ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تسلیم به رأی دادگاه»، شرط آزادی محمود صالحی و عثمان اسماعیلی دو فعال کارگری زندانی

نجیبه صالح‌زاده همسر محمود صالحی به زمانه می‌گوید: «ما خانواده‌ها به شدت نگران وضعیت محمود صالحی و عثمان اسماعیلی هستیم. آن‌ها هر دو بیمارند. نگرانیم هر لحظه خبر ناگواری درباره سلامتی آن‌ها بشنویم».

گفت و گو با نجیبه صالح‌زاده، همسر محمود صالحی

محمود صالحی و عثمان اسماعیلی فعالان کارگری شهرستان سقز با شکایت دادستان و پلیس امنیت سقز دستگیر شده و از ۲۶ اردیبهشت در زندان به سر می‌برند. آن‌ها در دادگاه به صورت تصویری محاکمه و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ترتیب به سه و شش ماه زندان محکوم شده‌اند. اداره اجرای احکام زندان سقز آزادی موقت آن‌ها را مشروط کرده است به سر فرود آوردن‌شان و «تسلیم به رای دادگاه». آن‌ها می‌گویند جرمی مرتکب نشده‌اند و حاضر به پذیرش رای دادگاه و گذاشتن وثیقه برای آزادی موقت نیستند.

عثمان اسماعیلی و محمود صالحی

نجیبه صالح‌زاده همسر محمود صالحی به رادیو زمانه می‌گوید:

«ما خانواده‌ها به شدت نگران وضعیت محمود صالحی و عثمان اسماعیلی هستیم. آن‌ها هر دو بیمارند. نگرانیم هر لحظه خبر ناگواری درباره سلامتی آن‌ها بشنویم.»

محمود صالحی و عثمان اسماعیلی دو فعال کارگری شهرستان سقز ۲۶ اردیبهشت پس از احضار به اداره اطلاعات سقز بازداشت شدند و هم اکنون در زندان مرکزی سقز زندانی‌اند.

احضار و بازداشت این دو فعال کارگری در پی شکایت دادستان و پلیس امنیت به خاطر «برگزاری مراسم غیرقانونی روز کارگر» و انتشار عکس‌های مراسم در فضای مجازی و اتهام «تبلیغ علیه نظام» اتجام شده است.

نجیبه صالح زاده می‌گوید:

«صالحی و اسماعیلی همان روز که احضار شدند گفتند اگر دادستان از ما شاکی است، صدا و سیما را صدا بزنید بگوئید بیاید در مقابل دوربین صدا و سیما مناظره کنیم و از خودمان دفاع کنیم. تا دیگر به کارگرانی که برای مطالبات صنفی اعتراض می‌کنند، اتهام نزنند. کارگران و معلمان به خاطر اعتراض زندانی نشوند و وثیقه‌های سنگین نپردازند.»

هنگام بازداشت به این دو فعال کارگری گفته شد با ۴۰ میلیون تومان وثیقه می‌توانند موقتا تا برگزاری دادگاه آزاد باشند و در غیر اینصورت به طور موقت زندانی می‌شوند.

به گفته‌ی نجیبه صالح‌زاده «این دو فعال کارگری استدلال کردند ما جرمی مرتکب نشده‌ایم. روز کارگر روز جهانی است و همه کارگرها همه جا مراسم می‌گیرند و برگزاری این روز حق ما کارگران است. اتهامات را رد می‌کنیم و حاضر به گذاشتن وثیقه نیستیم».

دو فعال کارگری اکنون در زندان به سر می‌برند. نشست دادگاه آن‌ها روز ۴ خرداد از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شده است. حکم دادگاه پنجشنبه ۶ زندان رای به خانواده‌ها اطلاع داده شده است. اما مسئولان زندان از ابلاغ حکم به دو زندانی خودداری کرده‌اند. مسئولان بخش اجرای احکام نیز با این ادعا که حکم دادگاه برای اجرا ابلاغ نشده، به خانواده‌ها گفته‌اند: «به آقای صالحی و اسماعیلی بگوئید ما تسلیم به رای را قبول می‌کنیم.»

محمود صالحی روز شنبه ۸ خرداد تحت تدابیر شدید امنیتی با دستبند و پابند برای انجام دیالیز به بیمارستان منتقل شد.

