ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۰۰ غیرنظامی در جریان حملات طالبان در ماه رمضان کشته شده‌اند

در حالی‌که گفته می‌شود طالبان شرط گذاشته‌اند زمانی در نشست استانبول شرکت می‌کنند که هفت هزار زندانی طالب آزاد و نام رهبران‌شان از فهرست سیاه سازمان ملل حذف شود، خشونت‌های این گروه در افغانستان ادامه دارد. وزارت کشور افغانستان آخرین آمار از حملات انفجاری، انتحاری و تهاجمی طالبان در ماه رمضان را ارائه داد.

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور (امور داخله) افغانستان پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت / ۶ مه اعلام کرد که در جریان ماه رمضان بیش از ۱۰۰ غیرنظامی در حملات انفجاری، انتحاری و تهاجمی گروه طالبان کشته شده‌اند.

به‌گفته آرین، طالبان در طول ماه رمضان ۳۰ ترور، ۱۰۰ انفجار مین و ۱۰ حمله انتحاری انجام داده‌اند و در جریان این حملات بیش از ۲۰۰ غیرنظامی نیز زخمی شده‌اند.

پیش از ماه رمضان دولت افغانستان، کمیسیون مستقل حقوق بشر و اتحادیه جهانی علمای مسلمان از طالبان خواسته بودند که در جریان این ماه، حملات خود را کاهش دهند و آتش‌بس کنند. گروه طالبان اما گفته بود جنگ در این ماه «ثواب بیشتری دارد».

شروط طالبان برای شرکت در نشست استانبول

وزارت کشور افغانستان در حالی آمار افزایش خشونت‌های طالبان را منتشر کرده است که روز گذشته، چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت / ۵ مه، روزنامه ۸صبح افغانستان اعلام کرد که با نزدیک شدن زمان برگزاری نشست استانبول در مورد صلح در افغانستان، منابع آگاه در شورای عالی مصالحه ملی این کشور گفته‌اند که طالبان در نظر دارند در صورت آزادی هفت هزار زندانی این گروه و حذف نام رهبران‌‌شان از فهرست سیاه سازمان ملل در این نشست شرکت کنند.

نشست استانبول تاکنون دو بار به تعویق افتاده است. این نشست ابتدا قرار بود ۴ اردیبهشت / ۲۴ آوریل برگزار شود، اما طالبان اعلام کردند که آمادگی شرکت در این نشست را ندارد. پس از آن ترکیه این نشست را به تعویق انداخت و باز هم طالبان حاضر به شرکت در آن نشدند تا این‌که برگزاری نشست استانبول به بعد از عید فطر موکول شد اما هنوز تاریخ دقیق برگزاری آن روشن نشده است.

دولت افغانستان پیش از آغاز مذاکرات بین‌افغان حدود ۵ هزار و ۵۰۰ زندانی گروه طالبان را آزاد کرده بود. دستگاه‌های امنیتی افغانستان می‌گویند بیشتر این زندانیان بر خلاف تعهد گروه طالبان دوباره به میدان‌های جنگ بازگشته‌اند اما طالبان رسماً این موضوع را تأیید نکرده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان که دور جدید سفرهای خود را آغاز کرده و تلاش دارد تا طالبان را برای شرکت در نشست استانبول ترغیب کند، در دیدار با رهبری شورای عالی مصالحه ملی گفته است که در نشست استانبول درباره آزادی هفت هزار زندانی طالبان بحث و توافق شود.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در مورد آزادی زندانیان گروه طالبان تاکنون موضعی نگرفته و عبدالله عبدالله، شورای عالی مصالحه ملی نیز با تصمیم‌گیری در نشست استانبول در این‌باره موافقت دارد.

یک منبع آگاه در شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفته است روسیه نیز با آزادی زندانیان طالب و حذف نام رهبران‌ طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل مخالف است و گفته که آمریکا به تنهایی صلاحیت حذف نام رهبران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل را ندارد و باید این موضوع در نشست شورای امنیت سازمان ملل به بحث گذاشته شود.

این منبع آگاه به روزنامه ۸صبح گفته است گروه طالبان تا زمان خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان وقت‌کشی می‌کند و با وجود شرکت در نشست‌ها پیرامون صلح افغانستان، به هیچ توافق سیاسی تن نمی‌دهد. همچنین آمریکا معتقد است که طالبان تلاش می‌کنند جنگ را شدت بخشند و قدرت را از راه نظامی تصاحب کنند. خلیل‌زاد می‌گوید گروه طالبان برای جنگ آماده‌ می‌شود و ممکن است با حملات تازه شماری از ولایت‌های افغانستان را با چالش مواجه کند.

درگیری‌ها در افغانستان پس از آغاز خروج نیروهای خارجی شدت گرفته است. روز گذشته (چهارشنبه) پلیس ولایت بغلان تأیید کرد که ولسوالی برکه این ولایت به دست طالبان افتاده است. برکه در ۹۰ کیلومتری شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان قرار دارد و چندین بار شاهد حملات طالبان بوده است.

در حال حاضر جنگ در چندین منطقه افغانستان شدت گرفته و نیروهای امنیتی افغان همه روزه از وارد کردن تلفات سنگین به طالبان خبر می‌دهند و طالبان نیز از تصرف برخی مناطق و وارد کردن تلفات به نیروهای امنیتی سخن می‌گویند.

مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان با محوریت توافق‌نامه آمریکا و گروه طالبان در دوحه قطر فعلاً متوقف است و تلاش‌های جهانی برای احیای این مذاکرات ادامه دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.