ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنجمین روز تلاش برای نجات کارگران زیرآوار مانده معدن طزره دامغان

معدن زغال سنگ طزره دامغان شنبه گذشته ساعت ۱۴ ریزش کرد. دو کارگر زیر آوار مانده‌اند. در پنجمین روز این حادثه تلاش تیم‌های جست‌وجو برای یافتن کارگران و آواربرداری برای نجات جان آن‌ها ادامه دارد.

کارگران اکسیژن به اندازه کافی دارند. حداقل با اکسیژن‌رسانی این امید وجود دارد که آن‌ها زنده بمانند. اما غذا و مهم‌تر از آن آب؟ در پنج روزی که از ریزش معدن زغال سنگ طزره دامغان می‌گذرد،  امدادگران حدود ۳۰ متر پیشروی کرده‌اند.

حادثه معدن زغال سنگ طزره دامغان شنبه ۱۱ اردیبهشت در تونل شماره ۴۲ معدن بزرگ طزره از معادن چهارگانه شرکت زغال سنگ البرز شرقی در کارگاه استخراج k ۱۳ پیشرو، هنگام استخراج و به دلیل ریزش ناگهانی سقف کارگاه رخ داد. در این حادثه دو نفر کارگر پیمانکاری شرکت به نام‌های میلاد روشنائی و سید اصغر افضلی دچار حادثه و محبوس شده‌اند.

کارگاه استخراج این تونل ۷۰ متر طول دارد و این دو کارگر در عمق ۳۵ متری زیر آوار هستند. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) چهار تیم متخصص از سه مکان تونل‌‌های فرعی حفر کرده‌اند. این تیم‌ها تاکنون حدود ۳۰ متر پیشروی داشته‌اند. تخته‌سنگ‌های بزرگ که ریزش کرده‌اند کار امدادرسانی را دشوار و پیشروی تیم‌های نجات را کند کرده‌اند. تیم‌های نجات در تلاش‌اند که با تعریض دهانه تونل این تخته‌سنگ‌ها را از سر راه بردارند و از معدن خارج کنند.   

پنجمین روز تلاش برای نجات کارگران زیرآوار مانده معدن طزره دامغان

مهدی بندرآبادی، فرماندار دامغان به ایسنا گفت:

 «همزمان با تخلیه آوار از تونل اصلی، تونل‌های فرعی عمودی از سطح زمین به تونل حادثه دیده در حال حفر است تا از این طریق ضمن امکان اعزام نیروهای فنی و متخصص به داخل تونل حادثه دیده و جستجو برای یافتن معدن‌کاران محبوس در آن امکان تهویه‌ی طبیعی هوا نیز میسر شود.»‌

کارگران معدن زغال‌سنگ البرز شرقی به خبرگزاری ایلنا گفته‌اند که همزمان با ایجاد دستک، در معدنِ ریزش کرده و عملیات تخلیه زغال هم در حال انجام است.

به گفته کارگران، اکسیژن‌رسانی به حادثه‌دیدگان به وسیله شلنگ‌های مخصوص در داخل معدنِ ریزش کرده در حال انجام است و نگرانی از بابت کمبود اکسیژن وجود ندارد.

گزارش‌ها اما متناقض هم هست. مهدی بندرآبادی، فرماندار دامغان به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته است که پنج تیم در محل حضور دارند. بر این اساس هر چهار ساعت یک بار تیم‌های امداد شیفت عوض می‌کنند و فعالیت آن‌ها در شبانه‌روز ادامه دارد.

بر اساس این گزارش در این مدت فعالیت همه کارگاه‌های معدن متوقف شده‌ است.

اغلب معادن ایران فرسوده و فاقد حداقل امکانات ایمنی و بهداشت کار هستند و کارگران معدن در معرض بیماری‌های ناشی از کار در معدن و مصدومیت و مرگ در نتیجه حوادث معدن قرار دارند. معادن سنگ تزئینی و زغال سنگ حادثه‌سازترین معادن ایران‌اند.

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فاجعه‌ها در معادن در ایران در سال ۹۶ در دولت روحانی اتفاق افتاد. انفجار معدن یورت زمستان آزادشهر استان گلستان در ۱۵ آبان ۹۶ فاجعه‌بارترین این حوادث بود که ۴۳ کشته به جای گذاشت.

در سال‌های دهه ۹۰ بیش از سه هزار حادثه در معادن کشور رخ داده است. در این حوادث حدود ۱۳هزار کارگر مجروح و بیش از ۴۳۰ معدنچی جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.