ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دانشمندان آلمانی روشی برای جلوگیری از پدیده نادر ایجاد «لخته خون» در برخی واکسن‌های کرونا یافته‌اند

دانشمندان آلمانی می‌گویند که با تغییراتی در واکسن کرونا می‌توانند جلوی پدیده نادر لخته شدن خون را که در مورد واکسن‌های «آسترازنکا» و «جانسون و جانسون» بگیرند.

تیمی از دانشمندان آلمانی معتقدند که مشکل پدیده نادر لخته شدن خون پس از تزریق واکسن کرونا را حل کرده‌اند.  

تعداد انگشت‌شماری از کسانی که واکسن‌های «جانسون‌وجانسون» و «آسترازنکا-آکسفورد» را دریافت کرده‌اند با پدیده لخته خون مواجه شده و تعداد کمتری نیز جان باخته‌اند. اکنون دانشمندان آلمانی مدعی هستند که با تغییراتی در تولید واکسن می‌توان آن را بهتر کرده و مانع لختگی خون شد.

کلید حل مشکل «آدنو ویروس» است. آدنوویروس‌ در حقیقت ویروس سرماخوردگی معمولی است که برای حمل پروتئین اسپایک ویروس کرونا به بدن از آن استفاده می‌شود. 

موارد لختگی خون فقط در مورد واکسن‌هایی مشاهده شده که اساس ساخت‌ آنها دی‌ان‌ای حاوی آدنوویروس است. واکسن‌های «جانسون‌وجانسون» و «آسترازنکا-آکسفورد» از این روش برای ایمن سازی‌ بدن استفاده می‌کنند. اما واکسن «فایزر-بیونتک» و «مدرنا» بر پایه mRNA (آران‌ای پیام‌رسان) تولید شده‌اند. 

به گفته اداره دارو و غذای آمریکا پس از استفاده از واکسن‌های فایزر و مدرنا  تا کنون موردی از لختگی خون گزارش نشده است.

پدیده لخته شدن خون نادر است اما در میان افراد جوان-  که بیشتر مستعد لختگی خون و در عین حال کمتر در معرض خطر ابتلا به موارد شدید کرونا هستند- مشاهده شده است.

در بریتانیا در میان ۳۳ میلیون نفری که تا کنون واکسن آسترازنکا را دریافت کرده‌اند تنها ۳۰۹ مورد پدیده لختگی خون مشاهده شده است.

نتایج تحقیق گروهی از دانشمندان آلمانی بر این مبنا است که مشکل در ورود آدنوویروس به هسته سلول است و نه فقط هنگام ورود به مایع سلولی، جایی که ویروس معمولاً پروتئین می‌سازد.

در داخل هسته سلول، اجزای پروتئین اسپایک به هم متصل شده و یا شکافته می‌شوند. به باور دانشمندان این‌ها تبدیل به اجزای پروتئین‌های جهشی می‌شوند که در بدن شناور شده و در مواردی نادر منجر به لختگی خون شوند.

تحقیق جدید می‌گوید که با ایجاد تغییر در طراحی واکسن می‌شود از این مشکل اجتناب کرد. این تیم در حال حاضر با گروه سازنده واکسن جانسون و جانسون در تماس هستند.

تیم‌های دیگری از دانشمندان نیز در حال تحقیق در مورد پدیده نادر لختگی خون بر اثر تزریق واکسن کرونا هستند و تئوری‌های دیگری نیز در این رابطه مطرح شده است.

لختگی خون بر اثر دریافت واکسن کرونا پدیده‌ای نادر است، و گفته می شود کسانی که چنین تجربه‌ای داشتند احتمال دارد که بر اثر فاکتورهای دیگری نیز مستعد لختگی خون باشند.

مشکل لختگی خون در اثر تزریق واکسن غالباً در افراد زیر ۶۰ سال، و بیشتر در میان زنان دیده شده تا مردان، اما درصد مشاهده این پدیده چنان پایین است که مقام‌های بهداشتی و نیز دانشمندان همگی بر این نکته که زدن واکسن بر نزدن آن ارجحیت دارد اتفاق نظر دارند.

واکسیناسیون در جهان چگونه پیش می‌رود؟

در بزرگترین کمپین واکسیناسیون عمومی در طول تاریخ، تا به امروز بیش از یک میلیارد و ۷۴۰  میلیون واحد واکسن به شهروندان بیش از ۱۷۶ کشور جهان تزریق شده است، به عبارتی به طور متوسط روزانه نزدیک به ۳۰ میلیون واحد واکسن در جهان تزریق می‌شود.

اما عدالت واکسنی دست‌کم اکنون وجود ندارد، شهروندان کشورهای ثروتمند و پیشرفته عمدتاً با روند سریع‌تری واکسن دریافت می‌کنند و در برخی از کشورها از جمله ایران شمار بسیار اندکی از شهروندان واکسینه شده‌اند.

در ایران تاکنون کمی بیش از سه میلیون واحد واکسن تزریق شده که کمتر از دو درصد جمعیت ایران را پوشش می‌دهد.

از زمان فراگیری ویروس کرونا تا به امروز بیش از۱۶۷ میلیون مورد تأیید شده کووید-۱۹ گزارش شده و این بیماری نزدیک به ۳ میلیون  و ۵۰۰ هزار نفر قربانی برجای گذاشته است. 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.