ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهرداری تهران به بهانه نداشتن کد ملی به رفتگران افغانستانی واکسن نزد

کارکنان و مدیران شهرداری تهران از سهمیه واکسن کرونا رفتگران استفاده کرده‌اند. شهردار تهران که وعده افشای نام افرادی که خارج از نوبت واکسن زدند را داده بود، از موضع خود عقب نشست و نمی‌توانیم نام متخلفان را منتشر کنیم. یک عضو شورای شهر توضیحات حناچی را قانع کننده ندانست و فاش کرد رفتگران افغانستانی به دلیل اینکه کد ملی نداشتند، واکسن نگرفتند.

حجت نظری، عضو شورای اسلامی شهر تهران صبح یکشنبه ۱۲ اردیبهشت گفت: با پیگیری مطلع شده  رفتگران افغانستانی شاغل در شهرداری تهران«ظاهراً اتباع به دلیل نداشتن کد ملی امکان استفاده از واکسن را ندارند».

واکسیناسیون رفتگران شهرداری هفته گذشته پس از آنکه فاش شد برخی از کارمندان به جای رفتگران در نوبت واکسن قرار گرفته‌اند، خبر ساز شده بود. پیروز حناچی، شهردار تهران که وعده کرده بود نام این افراد را فاش کند، صبح امروز در جلسه شورای شهر گفت: بنا بر توصیه سازمان بهداشت جهانی «نمی‌تواند اسامی را منتشر کند چرا که جزو اسناد خصوصی است».

شهردار تهران افزود کد ملی، محل کار و مسئولیت این افراد منتشر شده است. به گفته او ۱۲ کارمند و ۱۳ فرد فاقد رابطه استخدامی با شهرداری از جمله افرادی هستند که از سهمیه واکسن رفتگران سوء استفاده کرده‌اند.

حناچی گفت که یک مدیر ناحیه و سه نفر از ذی‌ربطان این مسئله برکنار شده‌اند.

او بدون اینکه نامی از کارگران افغانستانی در شهرداری تهران ببرد تائید کرد که مسئولان وزارت بهداشت به برخی به دلیل اینکه مدرک کامل نداشتند، واکسن تزریق نکرده‌اند.

نظری اما گفت که آنها رفتگران افغانستانی هستند که به دلیل نداشتن کد ملی مشمول دریافت واکسن نشده‌اند.

او که توضیحات شهردار تهران را «قانع کننده» ندانست، افزود: اگر واکسیناسیون بر اساس عناوین شغلی بوده، دیگر نباید میان پاکبان ایرانی و غیر ایرانی تفاوتی وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی شهرداری تهران در ادامه گفت: چگونه نداشتن کد ملی مانع از دریافت واکسن می‌شود، اما مانع از انجام کارهای سخت نمی‌شود؟اگر قانونا نمی‌توان به پاکبانان افغانستانی واکسن تزریق کرد، آیا می‌توان آنها را به کار مشغول کرد؟

کارگران افغانستانی در ایران به دلیل قوانین سخت‌گیرانه حق اقامت در بسیاری از شهرها را ندارند و برای داشتن حساب بانکی، تلفن همراه و برخورداری از امکانات درمانی با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

اسفند سال ۱۳۹۸ همزمان با تایید نخستین موج همه‌گیری کرونا خبرهایی مبنی بر عدم پذیرش مهاجران افغانستانی در مراکز درمانی منتشر شد. به دنبال این گزارش مقام‌های افغانستان پس از دیدار با مسئولان جمهوری اسلامی اعلام کردند مشکل پذیرش و درمان مهاجران افغانستان در مراکز درمانی برطرف شده است.

هرچند که ایران قول داد مهاجران افغانستانی دارای کارت اقامت را به صورت رایگان درمان کند اما آنها از بسته‌های حمایتی که کالاهای خوراکی یا کمک نقدی را شامل می‌شد، محروم ماندند.

بر اساس اعلام رسانه‌های افغانستانی تنها در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۰۰ هزار افغانستانی ایران را ترک کردند که از این تعداد ۱۵۰ هزار نفر به اجبار از ایران اخراج شده‌اند.

وزارت کشور ایران شمار مهاجران افغانستانی دارای کارت اقامت را حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اعلام کرده است. وزیر کشور جمهوری اسلامی سه سال قبل گفته بود که حدود یک میلیون افغانستانی هم بدون کارت اقامت و به گفته او «به صورت غیرمجاز» در ایران سکونت دارند.

ایران در سال‌های اخیر سخت‌گیری بر مهاجران افغانستانی را افزایش داده و علاوه بر محروم کردن آنها از اشتغال در بسیاری از شغل‌ها، به سکونت در اردوگاه‌هایی که مهمانشهر نامیده می‌شوند، مجبور کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.