ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فوران آتشفشان در کنگو هزاران نفر را بی‌خانمان کرد

هزاران نفر در کنگو به‌دنبال فوران آتشفشان کوه نیراگونگو و دستور به تخلیه شهر ۲ میلیون نفری گوما خانه‌های خود را رها کرده و به سمت مرزهای رواندا گریختند.

شامگاه شنبه ۲۲ مه/۱ خرداد اهالی شهر گوما از استشمام بوی گوگرد و درخشش نور قرمز در آسمان خبر دادند. ساعاتی بعد فوران آتشفشان نیراگونگو و روانه‌شدن جریان گدازه به سمت فرودگاه گوما که در جنوب این کوه قرار دارد، باعث شد مردم تشک‌ها و دیگر وسایل زندگی خود را بردارند و از خانه‌های خود فرار کنند. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه بسیاری از آن‌ها به سمت مرز با رواندا روانه شده‌اند.

به گفته فرماندار نظامی استان کیوو شمالی ، که گوما پایتخت آن است فوران آتش‌فشان حدود ساعت ۷ بعدازظهر به وقت محلی آغاز شده است.

وزارت مدیریت بحران رواندا هم اعلام کرد بیش از ۳۵۰۰ نفر از مرز کنگو وارد این کشور شده و در مدارس و زیارتگاه‌ها سکنی داده شده‌اند.

آتشفشان نیراگونگو از فعال‌ترین و خطرناک‌ترین آتشفشان‌های جهان محسوب می‌شود و آخرین فوران آن در سال ۲۰۰۲ به کشته‌شدن ۲۵۰ تن و آوارگی ۱۲۰هزار نفر منجر شد.

مقام‌های جمهوری دموکراتیک کنگو پس از فوران آتشفشان مشرف به این منطقه، دستور تخلیه شهر را صادر کرده و از همه ساکنان خواستند خانه‌های خود را ترک کنند.

پاتریک مویایا، وزیر ارتباطات کنگو در توییتر نوشت دولت در حال بررسی اقدامات فوری‌ست و ارزیابی از وضعیت ساکنان ادامه دارد. او همچنین از بازگشت فوری فلیکس شیسکدی، رئیس جمهوری کنگو که به اروپا سفر کرده‌ است خبر داد.

به گفته مقام‌های کنگو شدت جریان گدازه پس از رسیدن به حومه گوما کند شده است اما گفته می‌شود جاده اصلی شهر را مسدود کرده است.

رصدخانه ناظر بر نیراگونگو در گزارشی در ۱۰ مه از افزایش فعالیت لرزه‌ای این کوه از اوایل ماه مه خبر داده بود.

داریو تدسکو، آتشفشان‌شناس مستقر در گوما به خبرگزاری رویترز گفته فوران این آتشفشان بسیار به فوران سال ۲۰۰۲ نزدیک است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که متوقف می‌شود یا ادامه خواهد داشت. به گفته او رصد مداوم فعالیت این آتشفشان که در مرگبارترین فوران خود در سال ۱۹۷۷ جان ۶۰۰ نفر را گرفت ممکن نبوده چرا که بانک جهانی به خاطر اتهامات مرتبط با اختلاس مالی، بودجه مربوط به این امر را قطع کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.