ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادبیات پهلوانی در ایران

فرهنگ پهلوانی و عیاری را

فرهنگ پهلوانی و عیاری را می‌توانیم سرآغاز شهرنشینی در ایران در نظر بگیریم. در کتاب سمک عیار، نوشته فرامرز بن خداد که از داستان‌های عامیانه ما در زبان فارسی ا‌ست، بارها از حرفه‌های گوناگون مثل نجار، کشتی‌گیر، رنگرز و بنا و منجم نام برده می‌شود. در همین زمان هم یک سبک شعری در ایران به نام «شهرآشوب» پیدا شد. اشعار شهرآشوب را درباره صاحبان حرفه‌های گوناگون می‌سرودند. مردم شعردوست ایران در آغاز شهرنشینی و پیدایش حرفه‌ها در کشور ما، اینقدر از هنرمندی این صنعتگران شگفت‌زده بودند که مثلاً در وصف یک کفاش شعر می‌گفتند:

زیبا بت کفشگر چو کفش آراید

هر لحظه لب لعل بر آن می‌ساید

وقتی درباره یک کفاش یا یک فیلبان یا یک مرده‌شوی شعر گفته شود، پس طبعاً درباره پهلوانان هم باید داستان‌های زیادی تعریف کرد. داستان‌های پهلوانی ما درباره دلاوری‌ها و جوانمردی‌ها و شیرین‌کاری‌های پهلوانانی‌ست که از اسم و رسم برخوردار بودند؛ پهلوانانی مثل پوریای ولی، اسد کرمانی، محمد مالانی، محمد مازار، اکبر خراسانی و صادق قمی.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.