ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه برای مقابله با پ‌ک‌ک جنگل‌های مرزی اقلیم کردستان را نابود می‌کند

شاهدان عینی می‌گویند مناطق هم‌مرز اقلیم کردستان عراق با ترکیه که پیش از این درختان انبوهی داشتند به‌منظور مقابله با نفوذ افراد حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) توسط ارتش ترکیه نابود شده‌اند.

به‌گزارش سایت کُردی رووداو، یک شاهد عینی که تصاویری از مناطق جنگلی استان دهوک ارائه داد و نخواست نامش افشا شود درمورد آن‌چه که در سفر اخیر خود به این منطقه مرزی دیده بود گفت:

«۱۰ سال پیش، ما از طریق این مناطق حیوانات را از ترکیه به اقلیم کردستان قاچاق می‌کردیم. جنگل‌ها چنان انبوه بودند که به‌ سختی می‌توانستیم آسمان را ببینیم. ما همچنین توانستیم به لطف وجود درختان از مرز عبور کنیم بدون اینکه مورد توجه سربازان ترک قرار بگیریم.»

اشاره او به رشته کوهی در نزدیکی روستاهای نیزور، کِستا و هیرور در استان دهوک است. ارتش ترکیه در ۲۳ آوریل دو عملیات نظامی علیه پ‌ک‌ک در این مناطق انجام داده است.

بیشتر ساکنان این روستاها به دلیل درگیری شدید بین ارتش ترکیه و پ‌ک‌ک در اطراف و داخل روستاها، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

ترکیه سال گذشته شماری از مناطق استان دهوک را جنگل‌زدایی کرد تا مسیری را که از روبوسکی، روستای مرزی آن به منطقه هفتنین دهوک می‌رود پاکسازی کند. شاهدان عینی می‌گویند، امسال ارتش ترکیه سه مسیر از روبوسکی به پایگاه‌های خود در نزدیکی روستاهای نیزور، کِستا و هیرور را پاک‌سازی کرده است.

شیخ موس بابات، پیمانکاری که از او خواسته شده بود مسیرهای سربازان ترکیه به دهوک را جنگل‌زدایی کند در این‌باره گفت:

«ما یک جاده در هفتانین ساخته‌ایم که ۷۴ کیلومتر تا عراق امتداد دارد و یک شرکت دیگر نیز جاده ۳۸ کیلومتری دیگری بین روستای آشیت و کوه‌های کستا کشیده است. درست است که درختان قطع شده‌اند، اما این اقدام فقط برای تأمین گرمای سربازان ترک صورت گرفت. درختان به شهرهای ترکیه ارسال نشده‌اند.»

شاهدی که با رووداو گفت‌وگو کرد از یک روستای ترکیه است که با مناطق جنگلی در کردستان هم‌مرز است. او می‌گوید بیشترین سبزی که در عکس‌هایی که برای رووداو فرستاده درخت نیست بلکه علف است. عکس‌ها در روز جمعه گرفته شده است. او گفت: «من از همه می‌خواهم که این مناطق را نجات دهند.»

ویم زوینبورگ، تحلیلگر درگیری‌ها و محیط زیست در سازمان صلح هلندی PAX، در یک سری توییت روند جنگل‌زدایی در مرز اقلیم کردستان و ترکیه را تأیید کرد و تصاویر ماهواره‌ای منطقه را قبل و بعد از جنگل‌زدایی ارائه داد.

زوینبورگ گفت ارتش ترکیه طی سال‌های گذشته «به‌عنوان بخشی از عملیات نظامی خود علیه پ‌ک‌ک جاده‌های متعددی» احداث کرده است.

یک عکس ماهواره‌ای که او توئیتر به اشتراک گذاشته است نشان می‌دهد که مناطق کوهستانی اقلیم کردستان در ۱۴ ماه مه سال ۲۰۲۰ بیشتر سرسبز بودند اما به‌نظر می‌رسد تقریباً همه درختان تا ۱۴ ماه مه سال جاری قطع شده‌اند.

