ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت با ایجاد پایگاه نظامی جدید ترکیه در کردستان عراق

وزیر کشور ترکیه از تصمیم دولت این کشور بر ایجاد پایگاه نظامی در منطقه متینا کردستان عراق خبر داده و گفته بود همچون در سوریه پایگاه‌هایی در شمال عراق احداث می‌کنیم. حزب دموکراتیک خلق‌ها می‌گوید سیاست‌های تنش‌زا و جنگ‌طلبانه آنکارا کمکی به حل سیاسی مسئله کُردها نمی‌کند.

در پی سخنان سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه درباره تصمیم دولت این کشور مبنی بر ایجاد پایگاه نظامی در منطقه متینا کردستان عراق، حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) با انتشار بیانیه‌ای این تصمیم را محکوم کرد.

در این بیانیه گفته ‌شده است:

«ترکیه از سال ۱۹۸۳ به بهانه "امنیت مرزی" دست به عملیات‌ زمینی و هوایی در خاک اقلیم کردستان عراق می‌زند. روشن است که این عملیات‌ مرزی سیستماتیک نتیجه‌ای جز جنگ‌افروزی و ایجاد درگیری ندارند. با وجود گذشت ۳۸ سال از این تنش‌ها و بی‌نتیجه بودن آنها، ترکیه همچنان بر جنگ افروزی در این منطقه پافشاری می‌کند.»

حزب دموکراتیک خلق‌ها ادامه عملیات نظامی دولت ترکیه در خط مرزی با عراق به بهانه حفظ امنیت را بی‌اعتنایی به مسئله کُردها و «نادیده گرفتن گزینه‌های سیاسی برای حل این مسئله» دانست و گفته است  این رویکرد «مشکلات را بیشتر و شکاف‌ها را عمیق‌تر می‌کند».

به‌گفته این حزب، هرگاه دولت ترکیه در سیاست داخلی و خارجی‌اش به بن‌بست می‌رسد بلافاصله رو به عملیات برون مرزی می‌آورد در صورتی که «سیاست‌های تنش‌زا و جنگ‌طلبانه هیچ فایده‌ای برای رسیدن به راه حل سیاسی نداشته و تنها راه درست، گفت‌وگو و مذاکره در یک فضای مسالمت‌آمیز و دموکراتیک است».

ارتش ترکیه علیه نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) حملات هوایی و پهپادی در خاک عراق انجام می‌دهد و به اقلیم کردستان نیروی زمینی اعزام می‌کند. بغداد این اقدامات را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت عراق می‌داند. دولت عراق از ترکیه خواسته است که فعالیت نظامی خود را متوقف کند اما ترکیه عراق را به مسامحه با پ‌ک‌ک در خاکش متهم می‌کند.

در چنین شرایطی، سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه شنبه ۱۱ اردیبهشت / یکم مه در نشست اعضای شورای تصمیم‌گیری و اجرایی حزب حاکم «عدالت و توسعه» (AKP) از ساخت یک پایگاه نظامی در منطقه متینا در شمال عراق خبر داد.

او با اشاره به ادامه عملیات در مناطق متینا، زاپ، آواشین-باسیان، و قندیل در شمال عراق گفت:

«متینا برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. ما در متینا هم درست مانند سوریه یک پایگاه نظامی ایجاد خواهیم کرد. این منطقه معبر دسترسی به قندیل است؛ ما این معبر را تحت کنترل خواهیم گرفت.»

گفته می‌شود که پایگاه متینا بزرگترین پایگاه ترکیه در منطقه و نقطه تمرکز نیروهای آن برای مقابله با پ‌ک‌ک خواهد بود.

عصر روز شنبه، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه نیز به‌همراه یاشار گولر، رئیس ستاد مشترک ارتش و اومیت دوندار، فرمانده نیروی زمینی ارتش ترکیه از یکی از پایگاه‌های این کشور در اقلیم کردستان عراق بازدید کرد.

خلوصی آکار در این دیدار اعلام کرد که در دو عملیات «پنجه رعد» و «پنجه صاعقه» در شمال عراق ۴۴ نفر از اعضای پ‌ک‌ک کشته شدند.

وزیر دفاع ترکیه گفت:

«قصد داریم به تروریسم پایان دهیم و توان این کار را داریم و هر چه سریع‌تر صلح را به منطقه بازمی‌گردانیم.»

آکار امروز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت / ۳ مه در بازدید از مقر فرماندهی عملیات هوایی در اسکی‌شهیر واقع در شمال غرب ترکیه افزود ۷ نفر دیگر از اعضای پ‌ک‌ک از جمله یک از رهبران این حزب کشته شدند.

ترکیه دو عملیات «پنجه رعد» و «پنجه صاعقه» را همزمان در ۳ اردیبهشت / ۲۳ آوریل در منطقه متینا و افشین-پاسیان در شمال عراق آغاز کرد.

دولت این کشور در حالی از تأسیس یک پایگاه نظامی متینا در شمال عراق خبر می‌دهد که ده‌ها پایگاه و مرکز نظامی کوچک در شمال عراق ایجاد کرده است. این مواضع نظامی به اربیل و منطقه صوران نزدیک است و یک پایگاه بزرگ نیز در بعشیقه دارد. خاوکورک، زاخو، کوخی، بامرنی و العمادیه از جمله مناطقی هستند که ارتش ترکیه در آن‌ها پایگاه‌هایی دارد.

احداث این پایگاه‌ها بدون موافقت و مجوز دولت عراق بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.