ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان عصر نتانیاهو: رهبر حزب راست افراطی به ائتلاف ضد نتانیاهو پیوست

اگر یعیر لپید، بتواند تا چهارشنبه، پایان مهلت تشکیل دولت ائتلافی، موافقت دیگر احزاب را جلب کند، ظرف یک هفته مراسم ادای سوگند دولت جدید و کنار رفتن نتانیاهو برگزار خواهد شد.

نفتالی بنت، سیاستمدار دست راستی و رهبر حزب «یامینا» که شش کرسی کلیدی پارلمان را در اختیار دارد اعلام کرد که به دولت ائتلافی می‌پیوندد. با تشکیل دولت ائتلافی جدید عصر زمامداری ۱۲ سال نتانیاهو که طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری را در تاریخ اسرائیل داشته، پایان خواهد یافت.

نفتالی بنت روز یکشنبه و پس از دیدار با اعضای حزبش در یک کنفرانس خبری گفت:

«در نظر دارم نهایت تلاشم را همراه با دوستم «یعیر لپید» برای تشکیل دولت وحدت ملی انجام دهم. بنابراین به یاری خدا، ما با هم کشور را از سقوط نجات می‌دهیم.»

مهلت ۲۸ روزه لپید برای تشکیل کابینه ائتلافی تجدید چهارشنبه پایان می‌یابد و این اقدام بنت گام مهمی برای پایان دادن به عصر نتانیاهو به حساب می‌ آید.

یعیر لپید، ۵۷ سال دارد و پیش از این وزیر دارایی و مجری تلویزیون بود. پس از‌آن‌که نتانیاهو نتوانست حمایت کافی احزاب اسرائیلی را برای تشکیل دولت ائتلافی جلب کند، رووین ریولین، رئیس جمهور اسرائیل از یعیر لپید، رهبر حزب چپ میانه «یش آتید» خواست تا دولت ائتلافی تشکیل دهد.

در طول دو سال گذشته چهار انتخابات در اسرائیل برگزار شده و اگر لپید موفق به تشکیل کابینه ائتلافی نشود، اسرائیل برای پنجمین بار در عرض دو سال شاهد انتخابات سراسری خواهد بود.

نفتالی بنت ۴۹ سال دارد و پیش از این دستیار نتانیاهو و وزیر آموزش و پرورش بوده است. او میلیونری است که ثروتش  را از راه تکنولوژی پیشرفته کسب کرده و حزب جنگ‌طلب دست راستی «یامینا» را رهبری می‌کند. بنت روز یکشنبه گفت که برای ممانعت از برگزاری پنجمین انتخابات تصمیم به ائتلاف گرفته است.

دقایقی پس از اعلام پیوستن نفتالی بنت به ائتلاف ضد نتانیاهو، بنیامین نتانیاهو  با انتقاد شدید از این ائتلاف آن را «خطری برای امنیت اسرائیل» خواند. 

نتانیاهو، نفتالی بنت را به خیانت به جناح راست اسرائیل متهم کرد و از سیاستمداران ملی‌گرایی که به مذاکرات ائتلاف پیوسته‌اند خواست  تا به گفته او «دولت چپگرا» تشکیل ندهد.

نفتالی بنت که روزگاری متحد نتانیاهو بود گفت که هیچ راه عملی برای این که جناح راست اسرائیل دولت اکثریت را تشکیل دهد وجود نداشت.

بنت گفت: «چنین دولتی تنها زمانی که ما همگی به عنوان یک تیم کار کنیم موفق می شود»

نفتالی بنت ۴۹ سال دارد و پیش از این دستیار نتانیاهو و وزیر آموزش و پرورش بوده است

چهار انتخابات قبلی از سوی ناظران به مثابه رفراندمی بر سر نتانیاهو دیده شده، نتانیاهو سال‌هاست که توانسته در قدرت باقی بماند اما فضای سیاسی اسرائیل را به شدت دو قطبی کرده است.

ائتلافی شکننده

ائتلاف ضد نتانیاهو ائتلافی شکننده خواهد بود و به حمایت اعضای فلسطینی پارلمان اسرائیل نیاز دارد. فلسطینیان اما مخالف نقشه‌های نفتالی بنت هستند.

نفتالی بنت بدنبال آن است که شهرک‌های بیشتری در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن ساخته شود. 

