ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل تحقیق در مورد احتمال «جنایت جنگی» اسرائیل و حماس را آغاز می‌کند

شورای حقوق بشر سازمان ملل موافقت کرد که تحقیقات بین‌المللی در مورد جنایت‌هایی که در درگیری‌های نظامی ۱۱ روزه اسرائیل و حماس در غزه رخ داد، آغاز کند. اسرائیل با این تحقیقات مخالفت کرده است. حماس گفته «مقاومت مشروع» کرده است.

به‌گزارش رویترز، قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که سازمان کنفرانس اسلامی با مشارکت سفیر تشکیلات فلسطینی آن را تهیه کرده بود، با ۲۴ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع به تصویب رسید. براساس این قطعنامه تحقیقات مستقل در مورد جنایت‌های رخ داده وظیفه گسترده‌ای دارد تا همه موارد نقض‌شده، نه فقط در غزه و کرانه باختری اشغال‌شده، بلکه در اسرائیل را نیز در جریان درگیری‌هایی بررسی کند که با آتش‌بس در روز جمعه ۳۱ اردیبهشت / ۲۱ مه متوقف شد.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، پیشتر به شورای حقوق بشر گفت که حملات مرگبار اسرائیل به غزه ممکن است «جنایت جنگی» باشد و حماس نیز با شلیک موشک به خاک اسرائیل قوانین بشردوستانه بین‌المللی را نقض کرده است.

اسرائیل قطعنامه تصویب‌شده در مجمع شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو را رد کرد و گفت با آن همکاری نخواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای به این قطعنامه واکنش نشان داد و گفت:

«تصمیم شرم‌آور امروز نمونه دیگری از وسواس آشکار ضداسرائیلی شورای حقوق بشر سازمان ملل است.»

گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل نیز از قطعنامه شورای حقوق بشر به شدت انتقاد کرد و گفت نیروهای اسرائیلی «مطابق با قوانین بین‌المللی، در دفاع از شهروندان خود در برابر شلیک موشک‌های بی‌حساب حماس» عمل کردند. او نیز خواهان عدم همکاری با شورای حقوق بشر سازمان ملل شد.

دفتر نمایندگی آمریکا در مقر سازمان ملل در ژنو از این قطعنامه ابراز نارضایتی کرد و نسبت به نادیده گرفتن تلاش‌ها برای حفظ آتش‌بس و تضمین دسترسی کمک‌های بشردوستانه به غزه انتقاد کرد و قطعنامه مورد نظر را «موجب اختلال» در این روند دانست.

در سوی دیگر سخنگوی حماس نیز اقدامات این گروه را «مقاومت مشروع» خواند و خواستار «اقدامات فوری برای مجازات» اسرائیل شد.

در تصویب این قطعنامه کشورهای اروپایی آراء متفائتی دادند. اتریش، بریتانیا و آلمان رأی مخالف و فرانسه و هلند رأی ممتنع دادند.

میشل باشله به شورای حقوق بشر گفت دفتر او مرگ ۲۷۰ فلسطینی در غزه، کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس (اورشلیم)، از جمله ۶۸ کودک را تأیید کرده است. بیشتر آن‌ها در غزه کشته شدند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت، موشک‌های حماس ۱۰ اسرائیلی را کشته است. مقامات اسرائیلی شمار کشته‌شدگان حملات فلسطینی‌ها در اسرائیل را ۱۳ نفر اعلام کردند.

خلیل هاشمی، سفیر پاکستان به نمایندگی از سازمان همکاری اسلامی گفت:

«با کمال تأسف، مدعیان جهانی حقوق بشر همچنان از اشغالگر در برابر مسئولیت جهانی آن محافظت می‌کنند و همزمان سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار آن قرار می‌دهند تا دست به جنایت جنگی و آپارتاید علیه ملت فلسطین بزند. »

شامگاه ۲۰ اردیبهشت / ۱۰ مه، جنگی بین حماس و اسرائیل در گرفت. در مدت ۱۱ روز جنگ، اسرائیل با بمباران روزانه نوار غزه و فلسطینی‌ها با شلیک‌های شدید موشک اسرائیل را هدف قرار دادند.

میشل باشله روز گذشته (پنج‌شنبه) در نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل با بیان این‌که «حملات اسرائیل در غزه باعث تخریب گسترده زیرساخت‌ها و تلفات غیرنظامی شده است»، گفت:

«به‌رغم ادعاهای اسرائیل مبنی بر این‌که بسیاری از ساختمان‌هایی که مورد حمله قرار گرفتند محل استقرار گروه‌های مسلح بودند یا برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، کمیساریای عالی حقوق بشر هیچ مدرکی در این زمینه پیدا نکرده‌ است. در صورت نامتناسب بودن این حملات، می‌تواند جنایات جنگی رخ داده باشد.»

باشله همچنین گفت حملات «بی‌رویه» حماس با موشک به خاک اسرائیل «نقض آشکار قوانین بشردوستانه بین‌المللی» است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.