ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پلیس روسیه بیش از یک‌هزار نفر از طرفداران ناوالنی را بازداشت کرد

الکسی ناوالنی، منتقد زندانی دولت روسیه سه هفته است که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد. طرفداران ناوالنی که نگران حال او در زندان هستند در چندین شهر روسیه به خیابان‌ها آمدند و فریاد «پوتین یک قاتل است» و «مرگ بر تزار» سر دادند. پلیس با شدت واکنش نشان داد.

روز چهارشنبه یکم اردیبهشت / ۲۱ آوریل همه چیز از شرق روسیه شروع شد و بعد شب هنگام به مسکو و سن پترزبورگ کشیده شد. طرفداران الکسی ناوالنی، معترض سیاست‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در بسیاری از شهرها به خیابان‌ها آمدند.

آن‌ها فیلم‌هایی از تظاهرات اعتراضی خود در شهرهای مختلف را در توییتر منتشر کردند. در این فیلم‌ها نشان داده می‌شد که مردم معترض خواستار آزادی ناوالنی ۴۴ ساله شدند و علیه ولادیمیر پوتین شعار سر‌دادند. معترضان از جمله، فریاد می‌زدند: «پوتین یک قاتل است» و «مرگ بر تزار». آن‌ها معتقدند که پوتین مانند یک تزارِ خودکامه کشور را اداره می‌کند.

بر اساس اطلاعات سازمان رسانه‌ای جهانی openDemocracy که مسائل اجتماعی و سیاسی را تحلیل می‌کند، در جریان تظاهرات در شرق روسیه، پلیس بیش از یک هزار نفر، از جمله ۳۵۰ نفر در سن پترزبورگ را بازداشت کرد. برخی از سازمان‌های غیردولتی گفته‌اند شمار بازداشت‌شدگان بیش از این تعداد است.

قبل از اعتراضات، نیروهای امنیتی اقدامات گسترده‌ای علیه هواداران ناوالنی انجام داده بودند و در بیش از ۸۰ شهر یورش و دستگیری صورت گرفت. از جمله دفتر ناوالنی در سن پترزبورگ مورد بازرسی قرار گرفت و معتمدان او لیوبوف زوبول و کیرا جارمیش دستگیر شدند.

ناوالنی در زندان دچار کمردرد و بی‌حسی در پاهای خود شده است و برای آن‌که تحت معالجه یک پزشک مستقل قرار گیرد از سه هفته پیش در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد. اما مقام‌های روسیه می‌گویند او توسط پزشکان خارج از زندان معاینه شده است. خبرگزاری ریانووستی روسیه به نقل از کمیساریای حقوق بشر روسیه نوشته است چهار پزشکی که در بیمارستان زندان شاغل نیستند با معاینه ناوالنی گفته‌اند هیچ مشکل جدی در سلامتی او وجود ندارد.

روز چهارشنبه کارشناسان مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای خواستار درمان فوری ناوالنی در خارج از روسیه شدند. آن‌ها گفتند نگران وضعیت ناوالنی و شرایطی که در آن به‌سر می‌برد هستند.

الکسی ناوالنی در اوت سال ۲۰۲۰ دچار مسمومیت شد و به اغما رفت اما در بیمارستانی در آلمان سلامت خود را بازیافت. گمان می‌رود نیروهای امنیتی روسیه در مسموم‌کردن او نقش داشته‌اند. الکسی ناوالنی تحت فشار افکار عمومی برای درمان به برلین منتقل شد و پس از بهبود در روز ۱۷ ژانویه به روسیه بازگشت.

نیروهای امنیتی روسیه ناوالنی را پس از ورود به خاک روسیه بازداشت کردند و نهایتاً دادگاهی در مسکو حکم حبس تعلیقی سال ۲۰۱۴ به جرم اختلاس را لغو و او را به دو سال و هشت ماه زندان محکوم کرد. این منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین معتقد است که اتهام فوق بخشی از روند پرونده‌سازی برای سرکوب مخالفان رئیس‌جمهوری روسیه است. شورای حقوق بشر اروپا هم معتقد است که محاکمه سال ۲۰۱۴ و تجدید آن در سال ۲۰۲۰ شرایط دادرسی بی‌طرفانه را طی نکرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.