ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هیراد پیربداقی و بیماری گال در زندان اوین

هیراد پیربداقی، فعال کارگری، در پرونده‌ای با وجود «عفو» شدگی، برای تحمل حبس به زندان اوین منتقل شده است اما در آنجا به دلیل وجود بیماری گال در شرایط جسمی نامناسبی به سر می‌برد.

هیراد پیربداقی، از جمله فعالان حقوق کارگران است که در سال‌های گذشته بارها به دلیل فعالیت‌های مدنی و حمایت از کارگران بازداشت شده است. او روز کارگر (اول ماه مِه/ ۱۱ اردیبهشت)، همراه دو تن دیگر از دوستانش، عسل محمدی و سعید ملایری بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شد اما چند روز بعد وقتی برای تحویل گرفتن وسایل شخصی‌اش به پلیس اطلاعات و امنیت عمومی مراجعه کرد، بازداشت و برای تحمل حبس بابت پرونده‌ای مختومه به زندان اوین منتقل شد.

یک منبع نزدیک به خانواده هیراد پیربداقی که خواست نامش فاش نشود درباره آخرین وضعیت هیراد و شرایط نامناسب نگهداری او در قرنطینه زندان اوین با زمانه گفت‌و‌گو کرده است.

به گفته این منبع، هیراد پیربداقی، عسل محمدی و سعید ملایری روز کارگر در تجمعات شرکت نداشتند اما آنها را بازداشت کردند:

«هیراد روز کارگر از خانه بیرون رفت. به مادرش گفته بود به تجمعات نمی‌رود ولی ناگهان دوستانش تماس گرفتند که هیراد بازداشت شده. ساعت ۱۲:۳۰ شب هر سه نفر آنها آزاد شدند. هیراد گفت در تجمعات نبودند و همراه دوستانش داخل ماشین چند خیابان آن‌طرف‌تر بازداشت شدند. ظاهرا دنبال آنها بوده‌اند چون برای خود هیراد هم این اتفاق جای سوال داشت. آنها خیلی شاکی بودند از اینکه بازداشت شده‌اند و می‌گفتند چرا سعی می‌کنند برای ما بی‌جهت پرونده‌سازی کنند.»

در نهایت روز شنبه ۲۵ اردیبهشت هیراد پیربداقی پیامکی از ثنا (سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی) برای مراجعه به پلیس امنیت به منظور تحویل گرفتن تلفن همراهش دریافت کرد اما بعد از مراجعه بلافاصله بازداشت شد. اتفاقی که سال ۱۳۹۸ مشابه آن برای او اتفاق افتاده بود:

«دفعه قبل هم که هیراد بازداشت شد و ۲۹ روز او را نگه داشتند همین کار را کردند. پیامک دادند که بیا وسایلت را تحویل بگیر ولی وقتی به آنجا رفت بازداشت شد. خانواده‌ او از این شرایط بسیار ناراحت هستند. اگر قرار به دستگیری است قانونی باید این کار صورت بگیرد، ابلاغیه‌ای صادر شود و به فرد اطلاع بدهند که مثلا باید خودت را معرفی کنی. ولی وقتی می‌گویند بیا موبایلت را تحویل بگیر و وقتی مراجعه می‌کند دستبند می‌زنند و می‌برند چه معنی دارد؟»

به گفته این منبع آگاه در گفت‌وگو با زمانه، هیراد پیربداقی و خانواده او از برخورد نهادهای امنیتی بسیار ناراحت و نگران هستند چون هر بار با دروغ و فریب فرزند آنها را بازداشت می‌کنند.

