ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در چند شهر: «هم کرونا هم تبعیض، کسی به فکر ما نیست»

بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران، البرز، کرمانشاه، خرم‌آباد و شوش و اصفهان تجمع کردند. در اصفهان و تهران حضور ماموران امنیتی «پرشمار» توصیف شد.

در شرایطی که مدیران کانون‌های بازنشستگان تامین اجتماعی و مسئولان خانه کارگر مشغول «قدردانی» از مسئولان سازمان تامین اجتماعی برای «افزایش حقوق» و «اجرای قانون همسان‌سازی» هستند، ده‌ها تن از بازنشستگان همانند هفته‌های گذشته به خیابان آمدند و علیه «ظلم و تبعیض» شعار دادند.

به گفته شاهدان عینی در تهران ماموران پرشمار پلیس تلاش کردند مانع تجمع بازنشستگان شوند. معترضان اما در نهایت توانستند «چند متر دورتر» تجمع کنند.

پلیس در هفته‌های گذشته به تجمع بازنشستگان هجوم برده است. اسماعیل گرامی، بازنشسته و از پیگیران حقوق صنفی ۱۵ فروردین در محل سکونتش بازداشت شده و همچنان در زندان نگهداری می‌شود.

شنبه ۱۱ اردیبهشت نیز ماموران امنیتی به شرکت‌کنندگان در تجمع یک مه هجوم بردند و دست‌کم ۳۰ نفر را بازداشت کردند. تمامی بازداشت‌شدگان یک روز بعد آزاد شدند.

کانال تلگرامی شورای کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی یکشنبه ۱۹ اردیبهشت از اصفهان گزارش کرد:

«نیروهای امنیتی و انتظامی همراه با نیروهای لباس شخصی با ماشین‌های ون و مینی‌بوس انتهای خیابان عباس‌آباد را که اداره کل تامین اجتماعی استان در آن قرار دارد و محل تجمع همیشگی بازنشستگان بوده است مسدود کرده و به هیچ‌کس اجازه توقف و ایستادن ندادند.»

در تصاویر و ویدئوهایی که از تجمع بازنشستگان منتشر شده، حضور آنان نسبت به هفته‌های قبل کاهش پیدا کرده است.

در کرج بازنشستگان مقابل ساختمان تامین اجتماعی تجمع کردند و شعار دادند: «علیه ظلم تبعیض/ بازنشسته به‌پا خیز» و «هم کرونا هم تبعیض/ هیچکس به فکر ما نیست».

در شوش نیز بازنشستگان همانند هفته‌های گذشته به خیابان آمدند. آنها نیز علیه مسئولان سازمان تامین اجتماعی شعار دادند.

بازنشستگان در خرم‌آباد هم به سان هفته‌های قبل مقابل ساختمان تامین اجتماعی تجمع کردند. در یک ویدئو از این تجمع که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده یکی از معترضان از عملکرد کانون‌های بازنشستگان تامین اجتماعی انتقاد می‌کند و می‌گوید:

«مسئولان کانون‌ها که الان مصاحبه می‌کنند و می‌گویند تلاش‌های آنها باعث شده معوقات اسفند و فروردین را بدهند تا حالا کجا بودند؟ آنها [کانون‌های بازنشستگی تامین اجتماعی] اگر دور بایستند و شر نرسانند بهتر است تا کنار ما بایستند.»

کانون‌های بازنشستگی تامین اجتماعی از تشکل‌های حکومتی هستند.

بازنشستگان تامین اجتماعی که در سال‌های اخیر همواره خواستار اجرای قانون همسان‌سازی، افزایش مستمری دوره بازنشستگی و برخورداری از بیمه درمانی کامل و رایگان بودند، از دی ماه سال گذشته به صورت پیوسته در خیابان حضور دارند.

مجلس در قانون بودجه امسال ۸۹ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تسویه بخشی از مطالبات تامین اجتماعی تصویب کرده است. تامین اجتماعی بالغ بر ۳۲۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد. دولت اما حاضر به پرداخت یکباره و نقدی این مبلغ نیست و تنها سالانه بخشی از ان را از محل واگذاری سهام دولت در بنگاه‌ها یا واگذاری حق‌تقدم و تخفیف در فروش خوراک پتروشیمی‌ها پرداخت می‌کند.

سازمان تامین اجتماعی حدود ۳,۵ میلیون نفر بازنشسته و مستمری‌بگیر دارد که ۷۵ درصد آنان حداقل‌بگیرند.

یکی از خواسته‌های اصلی بازنشستگان افزایش حقوق دوره بازنشستگی بر اساس سبد معیشت و خط فقر واقعی است. در آخرین برآوردها که سال گذشته انجام شد درآمد خط فقر حدود ۱۰ میلیون تومان تخمین زده شد.  

همزمان با بازنشستگان تامین اجتماعی، بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی صنایع فولادی و بازنشستگان هتل هما نیز در اعتراض به وضعیت معیشتی و پرداخت نشدن مطالبات خود تجمع کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.