ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم خشونت طالبان: شش نگهبان راه‌آهن خواف-هرات کشته شدند

شش نگهبان خط راه‌آهن خواف- هرات بر اثر انفجار مین کنارجاده‌ای کشته شدند. طالبان حملات به غیرنظامیان را افزایش داده است. وزارت داخله افغانستان می‌گوید تنها از آغاز ماه مه ۷۷۵ غیرنظامی بر اثر حملات طالبان کشته یا زخمی شده‌اند.

عبدالوحید قتالی، والی هرات یکشنبه ۹ خرداد به روزنامه اطلاعات روز گفت: خودرو حامل این شمار‌ از محافظان خط آهن هرات – خواف حوالی ساعت ۲ و ۴۵ دقیقه بعداز ظهر روز گذشته (شنبه هشتم خرداد) در ولسوالی غوریان هدف مین جاده‌ای قرار گرفته است. او جزئیات بیشتری در باره این حادثه بیان نکرد.

پیش از این در بهمن سال قبل نیز چهار تن از نگهبانان این خط بر اثر حادثه‌ای مشابه جان باختند. در آن زمان رسانه‌های افغانستان طالبان را مسئول این انفجار معرفی کرده بودند. طالبان هنوز دست داشتن در کشته شدن نگهبانان خط راه‌آهن را رد یا تایید نکرده است.

طالبان اسفند سال ۱۳۹۸ تواقفنامه موسوم به «آوردن صلح با افغانستان» را با نمایندگان دولت آمریکا در دوحه امضاء کرد. بر اساس این تواقفنامه نظامیان آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو می‌بایست تا ابتدای ماه مه ۲۰۲۱ افغانستان را ترک می‌کردند. دولت جو بایدن این امر را تا سپتامبر امسال به تاخیر انداخته اما خروج نیروهای ناتو از افغانستان آغاز شده است.

آتش‌بس در افغانستان و گفت‌وگوهای «بین الافغان» از دیگر مواردی است که طالبان و دولت دونالد ترامپ بر سر آن به توافق رسیده بودند. طالبان اما تا به حال به غیر از ایام پایانی ماه رمضان حاضر به پذیرش آتش‌بس نشده است.

تازه‌ترین گزارش وزارت داخله افغانستان که نهم خرداد منتشر شد بیانگر کشته شدن دست‌کم ۲۴۸ غیرنظامی دیگر به دست گروه طالبان در فاصله ۱۱ اردیبهشت تا ۹ خرداد است.

بر اساس این گزارش ۵۲۷ غیرنظامی هم بر اثر انفجار مین‌های کنار جاده‌ای یا حملات طالبان زخمی شده‌اند.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان در پیوند با این موضوع کشتار غیرنظامیان را «جنایت جنگی» خواند و گفت: طالبان در ماه‌های اخیر از غیرنظامیان برای حملات تهاجمی خود استفاده می‌کنند و به همین دلیل تلفات غیرنظامیان افزایش یافته است.

طالبان قرار بود در ماه آوریل با نمایندگان دولت افغانستان و گروه‌های سیاسی و مدنی این کشور در استانبول مذاکره کند. چند روز پیش از موعد برگزاری این مذاکرات اما این گروه از حضور در نشست سر باز زد و حملات به مناطق تحت کنترل دولت را افزایش داد.

روزنامه «۸ صبح» یکشنبه به نقل از مقام‌های امنیتی که نامشان فاش نشد نوشت: در ماه مه در ۱۰۴ ولسوالی و ۳۲ ولایت رویدادهایی مثل جنگ، درگیری و انفجار میان طالبان و ارتش رخ داده است.

طالبان همزمان با افزایش حملات به مراکز نظامی و دولتی، غیرنظامیان را هم هدف حمله قرار داده است. انفجار مکتب سید‌الشهدا در کابل و ترور معلمان، فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران بخشی از حملات طالبان در ماه‌های گذشته است که فعالان سیاسی در افغانستان آن‌ها را «ترورهای هدفمند» نام نهاده‌اند.

در ادامه ترورهای هدفمند در افغانستان صبح ۹ خرداد یک معلم دارلمعلمین در ولایت فراه به ضرب گلوله به قتل رسید. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این قتل را برعهده نگرفته است. طالبان هفته گذشته چهار تن از شهروندان در این ولایت را به قتل رسانده بود.

شنبه هشتم خرداد نیز انفجار یک بمب بر خودرو حامل دانشجویان و اساتید دانشگاه الیبروتی در ولایت کاپیسا جان ۴ تن را گرفت و ۱۱ تن دیگر را زخمی کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.