ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنفرانس برلین برای تدارک عقب‌نشینی نیروهای خارجی و برگزاری انتخابات آزاد در لیبی

آلمان همراه با سازمان ملل قصد دارد درباره لیبی، در برلین کنفرانسی را در سطح وزیران خارجه برگزار کند. عقب‌نشینی نیروهای خارجی و برگزاری انتخابات آزاد در دستور کار این اجلاس است.

کنفرانس لیبی در برلین قرار است با مشارکت و تحت حمایت سازمان ملل متحد در ۲۳ ژوئن/۲۳ خرداد سال جاری در برلین برگزار شود. در این کنفرانس علاوه بر پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایتالیا، ترکیه و امارات متحده عربی نیز حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس وزارت خارجه آلمان سه‌شنبه یکم ژوئن/۱۱ ژوئن اعلام کرد اجلاس برلین درباره لیبی در سطح وزیران امور خارجه قدرت‌های خارجی که در لیبی منافعی دارند برگزار می‌شود.

در دستور کار این اجلاس گفت‌وگو درباره انتخابات آزاد در لیبی و عقب‌نشینی نیروهای خارجی از آن کشور تا پایان دسامبر/ دی سال جاری قرار دارد.

ژانویه ۲۰۲۰ نیز کنفرانس مشابهی در برلین برگزار شده بود. در این کنفرانس مقرر شد که کشورهای دارای منافع در لیبی به تحریم تسلیحاتی سازمان ملل احترام بگذارند و طرف‌های درگیری را برای پذیرش آتش‌بس متقاعد کنند. در آن زمان هم آلمان نقش واسطه را ایفا کرده بود. کنفرانس ژوئن ۲۰۲۱ در ادامه کنفرانس قبلی برگزار می‌شود.

وزارت خارجه آلمان روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برای نخستین بار دولت وفاق ملی در لیبی که تحت حمایت سازمان ملل قرار دارد در کنفرانس برلین شرکت می‌کند:

«قرار است در وهله نخست جمع‌بندی از پیشرفت‌هایی که از زمان برگزاری دور اول کنفرانس لیبی حاصل شده ارائه شود و سپس گام‌های بعدی برای رسیدن به ثبات پایدار در لیبی به بحث گذاشته شود.»

در ادامه این بیانیه آمده است:

«اصلی‌ترین موضوع این کنفرانس اما برگزاری انتخابات آزاد در ۲۴ دسامبر و عقب‌نشینی همه نیروهای خارجی از لیبی مطابق توافق آتش‌بس است. علاوه بر این گام‌هایی برای تشکیل یک ارتش متحد در لیبی برداشته می‌شود.»

لیبی، واقع در شمال آفریقا، تولیدکننده بزرگ نفت، از سال ۲۰۱۱ که حکومت معمر قذافی با حمایت ناتو سقوط کرد گرفتار جنگ داخلی شد. در این کشور دو دولت موازی به وجود آمد: دولت وفاق ملی در طرابلس (غرب لیبی) که در جهان و سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دولت «خلیفه حفتر»، ژنرال بازنشسته ارتش در شرق این کشور.

در این درگیری‌ها قدرت‌های خارجی نیز نقش دارند. دولت وفاق ملی از نظر نظامی از سوی ترکیه پشتیبانی می‌شود در حالی‌که ژنرال حفتر از حمایت امارات متحده عربی، روسیه و مصر برخوردار است.

بر اساس اعلام سازمان ملل دست‌کم ۲۰ هزار نیروی خارجی در لیبی حضور دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.