی در تکمیل ظرفیت سریع تخت‌های بیمارستانی شده است.

افزایش شمار مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فشار قابل توجهی به سیستم بهداشت و درمان تحمیل کرده است. مقام‌های مسئول وزارت بهداشت شمار بستری‌شدگان در مراکز درمانی را در حدود ۶۰ هزار نفر برآورد کرده‌اند.

فشار بر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

در برخی از مناطق امکانات نیروهای مسلح و سایر نهادهایی که دارای امکانات درمانی هستند نیز به کار گرفته شد و بیمارستان‌های صحرایی ایجاد شده است.

در تهران ستاد ترخیص بیماران تشکیل شده تا آن گروه از بیماران که حال عمومی بهتری دارند ترخیص و ادامه روند درمانی آن‌ها در منزل انجام شود.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران چهارشنبه یکم اردیبهشت اعلام کرد که شیوع ویروس کرونا در پایتخت همچنان صعودی و در تمامی شاخص‌ها از جمله شمار جان‌باختگان و بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه این روند افزایشی است.

زالی در این‌باره گفت: «چاره‌ای جز خلوت شدن شهرها از جمله تهران را نداریم و مردم و اصناف باید در این زمینه همکاری کنند.»

علی‌اکبر ولایتی، رئیس بیمارستان مسیح دانشوری روز گذشته (سه‌شنبه) از راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در مرکز این بیمارستان خبر داد. او گفت: «ظرفیت تخت‌های بخش کرونای بیمارستان مسیح دانشوری تکمیل شد و تخت خالی برای بستری شدن بیماران مبتلا به ویروس کرونا در اختیار نبود.»

رضا گلپیرا، رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت روز چهارشنبه با اشاره به وضعیت تخت‌های بیمارستانی کرونایی گفت: «در بسیاری از شهرستان‌ها داریم به لبه تیغ نزدیک می‌شویم، اما هنوز اوضاع به آن‌جا نرسیده است.»

گلپیرا وعده داد که وزارت بهداشت «در حال مدیریت تخت‌ها» و «آماده کردن تخت‌های جدید عادی و آی‌سی‌یو» است.

در حالی‌که گزارش رسانه‌های رسمی از افزایش شمار بیمارستان‌های صحرایی حکایت دارد رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت می‌گوید «در حال حاضر لزومی به ایجاد بیمارستان صحرایی نیست». او در همین حال افزود: «اگر واقعاً سازمان گردشگری می‌توانست کمک کند، هماهنگ می‌کرد و از هتل‌ها استفاده می‌کردیم، خوب بود.»

براساس پروتکل جدیدی که به بیمارستان‌ها ابلاغ شده، بیمارانی که در ابتدای بیماری کرونا قرار دارند به جای ماندن در بیمارستان‌ها آن‌ها را به اورژانس بیمارستان یا کلینیک‌های تنفسی می‌برند و پس از معاینه و تجویز دارو آن‌ها را به منزل بازمی‌گردانند.

مسئولان وزارت بهداشت از بیمارانی که تست‌شان مثبت شده و علایم سنگینی ندارند خواسته است که در خانه‌های خود بمانند و قرنطینه خانگی بشوند.

در همدان نیز ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌ها تکمیل شده و بیمارانی که نیاز به بستری دارند باید منتظر ترخیص دیگر بیماران بمانند.

رشید حیدری مقدم، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی همدان در این‌باره می‌گوید: «شرایط به‌گونه‌ای است که حتی یک تخت خالی در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها باقی نمانده است.»

بیمارستان‌های این استان با کمبود اکسیژن نیز مواجه‌اند.

تا روز گذشته (سه‌شنبه) یک هزار و ۵۵۴ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان همدان بستری بودند. حیدری مقدم می‌گوید: «درصدد افزودن ۳۵۰ تخت بیمارستانی برای خدمات‌رسانی به بیماران‌ هستیم.»