به نظر می‌رسد که دولت ائتلافی تمرکزش را بیشتر معطوف بازسازی اقتصاد کشور کند که مانند بسیاری از دیگر کشورهای جهان بر اثر پاندمی درازمدت کووید-۱۹ آسیب دیده است. مسائلی که اعضا بر سر آن اختلاف جدی دارند از جمله نقش دین در جامعه و آرمان کشور فلسطینی دستکم فعلا کنار گذاشته شده و  از اولویت خارج شود.

نتانیاهو که پس از خروج از قدرت سایه دادگاه به اتهام فساد بر سرش سنگینی می‌کند خشمگین از ائتلاف دستاویز همیشگی خود امنیت اسرائیل را پیش کشید و این ائتلاف  را خطری برای امنیت و آینده اسرائیل عنوان کرد.

نتانیاهو گفت:

«برای امنیت اسرائیل چه خواهند کرد؟ در چشم دشمنانمان چگونه جلو می‌کنیم؟  برای ایران و در غزه چه خواهند کرد؟ در راهروهای دولت در واشنگتن چه خواهند گفت؟»

بنابر گزارش‌ها توافق بنت-لپید پیش از این حاصل شده بود، اما جنگ اخیر اسرائیل و حماس باعث شد تا بنت مذاکرات را متوقف کند.

سازمان آزادیبخش فلسطین پس از سخنرانی یکشنبه شب بنت گفت که دولت آینده «به شدت دست راستی» خواهد بود و فرقی با دولت نتانیاهو نخواهد داشت.

گام بعدی

اگر یعیر لپید، بتواند در سه روز باقی‌مانده تا چهارشنبه و زمانی که مهلت تشکیل دولت ائتلافی به سر می‌رسد موافقت دیگر احزاب را هم جلب کند، می تواند خبر تشکیل دولت را به  رووین ریولین، رئیس جمهور اسرائیل اطلاع داده و برای گرفتن رای اعتماد راهی پارلمان (کنست) شود.

مراسم ادای سوگند دولت جدید و کنار رفتن نتانیاهو ظرف یک هفته به وقوع خواهد پیوست.

سرانجام نتانیاهو

دادگاه نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به اتهام فساد، تقلب و خیانت در امانت مدت‌ها است که جریان دارد. این دادگاه شامل ضبط مخفی مکالمات، صاحبان رسانه‌‌ها، هدایای گران‌قیمت از جمله سیگار و شامپاین، خیانت دستیاران و سه مورد پرونده فساد است. نتانیاهو از زمان شروع دادگاه تا کنون در قدرت بوده و چهارانتخابات و کارزارهای آن‌ها را سپری کرده است.

بر اساس قوانین اسرائیل، نخست وزیر هیچ اجباری به کناره‌گیری ندارد مگر آن که در دادگاه محکوم شود وهمین دلایل سیاسی و حقوقی است که نتانیاهو هر آن‌چه در توان داشت کرد تا  همچنان بر سر قدرت باقی بماند.

نتانیاهو سه پرونده فساد دارد که به نام ‌های «پرونده  ۱۰۰۰»، «پرونده  ۲۰۰۰» و «پرونده  ۴۰۰۰» معروفند.

در «پرونده  ۴۰۰۰» نتانیاهو متهم شده که مبلغی به ارزش ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون شکل ( ۵۰۰ میلیون دلار) در قالب تسهیلات در اختیار کمپانی ارتباطات «بزک» قرار داده و در ازای آن پوشش خبری مثبت برای خودش و همسرش سارا در اخبار طلب کرده است

در«پرونده  ۱۰۰۰» نتانیاهو با اتهام  تقلب و خیانت در امانت روبرو است. او متهم است که هدایایی به ارزش ۷۰۰ هزار شکل از آرنون ملیخان ( شهروند اسرائیلی تهیه کننده هالیوود)  و جیمز پکر، میلیاردر استرالیایی دریافت کرده است.

مخالفان نتانیاهو در جشن پوریم فوریه ۲۰۲۱ (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ا و در «پرونده  ۲۰۰۰» متهم است که با آرنون موزس ( صاحب نشریه یدیوت آرونوت) برای پوشش خبری بهتر تبانی کرده و در عوض قوانینی را پیشنهاد کرده که مانع رشد رقبای این نشریه می شده.

نتانیاهو اتهامات را رد می‌کند اما ارتشا در صورت اثبات تا حداکثر ۱۰ سال مجازات زندان و یا جریمه را به همراه دارد. مجازات اتهام تقلب و خیانت در امانت حداکثر تا  ۳ سال حبس است.

روند دادگاه و اعلام حکم ممکن است تا سال‌ها طول بکشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.