ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر اطلاعات اسرائیل: هواپیماهای جنگی ما می‌توانند به ایران برسند

در میانه مذاکرات احیای برجام در وین و اعلام این خبر که دولت بایدن قصد دارد بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند، اسرائیل و آمریکا گفت‌وگوهایی در پیوند با برنامه هسته‌ای ایران برگزار کردند. اسرائیل نسبت به برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و وزیر اطلاعات این کشور درباره مذاکرات برجام گفته است «یک توافق بد منطقه را به جنگ می‌کشاند».

در این هفته مذاکراتی بین مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی درباره مسئله هسته‌ای ایران برگزار شد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا  پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت / ۲۹ آوریل با یوسی کوهن، رئیس موساد و گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در واشنگتن دیدار و گفت‌وگو کرد.

به‌گزارش رویترز در این دیدار که در واشنگتن برگزار شد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه این کشور نیز شرکت داشتند.

رویترز به‌نقل از یک مقام آگاه نوشته است که مقام‌های اسرائیلی «نگرانی عمیق» خود را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز داشتند.

گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در ایالات متحده گفت دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در مورد هر توافق هسته‌ای جدید با اسرائیل مشورت خواهد کرد؛ چشم‌اندازی که او آن را مبهم می‌داند.

اردان با اشاره به اصرار ایران برای بازگرداندن توافق هسته‌ای، به شبکه رادیویی اسرائیلی «کان» گفت:

«با تأسف، ارزیابی ما این است که ایرانی‌ها از مباحث اصلی خودداری خواهند کرد. اما اگر معلوم شود که ما اشتباه کرده‌ایم و آمریکایی‌ها در گفت‌وگو برای توافقِ متفاوت و بهتر موفق شدند، مطمئناً ما بخشی از این بحث خواهیم بود. ما این موضوع را روشن کردیم و دولت [بایدن] از آن استقبال می‌کند.»

پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های کنونی و پیشین آمریکا نوشته بود که دولت بایدن در نظر دارد برای پیشبرد مذاکرات احیای برجام در وین برخی از تحریم‌های وزارت خرانه‌داری آمریکا علیه ایران در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ را لغو کند.

رسانه‌های اسرائیلی نیز این هفته ابراز نگرانی کردند که چنین اقدامی نه تنها از خطرات ادامه برنامه‌های اتمی و موشکی ایران نخواهد کاست، بلکه به بی‌ثباتی در خاورمیانه کمک خواهد کرد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به چند کشور خلیج فارس سفر کرد تا رهبران آن‌ها را مطمئن سازد که آمریکا نیازهای امنیتی آن‌ها را نیز در نظر می‌گیرد. همچنین قرار است یک هیأت آمریکایی نیز به اردن و مصر سفر کند و این کشورها را در جریان مذاکرات وین قرار دهد.

شماری از رهبران نظامی و امنیتی اسرائیل نیز در واشنگتن با همتایان آمریکایی خود در این زمینه به رایزنی پرداختند.

الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت / ۲۹ آوریل با تکرار این موضع اسرائیل که خود را ملزم به دیپلماسی نمی‌داند، گفت: «یک توافق بد منطقه را به جنگ می‌کشاند.»

کوهن در گفت‌وگو با رویترز با بیان این‌که «هر کس که به دنبال مزایای کوتاه‌مدت است باید مراقب دراز مدت هم باشد»، تأکید کرد که اسرائیل اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. او گفت:

«ایران در هیچ کجا مصونیت ندارد. هواپیماهای جنگی ما توان رسیدن به هر نقطه‌ای در خاورمیانه ـ و قطعاً ایران ـ را دارند.»

الی کوهن افزود قدرت‌های جهانی هم باید از ادامه غنی‌سازی و ساخت موشک بالستیک جمهوری اسلامی جلوگیری کنند و هم مانع از تأمین مالی گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران شوند که عامل بی‌ثباتی در منطقه هستند. 

وزیر اطلاعات اسرائیل تأکید کرد که «جنگ با تهران مطمئناً دنبال خواهد شد».

روز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت نیز دیدار جیک سالیوان و مئیر بن شابات همتای اسرائیلی او برگزار شد. در این دیدار دو طرف درباره نگرانی‌های جدی خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که سالیوان و بن شابات موافقت کردند کارگروهی به‌منظور بررسی تهدیدهای موشکی و پهپادی ایران که در اختیار شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در خاورمیانه قرار می‌گیرند، تشکیل شود.

این رویدادها در حالی رخ می‌دهند که نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین)‌ و نماینده اتحادیه اروپا در شهر وین در چند نوبت برگزار شده است. عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیأت ایرانی در وین اعلام کرده که قرار شده است روند مذاکرات تسریع شود. محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی روز گذشته، پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت با پیچیده خواندن مذاکرات وین گفت:

«اما نسبت به پیچیدگی‌اش، آن‌چه که تا به امروز انجام شده امیدوارکننده است و گام‌های خیلی خوبی تاکنون برداشته شده است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.