ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجری تلویزیون آریانا در انفجار کابل جان باخت

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرد مینا خیری، گوینده خبر و مجری تلویزیون آریانانیوز که شامگاه گذشته در جریان انفجار در کابل مجروح شده بود، در بیمارستان درگذشت.

تلویزیون آریانانیوز گزارش داد که پس از آزمایش دی‌ان‌ای مشخص شده است که مینا خیری همراه با مادرش در انفجار شامگاه پنج‌شنبه در کابل کشته شده است. هشت صبح می‌‌نویسد او نخستین خبرنگاری است که در سال جاری جان خود را در جریان خشونت‌های افغانستان از دست می‌دهد.

پنجشنبه ۱۳ خرداد یک روز خونین دیگر در کابل بود. ابتدا ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه به‌وقت محلی در جاده فیض‌ محمد کاتب در ناحیه ششم کابل یک انفجار رخ داد که در نتیجه آن چهار نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.  این انفجار ناشی از برخورد یک خودرو با مین جاسازی‌شده بود. سپس شامگاه پنج‌شنبه حدود ساعت ۱۹ به‌وقت محلی نیز انفجار دیگری در منطقه پُل‌سوخته، واقع در همین ناحیه کابل رخ داد. در این رویداد هم چهار غیرنظامی کشته و پنج غیرنظامی دیگر زخمی شدند و یک خودرو نیز در آتش سوخت. مینا خیری، مادر و خواهرش جزو مجروحان بودند. 

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که مینا خیری در این انفجار دوم ابتدا زخمی شده بود، اما در اثر جراحات عمیق جان باخته است. بر همین اساس  مادر این خبرنگار نیز در این انفجار جان باخته و یک خواهرش به شدت زخم برداشته است.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است.

طبق آمار مرکز خبرنگاران افغانستان از سال ۱۳۸۰ به این سو ۱۲۲ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای که ۱۹ تن آن‌ها زن بوده‌اند، در جریان خشونت‌ها در افغانستان کشته شده‌اند.

«جنایت علیه روزنامه‌نگاران» افغانستان

گزارشگران بدون مرز با استناد به گزارش تازه هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) درباره ترور هدفمند فعالان رسانه‌ای و حقوق بشری، از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواسته است که جنایت علیه روزنامه‌نگاران را در پرونده متعلق به افغانستان بررسی کند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در کابل اعلام کرده است که پس از شروع مذاکرات بین‌‌افغان در دوحه پنج فعال حقوق بشری و شش کارمند رسانه‌ای در حملات هدفمند و عمدی در افغانستان کشته شده‌اند. طبق این گزارش در طی دو سال گذشته ۶۵ تن از مدافعان حقوق بشر و فعال رسانه‌ای در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند. یوناما می‌گوید ادامه این روند سبب تغییر «فضای حقوق بشری و رسانه‌ای» شده و شمار زیادی از روزنامه‌نگاران افغانستانی در کارشان دست به خودسانسوری زده یا کارشان را رها کرده‌ و یا کشور را ناگزیر ترک کرده‌اند.   

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد به دولت افغانستان پیشنهاد کرده است که تدابیر ویژه محافظتی و امنیتی را برای مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها اخذ کند.

تهی‌دستان هدف قرار گرفته‌اند

خبرگزاری رویترز می‌نویسد مخالفان مسلح دولت افغانستان به شیوه جدیدی برای ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان متوسل شده‌اند. آن‌ها مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های حامل مسافران را هدف حملات تروریستی قرار می‌دهند.

شامگاه سه‌شنبه ۱۱ خرداد سه انفجار در جاده گولایی در ناحیه سوم کابل اتفاق افتاد. دو انفجار پیاپی در مکان‌های مختلف در غرب کابل که دست‌کم  ۱۰ کشته و ده‌ها مجروح به جای گذاشت. انفجار دوم در یک مینی‌بوس اتفاق افتاد. در انفجار شامگاه پنجشنبه هم یک مینی‌بوس هدف قرار گرفته بود.

یک روزنامه‌نگار افغان با انتشار پیامی در توییتر نوشته است:

«انفجار امشب تهی‌دست‌ترین افراد جامعه را هدف گرفته است. کارگرانی که اغلب توان پرداخت ۲۰ افغانی و ۱۰ افغانی کرایه تاکسی و تونس/فلانکوج را ندارند با پرداخت ۵ افغانی با این اتوبوس‌ها به خانه می‌روند.»

با حمله به مدرسه دخترانه سیدالشهدا در غرب کابل موج تازه‌ای از حملات به قوم هزاره‌ها آغاز شده‌ است. نخستین انفجار از سه انفجار شامگاه سه‌شنبه گذشته نیز در در نزدیکی منزل مسکونی محمد محقق، رهبر هزاره‌های افغانستان و مقابل مسجد شیعیان اتفاق افتاده بود.

دولت افغانستان قصد دارد یک طرح جامع امنیتی را برای تأمین امنیت این منطقه تهیه کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.