ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ولایت کابل: انفجار در یک مسجد

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است. انفجار در یک مسجد در حین اقامه نماز جمعه در دومین روز آتش‌بس موقت بین نیروهای دولتی و طالبان اتفاق افتاد.

پلیس افغانستان اعلام کرد در انفجاری در یکی از مساجد حومه کابل، در منطقه قلعه مرادبیک دست‌کم ۱۲ نفر کشته شدند.

انفجار هنگامی که نمازگزاران نماز جمعه را اقامه می‌کردند، در دومین روز از آتش‌بس موقت بین دولت افغانستان و طالبان اتفاق افتاد. روز گذشته به مناسبت عید فطر دولت اشرف غنی و طالبان بر سر یک آتش‌بس سه روزه به توافق رسیدند. طالبان به ارگ پیشنهاد آتش‌بس داده بود و محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز این پیشنهاد را پذیرفته بود.

به گزارش الجزیره، فردوس فرامز، سخنگوی پلیس کابل اعلام کرد که پیش از آغاز نماز جمعه مواد منفجره در مسجد حتجی بخشی در منطقه قلعه مرادبیک شهرستان شکردره کار گذاشته شده بود.

بر همین اساس تحقیقات درباره این حادثه تروریستی ادامه دارد.

در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، جنازه سه تن از نمازگزاران دیده می‌شود. خسارت‌ها به مسجد اما جزئی است.  

به گفته سخنگوی پلیس کابل مفتی نعمان، امام جمعه مسجد در این انفجار جان باخت. بیش از ۱۵ نمازگزار نیز مجروح شدند.

طالبان مسئول است

بر اساس توافق صلح دوحه قرار بود ایالات متحده آمریکا یکم مه/۱۱ اردیبهشت همه نیروهای خود را از افغانستان خارج کند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اما اعلام کرد که به دلیل لجیستیکی عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان تا یازدهم سپتامبر به درازا می‌کشد. از آن زمان تاکنون خشونت‌ها در افغانستان بالا گرفته است.

تنها در روز گذشته به رغم برقراری آتش‌بس سه روزه ۱۱ تن در چهار نقطه افغانستان در ولایت‌های کندز (قندوز) و قندهار  جان خود را در انفجارهایی از دست دادند.

شنبه گذشته، در اثر یک بمب‌گذاری در مقابل مدرسه‌ای دخترانه، بیش از ۶۳ نفر کشته شدند. طالبان دست‌داشتن در این حمله را تکذیب کرد. رئیس‌جمهوری افغانستان با صدور بیانیه‌ای حمله به مدرسه سیدالشهدا را محکوم کرد و آن را «هراس‌افکنانه» خواند. غنی مسئولیت این حمله را متوجه طالبان کرد با این هدف که با پیچیده کردن اوضاع، فرصت به دست آمده برای صلح از بین برود.

 شاه ‌حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی غنی خواهان تعطیلی دفتر سیاسی طالبان در قطر شده است:

«با بسته شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر و محدودیت برای سفر رهبران این گروه، طالبان به نقطه صفر بازخواهند گشت. این گروه تروریستی نباید مشروعیت سیاسی و مصونیت دیپلماتیک داشته باشند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.