در هفت شهرستان جنوب استان کرمان موارد مثبت کرونا ۴ برابر افزایش یافته و شمار بستری‌ها نیز روز به روز بیشتر می‌شود.

علی‌اصغر مکارم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می‌گوید: «تقریباً خیلی از فضاها و تخت‌های موجود ما در جنوب استان از بیماران کرونایی پر شده است.»

به‌گفته مکارم از ۴ هزار و ۶۰۰ نفر پرسنل دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در جنوب استان کرمان تا کنون نزدیک به ۸۰۰ نفر به کوویدـ۱۹ مبتلا شده‌اند و یکی از آن‌ها نیز جان خود را از دست داده است.

در آذربایجان شرقی نیز ظرفیت بیمارستان‌ها پُر است. سیمین خیاط زاده، مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: «مراجعات به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آذربایجان شرقی به دلیل ابتلا به کرونا زیاد است و شمار بیماران کرونایی بدحال در استان روز به روز افزایش پیدا می‌کند.»

در این استان رکورد بستری‌های کرونایی ۱۴ ماه گذشته شکسته شد و در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰ بیمار کرونایی در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های آذربایجان شرقی بستری هستند و حال حدود ۳۲۰ نفر از آن‌ها وخیم است و در بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

روزبه رجایی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز روز چهارشنبه گفت: «با تکمیل ظرفیت اختصاص یافته برای بیماران کرونایی در استان، ظرفیت سایر بخش‌های بیمارستان‌های استان به بستری کرونایی اختصاص یافته و باید آمادگی پذیرش بیمار جدید را داشته باشند.»

در آذربایجان شرقی ۱۷ شهرستان استان در وضعیت قرمز و چهار شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

در خوزستان نیز با افزایش صعودی شمار بیماران مبتلا به کوویدـ۱۹ بیمارستان‌ها با مشکل روبه‌رو شده‌اند. عبدالکریم فیروززاده، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول می‌گوید: «آمار بیماران دزفول روز به روز در حال افزایش است و از توان پاسخگویی ما فراتر رفته است؛ تخت خالی برای بیماران نداریم و بلافاصله به جای هر بیماری که ترخیص می‌شود، بیمار دیگری بستری می‌شود و به زحمت شرایط را مدیریت می‌کنیم.»

کمبود تخت‌های بیمارستان‌ها در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران امروز چهارشنبه یکم اردبیهشت در نشست هیئت دولت گفت پیش از دولت او بیمارستان‌های ایران حدود ۹۰ هزار تخت داشتند اما اکنون ۴۶ هزار تخت اضافه شده و «۱۳۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور موجود است».

ظرفیت سردخانه‌ها و گورستان‌ها هم تکمیل می‌شود

با موج چهارم کرونا در ایران برخی سردخانه‌ها و گورستان‌ها نیز دچار مشکل شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه گزارش داد که سردخانه بیمارستان‌ها به‌ویژه در کلان‌شهرها رو به تکمیل است. بر اساس این گزارش محدودیت ظرفیت سردخانه‌ بیمارستان‌ها و مراکز کفن و دفن به‌خصوص در تهران مشهود است و مسئولان بهشت زهرا در تهران رسماً اعلام کرده‌اند که به دلیل افزایش قابل توجه ورود پیکر جان‌باختگان کرونایی به این مرکز «ممکن است در روزهای آینده انجام این مراسم با تأخیر انجام شود و برای جلوگیری از بروز بحران دو سردخانه جدید در بهشت زهرا درنظر گرفته شده تا امکان مدیریت این تعداد از متوفیان وجود داشته باشد».

سعید خال، مدیرعامل بهشت‌ زهرای تهران روز چهارشنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت: «دیروز بدترین و سخت‌ترین روز برای کارکنان بهشت‌زهرا بود، در ۵۰ سال گذشته چنین آمار فوتی در یک روز نداشتیم؛ ۱۵۰ فوتی کرونایی و ۲۰۰ فوتی غیر کرونایی، حتی بدتر از هشت سال دفاع مقدس.»

رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در این زمینه روز گذشته گفت: «به‌نظر می‌رسد در هفته پیش رو شرایط بدتر می‌شود و اگر این‌گونه پیش برود، ممکن است ظرفیت سردخانه‌ها هم کفایت نکند.»

به‌گفته محمدی، در حال حاضر جنازه‌ها در سردخانه بیمارستان‌ها نمی‌مانند و سریعاً به بهشت زهرا منتقل می‌شوند اما ممکن است در شرایطی که شمار قربانیان زیاد شود، تدفین با تأخیر صورت گیرد.

همچنین گزارش شده که اغلب مراکز درمانی مرتبط با بیماری کرونا سردخانه‌هایشان تکمیل و برای نگهداری درگذشتگان دچار مشکل شده‌اند.

سازمان نظام پزشکی گفته است «نگران کمبود جای خالی در سردخانه بیمارستان‌ها هم هستیم» و در صورت ادامه چنین وضعیتی «سردخانه‌ها هم جواب فوتی‌ها را نخواهد داد».

در گورستان «وادی رحمت» تبریز هم شرایط مشابه است.

فرخ جلالی، مدیرعامل آرامستان‌های شهرداری تبریز از «ترافیک فوتی‌ها» در وادی رحمت تبریز خبر داده و گفته است «روزانه حدود ۷۰ فوتی» در وادی رحمت تبریز دفن می‌شوند که بخش چشمگیری از این فوتی‌ها مربوط به کرونا هستند.

جلالی همچنین از «فشار کاری زیادی بر کارکنان وادی رحمت» سخن گفته است.

خبرگزاری تسنیم همچنین از گسترش کرونا در روستاها نوشته است در این گزارش آمده است: «اگر کمی از مراکز استان‌ها فاصله گرفته و سراغ روستاها و مناطق دورافتاده‌تر برویم با واقعیتی نگران‌کننده روبه‌رو خواهیم شد.»

بنا به این گزارش در روستاها سیستم بهداشت و درمان کافی وجود ندارد و همین مسئله ممکن است روستاها را در مقابله با کرونا با مشکل مواجه کند.

ادامه افزایش ابتلا به کرونا

در کنار این خبرها، از استان‌ها و شهرهای دیگر ایران گزارش‌هایی از افزایش ابتلا به به کوویدـ۱۹ منتشر شده است. در استان اردبیل ۲۵هزار نفر دارای تست مثبت کرونایی و وضعیت مشکوک قرنطینه خانگی شده‌اند و ۵۸۹ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به ۵۵۷ نفر رسید و در ۲۴ ساعت گذشته چهار نفر جان خود را از دست دادند. به‌گفته مسئولان بهداشتی این استان تخت‌های تنها بیمارستان سه شهرستان در این استان نیز توسط بیماران کرونایی پُر شده است.

در استان سمنان با مرگ پنج بیمار کرونایی شمار قربانیان کوویدـ۱۹ به ۹۸۱ نفر رسید.

حسن روحانی در نشست روز چهارشنبه هیئت دولت گفت: «واکسن برای کل ملت رایگان خواهد بود و بانک مرکزی غیر از آن‌چه خریده‌ایم ۱۰۰ میلیون دلار اضافه برای واکسن روی میز گذاشته است.»

روحانی همچنین افزود برای کسانی که در تزریق واکسن تخلف می‌کنند اشد مجازات در نظر گرفته شده است.

پیش از این حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در روز یکشنبه ۲۹ فروردین گفته بود شهروندانی که در اولویت تزریق نیستند می‌توانند برای تهیه واکسن کرونا ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بپردازند. ساعاتی پس از این اظهارات، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت که «واکسیناسیون پولی کرونا در کشور صحت ندارد».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.