نجیبه صالح‌زاده می‌گوید:

«در حکم آمده است که محمود صالحی به سه ماه حبس تعزیری و عثمان اسماعیلی به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند. بعد گفتند به دلیل کهولت سنی، بیماری و عائله مندی این احکام می‌تواند به دو میلیون تومان برای آقای صالحی و چهار میلیون تومان برای آقای اسماعیلی تبدیل شود».

صالح‌زاده می‌افزاید:

«ما دو خانواده با هم صحبت کردیم و تصمیم گرفتیم برویم جزای نقدی را پرداخت کنیم. اما دفتر دار شعبه دادگاه انقلاب به ما گفت این رای هنوز برای اجرا ابلاغ نشده»!
«احتمال دارد دادستان که مدعی العموم است به رای قاضی اعتراض داشته باشد. اگر می‌خواهید آن‌ها موقتا آزاد شوند باید وثیقه را بپردازید.»

محمود صالحی و عثمان اسماعیلی در حالی به جرم بزرگداشت اول ماه مه روز جهانی کارگر متهم و زندانی شده‌اند که این روز در قانون کار به رسمیت شناخته شده و طبق ماده ۶۳ قانون کار «جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب می‌آید». هر چند که تعطیلی رسمی تنها کارگران مشمول قانون کار را دز بر می‌گیرد.

سوای این، امسال به دلیل شیوع کرونا اساسا مراسمی توسط فعالان کارگری برگزار نشده است.

به گفته‌ی نجیبه صالح‌زاده، «الان دو سال است که به خاطر کرونا، روز اول ماه مه تجمع برگزار نمی‌کنیم. هیچ مراسمی نبوده. فقط برای یادبود، عکس گرفتند».

محمود صالحی دبیر سابق انجمن صنفی خبازان سقز و از بنیانگذاران کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری است. او بارها به سبب تلاش در راه ایجاد تشکل مستقل کارگری بازداشت و زندانی شده است. او سال ۹۴ سه روز مانده به روز جهانی کارگر بازداشت شد و به دلیل حبس در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات سنندج به نارسایی کلیه دچار شد.

صالحی نهم خرداد‌ماه ۱۳۹۴ در حالی که بشدت بیمار بود با قید وثیقه آزاد شد. دادگاه انقلاب او را به ۹ سال حبس تعزیری محکوم کرد و اعتراض صالحی به حکم، منجر به ارسال پرونده او به دادگاه تجدید نظر شماره ۴ سنندج شد.

۶ آبان ۹۶ محمود صالحی، فعال کارگری برای گذراندن حکم یک سال حبس به زندان مرکزی سقز منتقل شد. این بار مسئولان زندان برای ازار و اذیت او از اعزامش به بیمارستان جهت انجام دیالیز ممانعت کردند.
عثمان اسماعیلی فعال کارگری نیز پیش از این بارها به دلیل فعالیت اجتماعی مورد تعقیب و آزار قرار گرفته است. او روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه امسال نیز به پلیس امنیت سقز احضار و بازجویی شد.

تا لحظه تنظیم این گزارش، بعد از ظهر دوشنبه ۱۰ خرداد، هنوز حکم دادگاه به دو فعال کارگری زندانی ابلاغ نشده است.

صالحی و اسماعیلی حاضر به پذیرش «تسلیم به رای» نیستند و می‌گویند تسلیم به رای، یعنی پذیرش اتهام. آن‌ها گفتنه‌اند: «نه به رای دادگاه اعتراض می‌کنیم، نه حاضر به گذاشتن وثیقه هستیم و نه تسلیم به رای».

نجیبه صالح‌زاده در باره وضعیت جسمی دو فعال کارگری زندانی می‌گوید:

«هر دو مشکل جسمی دارند. کلیه‌های محمود سال ۹۴ به علت حبس در بازداشتگاه اطلاعات دچار مشکل شده. او باید دو بار در هفته دیالیز کند. مشکل قلبی هم دارد. عثمان اسماعیلی به آسم شدید مبتلاست. ناراحتی قلبی دارد و از آرتروز رنج می‌برد تا آن جا که در راه رفتن با مشکل روبروست.
صالح‌زاده ضمن قدردانی از فعالان اجتماعی و تشکل هایی که برای آزادی این دو فعال کارگری تلاش می‌کنند، از رسانه‌ها می‌خواهد صدای کارگران زندانی باشند: «محمود و عثمان هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند. هر دو از نظر جسمی مشکل دارند. ما هر لحظه نگران وضعیت آن‌ها هستیم و می‌ترسیم خبر بدی بهمان بدهند».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.