این تحلیل‌گر همچنین براساس یک تصویر ماهواره‌ای که جنگل‌زدایی ترکیه در سال گذشته برای ساخت جاده را نشان می‌داد و تقریباً این منطقه بدون درخت مانده است، گفت:

«در مناطق دیگر، هنگام جاده‌سازی فقط درختان را قطع نکرده‌اند بلکه قسمت‌های زیادی از جنگل را نابود کرده‌اند.»

خبرهای مربوط به جنگل‌زدایی ترکیه در استان دهوک برای نخستین بار از سوی روینگ هیروری، نماینده پارلمان اقلیم کردستان فاش شد. هیروری هفته گذشته به روودواد گفت ارتش ترکیه در مناطقی از دهوک که تازه به آن‌ها حمله کرده با هماهنگی یک شرکت ترکیه‌ای قطع درختان را به‌منظور فروش آن‌ها آغاز کرده است.

او افزود هنگامی که دهه‌ها پیش پیشمرگه بود، از مناطق همسایه ترکیه نیز بازدید می‌کرد و در آن زمان «جنگل‌ها به قدری انبوه بودند که نمی‌شد آسمان را دید».

دولت ترکیه و پ‌ک‌ک چندین دهه است که در مناطق جنگلی و دیگر مناطق نزدیک مرز علیه یکدیگر می‌جنگند و به محیط زیست منطقه آسیب جدی وارد کرده‌اند. درگیری‌ها قبلاً بیشتر در مناطق کردنشین داخل ترکیه متمرکز بود، اما اکنون بیشتر در اقلیم کردستان صورت می‌گیرند.

فرهاد اینجو، نماینده سابق حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه (HDP) نیز روز سه‌شنبه به رووداو گفت دولت ترکیه سال‌هاست که روند جنگل‌زدایی را دنبال می‌کند. انجو اهل روبوسکی است. این دهکده‌ به‌دلیل کشتار سال ۲۰۱۱ شناخته شده است و اینجو ۱۱ نفر از اعضای خانواده خود را در این کشتار از دست داد. ارتش ترکیه در این کشتار ۳۴ نفر از مردم کُرد را که بیشتر آن‌ها کودک بودند، به قتل رساند.

اینجو گفت:

«هنگامی که آن‌ها (ترکیه) پایگاهی برای خود ایجاد می‌کنند، راهی نیز برای آن احداث می‌کنند. آن‌ها هنگام گشودن مسیرهای جدید، تمام درختانی را که در مسیر قرار دارند قطع می‌کنند. تمام درختان این منطقه قطع شده‌اند.»

او نیز تأیید کرد که مناطق مرزی در اقلیم کردستان در نزدیکی روستای محل زندگی‌اش پر از درخت بود اما اکنون تغییر کرده است.

به‌گفته اینجو مسئولان ترکیه «درختان را قطع می‌کنند و آن‌ها را با تراکتور و کامیون [به ترکیه] منتقل می‌کنند و می‌فروشند. مردم روستا نیز به این اقدامات اعتراض کرده‌اند.»

خبرهای مربوط به جنگل‌زدایی بسیاری از مردم را نگران کرده و دولت اقلیم کردستان گفته که به مقام‌های ترکیه هشدار داده است که باید از این اقدام «غیرقابل قبول» دست بردارد.

مقام‌های کرد می‌گویند با مسئولان ترکیه تماس گرفته‌اند و از آن‌ها خواسته‌اند تا در مورد این ادعاها تحقیق کنند. علی تاتار، فرماندار دهوک روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت با اربیل هاکان، سرکنسول ترکیه و علی حمزه پهلوان فرماندار سیرناک درباره ادعاهای مربوط به جنگل‌زدایی گفت‌وگو کرده است.

تاتار افزود:

«آن‌ها تأکید کردند که این یک سوءاستفاده است و قابل قبول نیست. آن‌ها همچنین از همه خواستند که قطع درختان را در هر جایی را با مدرک به دولت گزارش دهند تا بتوانند در مورد آن تحقیق کنند و از سوءاستفاده جلوگیری کنند.»

دلشر عبدالستار، سرپرست شهرداری زاخو، به رووداو گفت مقام‌های ترکیه به او گفته‌اند تصاویر جنگل‌زدایی قدیمی است و آن‌ها هیچ درختی را قطع نکرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.