ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روز و شب خونین در افغانستان: دو بمبگذاری و یک ترور

یک ماشین بمبگذاری‌شده در شهر پل علم در ولایت لوگر منفجر شد و ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.یک استاد دانشگاه نیز در کابل ترور شد.

شامگاه روز جمعه ۱۰ اردیبهشت، یک ماشین بمبگذاری‌شده در شهر پل علم در ولایت لوگر منفجر شد و ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

طبق اعلام دفتر والی لوگر، شمار تلفات این بمبگذاری در شهر پل‌علم به ۲۴ کشته و ۱۱۰ زخمی رسیده است.

در اثر این انفجار که در مقابل یک بیمارستان و هتل رخ داد، علاوه بر این مرکز درمانی، بخشی از خانه‌های مردم در این شهر نیز ویران شد. گل‌حیدر احمدی، سخنگوی پلیس لوگر عملیات نجات افراد گیرمانده در زیر آوار شب‌هنگام از سوی نیروهای امنیتی اجرا شد و سه تن نجات یافتند.

این انفجار مهمان‌خانه ولسوالی ازره لوگر را هدف قرار داده است. بیش‌تر قربانیان دانش‌آموزانی هستند که برای سپری کردن آزمون کنکور به مرکز لوگر آمده بودند.

محمداشرف غنی، رییس جمهور، با انتشار پیامی این حمله را به طالبان نسبت داد و آن را «جنایت بشری گروه طالبان» خواند. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حمله لوگر را بر عهده نگرفته است.

غنی گفت که طالبان حتی در ماه رمضان که ماه «رحمت و بخشش» است، دست از کشتار مردم و آسیب رساندن به تاسیسات عام‌المنفعه بر نمی‌دارند. او افزود:

«طالبان به خاطر این کشتار جمعی مردم مسلمان افغانستان، به پیشگاه خداوند متعال و نزد مردم افغانستان، مسئول هستند.»

به گفته غنی، طالبان با ادامه «جنگ نامشروع و خشونت‌شان علیه مردم»، یک‌بار دیگر نشان دادند که نه تنها به حل بحران کنونی به گونه صلح‌آمیز و اساسی اهتمام ندارند، بلکه با پیچیده کردن وضعیت، فرصت فراهم شده به خاطر صلح را ضایع می‌کنند.

رییس جمهور افغانستان به نیروهای امنیتی دستور داد که این «جنایت بشری طالبان» را بی‌پاسخ نگذارند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، نیز در پیامی این حمله را نکوهش کرد. او این حمله را به «دشمنان اسلام و وطن» نسبت داد و گفت در حالی که تلاش‌ها برای صلح در سطح ملی و بین‌المللی جریان دارد و امید به صلح را افزایش داده است، این نوع «حملات بزدلانه»، روند صلح را با چالش روبه‌رو می‌کند.

رییس شورای عالی مصالحه ملی از طالبان خواست که به خاطر ماه رمضان آتش‌بس کنند و برای صلح حسن‌نیت نشان دهند و دست از خشونت‌ها بردارند تا زمینه این نوع «جنایت‌» فراهم نشود.

اتحادیه اروپا انفجار لوگر را یک فاجعه برای همه افغانستان خواند. این اتحادیه تأکید کرده است که خشونت‌های بی‌حاصل باید متوقف شود.

طبق گزارش‌ها از محل رویداد، در نتیجه انفجار ماشین بمب‌گذاری شده، شفاخانه ولایتی‌ و خانه‌های مسکونی تخریب شده است. افزون بر تلفات سنگین به غیرنظامیان، خسارت مالی نیز به مردم وارد شده است.

دو ساعت پس از این انفجار در لوگر، یک انفجار در صف نمازگزاران در پایگاه بگرام رخ داد. مقام‌های امنیتی پروان تایید می‌کنند که در نتیجه انفجار در جمع نیروهای امنیتی در هنگام ادای نماز در داخل یک مسجد در پایگاه بگرام یک‌ نفر کشته شده است و ۲۴ نفر دیگر زخمی شدند.

مسوولیت این رویداد را نیز فرد یا گروهی به عهده نگرفته است. پایگاه بگرام محل استقرار نیروهای خارجی در افغانستان است.

صبح امروز ۱۱ اردیبهشت نیز یک استاد دانشگاه در کابل ترور شد. این ترور نیز به دست افراد ناشناس انجام شده است.

این استاد دانشگاه ساعت ۶:۴۰ صبح روز شنبه، یازدهم اردیبهشت در ناحیه نوزدهم شهر کابل به ضرب گلوله کشته شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.