ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوخت‌بران بلوچ، بی‌راه پس و پیش در منطقه مرزی

گفت‌وگو با رضا حسین‌بُر، فعال بلوچ

نسیم روشنایی - سپاه هفته‌هاست که از ورود صدها سوخت‌بر بلوچ به ایران خودداری کرده‌ و تا به حال چند سوخت‌بر از گرسنگی و تشنگی جان داده‌اند. رضا حسین‌بُر، فعال بلوچ به زمانه می‌گوید که این سیاست‌ها به دستور مستقیم علی خامنه‌ای اعمال می‌شوند و در سنی‌ستیزی جمهوری اسلامی ریشه دارند.

چند هفته است که صدها سوخت‌بر بلوچ بدون آب و غذا در منطقه سراوان گیر افتاده‌اند و به‌دلیل ممانعت ارتش پاکستان و سپاه پاسداران در مرز گرفتار و سرگردان هستند. از فعالان بلوچ گزارش‌هایی رسیده که تاکنون دست کم چهار سوخت‌بر بر اثر تشنگی و گرسنگی جان خود را از دست دادند.

چرا سپاه مرز را به روی سوخت‌بران بسته است؟ چرا سوخت‌بران در این منطقه با این همه ستم و دشواری روبه‌روبوده‌اند؟ فعالان حقوق بشر و رسانه‌ها چگونه می‌توانند به این سوخت‌بران کمک کنند؟ 

زمانه این پرسش‌ها را با رضا حسین‌بُر، فعال بلوچ در میان گذاشته است. به گفته حسین‌بُر دلیل اصلی ممانعت سپاه از ورود این سوخت‌بران به ایران در سیاست کلی جمهوری اسلامی که سرکوب، فقیر نگه‌داشتن و نسل‌کشی سنی‌های بلوچستان است، ریشه دارد. حسین‌بُر معتقد است این سیاست‌ها به دستور مستقیم علی خامنه‌ای اعمال می‌شوند زیرا رهبر جمهوری اسلامی، بلوچ‌های سنی را دشمن شیعیان می‌داند. او می‌گوید:

« سیاست نسل‌کشی بلوچ شروع شده و از طریق گرسنگی، تشنگی، بیماری، بیکاری و سرکوب مستقیم اعمال می‌شود. در جاهایی که نمی‌توانند از سرکوب مستقیم استفاده کنند از روش پشت مرز نگه داشتن و گرسنه و تشنه نگه‌داشتن سوخت‌بران سراوان استفاده می‌کنند.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

رضا حسین‌بُر به زمانه می‌گوید دولت ایران و پاکستان با هم توافق کردند که بلوچ‌ها را در نهایت فقر و تنگدستی نگه‌دارند و این خواسته دولت ایران بود که دولت پاکستان را قانع کردند که به بلوچ‌های ایرانی اجازه ورود به پاکستان را ندهند. همچنین به بلوچ‌های پاکستان هم اجازه نمی‌دهند که وارد ایران شوند. درحالی‌که پشتون‌ها، پنجابی‌ها و غیره اجازه رفت و آمد به ایران را دارند. 

حسین‌بُر می‌گوید که در حال حاضر در سیستان و بلوچستان حدود صد هزار نفر در سوخت‌بری کار می‌کنند که روی‌هم رفته نیم تا یک میلیون نفر را غذا می‌دهند. او می‌گوید:

«به سنی‌های بلوچستان شغل نمی‌دهند و شرایط بیزینس ایجاد کردن هم برایشان مهیا نیست و محترم‌ترین خانواده‌ها مشغول سوخت‌بری هستند که سه نفرشان چهارم اردیبهشت در سراوان کشته شدند که هر سه فامیل من بودند.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این فعال بلوچ دلایل دشمنی خامنه‌ای با بلوچ‌ها را چنین برمی‌شمرد: 

«سنی‌ها از نظر جمهوری اسلامی دشمنان تشیع و اهل بیت هستند.  و این ریشه در تاریخ سنی‌ستیزی شیعیان دارد که از سال ۱۵۰۱ میلادی و شکل‌گیری سلسله صفویه آغاز شد. دلیلش هم این بود که پاپ در اروپا صفوی‌ها را ترغیب می‌کرد که جبهه‌ای در شرق امپراطوری عثمانی ایجاد کنند تا امپراطوری عثمانی تضعیف گردد. اروپایی‌ها می‌ترسیدند که عثمانی‌ها اروپا را تصرف کنند زیرا تا وین پیش رفته بودند.»

به گفته حسین‌بُر کینه نسبت به سنی‌ها و سرکوب آنها از آن دوره تاریخی آغاز شد.

حسین‌بُر با بیان اینکه خامنه‌ای در گذشته در بلوچستان تبعید بود و بلوچ‌ها از او پذیرایی کردند و به او خوبی کردند اما او نیکی آنها را اینگونه پاسخ داده می‌گوید:

« جمهوری اسلامی می‌خواهد مردم بلوچستان را به اطاعت وادار کند و مجبورشان کند که حقوقی طلب نکنند و اعتراض نکنند و فرهنگ حماسی بلوچستان را از بین ببرند. هدفشان است که بلوچ‌ها را تحقیر کنند که غرورشان را از بین ببرند تا تبدیل شوند به افرادی که حرف‌های جمهوری اسلامی را گوش می‌دهند.» 

به نظر این فعال بلوچ یکی از دلایلی که جمهوری اسلامی به سرکوب مردم بلوچستان ادامه می‌دهد این است که رسانه‌ها و فعالان حقوق بشر نیز به ستمی که بر این مردم می‌رود یا اصلا نمی‌پردازند یا خیلی کم می‌پردازند. او معتقد است که در میان رسانه‌ها یک بی‌وجدانی کلی نسبت به مردم بلوچستان وجود دارد.

در همین زمینه بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید

    « شغل «سوخت بری» تابع نقش سپاه پاسداران در ایجاد امکان انتقال سوخت قاچاق از ایران به پاکستان است , سپاه پاسداران قاچاقچی سوخت است, سپاه پاسداران کارفرمای « سوخت بر » است. «سوخت بر » چیست؟ تطهیر کردن قاچاقچی!