پرونده‌ای که هیراد پیربداقی بابت آن بازداشت و برای تحمل حبس به زندان اوین منتقل شده است به سال ۱۳۹۸ و حمایت آنها از اعتراض‌های کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه برمی‌گردد. هیراد پیربداقی آن زمان همراه دو فعال کارگری دیگر به نام‌های رهام یگانه و فرید لطف‌آبادی در تاریخ ۱۲ مرداد ۹۸ بعد از حضور در تجمع خانواده متهمان پرونده اعتراضات هفت‌تپه مقابل ساختمان دادگاه انقلاب توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

نهایتا هیراد پیربداقی، فرید لطف‌آبادی و رهام یگانه بعد از تفهیم اتهام «اخلال در نظم عمومی» در تاریخ پنجم شهریور ماه ۹۸ با قرار وثیقه موقتا از زندان اوین آزاد شدند. جلسه رسیدگی به اتهامات آنها توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ برگزار شد و هیراد پیربداقی در تاریخ سوم اسفند ۹۸ توسط همین شعبه به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

وثیقه هیراد پیربداقی زمانی که سال ۹۸ بعد از ۲۹ روز آزاد شد ۵۰ میلیون تومان بود اما همان سال وقتی که برای تحویل گرفتن وسایل شخصی‌اش به پلیس امنیت مراجعه کرد مجددا بازداشت شد و بعد از ۱۰ روز، وثیقه‌اش به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

هیراد پیربداقی خرداد ماه ۱۳۹۹ همراه تعدادی دیگر از افرادی که هم‌پرونده‌ای او بودند، به مناسبت عید فطر مشمول «عفو» شد:

«هیراد را به دلیل پرونده هفت‌تپه بازداشت کردند. پرونده‌ای که سال ۹۸ تشکیل شده بود کلا بسته شد و کسانی که در این پرونده متهم بودند از جمله هیراد عفو شدند. برای ما سوال است پرونده‌ای که بسته شده چگونه فرد را بابت آن بازداشت می‌کنند؟»

به گفته این منبع آگاه با وجود اینکه هیراد پیربداقی در جریان پرونده هفت‌تپه عفو شد اما هیچ‌وقت به صورت رسمی در سامانه ثنا ثبت نشد. ۲۵ اردیبهشت سال جاری زمانی که او در پلیس امنیت بازداشت شد، طی تماسی به خانواده‌اش اطلاع داد که به زندان اوین منتقل خواهد شد:

«با این حال هیراد گفته بود می‌روم حبسم را بکشم این ماجرا تمام شود. روحیه‌اش بد نبود اما خانواده‌اش متوجه شدند که هیراد را به قرنطینه زندان اوین منتقل کرده‌اند در حالی که وقتی کسی حکمش مشخص است نباید به قرنطینه برود. او از روزی که دستگیر شده در قرنطینه‌ به سر‌می‌برد. سه روز بعد از انتقالش به زندان اوین وقتی خانواده به ملاقاتش رفتند، دیدند تمام بدن هیراد را گال خورده. ابتدا فکر کردند بدنش سوخته یا کتکش زده‌اند اما هیراد گفته بود نوعی ساس در بند قرنطینه است. تمام تنش زخم شده و زخم‌ها هم عفونت کرده. مگر می‌شود در همچنین دوره‌ای چنین انگلی در زندان باشد؟»

منبع آگاه زمانه می‌گوید هیراد در این مدت بارها درخواست کرده بود که بتواند به پزشک مراجعه کند اما به او گفته شد پزشک در دسترس نیست. او با وجود اینکه قبل از زندان روحیه خوبی داشت، در حال حاضر در شرایط نامناسبی به سر می‌برد:

«مادرش در این دو سال به حدی تحت فشار عصبی و استرس سر بگیر و ببندهای هیراد بوده که به بیماری ام‌اس مبتلا شده است. تنش برای مادر هیراد سم است. هیراد گفته بود حتی برای زخم‌هایش دارو هم نداده‌اند. درخواست دکتر کرده اما گفته‌اند دکتر نیست. جای خوردگی گال خون‌ریزی دارد چون عفونت کرده و زخم شده تا اینکه امروز (شنبه یکم خرداد) به بهداری برده شد و به وضعیتش رسیدگی کردند.»

از جمله دیگر نگرانی‌های خانواده هیراد پیربداقی نگهداری او در زندان تحت شرایطی است که با توجه به شیوع ویروس کرونا امکانات مناسب بهداشتی در اختیار زندانیان نیست:

«روزی که هیراد در پلیس امنیت بود حتی یک ماسک و صابون یا الکل نبوده که بتواند دستش را بشوید. یکی آنجا نان و سیب را بدون رعایت هیچ پروتکلی با دستش گرفته بوده و به آنها داده.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.