ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان از کشف منابع گازی جدید در دریای سیاه خبر داد

ترکیه در دریای سیاه ۵۴۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی کشف کرده است و برنامه‌های اکتشاف در دریای مدیترانه را نیز با سرعت پیش می‌برد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از کشف ذخایر جدید گاز طبیعی در دریای سیاه خبر داد. ترکیه قرار است تولید گاز طبیعی را در سال ۲۰۲۳ آغاز کند.

اردوغان در اظهارات تلویزیونی از شهر ساحلی زونگولداک در دریای سیاه گفت: «شرکت اکتشاف انرژی دولتی‌مان ۱۳۵ میلیارد متر مکعب گاز در یک چاه اکتشافی به نام آماسرا -۱ پیدا کرده است که مجموع ذخایر کشف شده در سال گذشته را به ۵۴۰ میلیارد متر مکعب رساند.»

هیچ منبع مستقلی نتوانسته اطلاعات منتشر شده از سوی ترکیه درباره میزان ذخایر گازی کشف‌شده در دریای سیاه را بررسی و تایید کند. مقام‌های ترکیه گفته‌اند که شرکت اکتشاف انرژی دولتی این کشور قادر است با توان مالی و فنی خود کار استخراج این منابع را انجام دهد و نیاز به تامین مالی خارجی نیست.

ترکیه در سالهای اخیر اکتشافات نفت و گاز را در سواحل خود افزایش داده است. اردوغان اکتشافات اخیر در حوزه انرژی را به عنوان راه‌حلی برای برخی از آسیب‌پذیری‌های اقتصادی مزمن ترکیه، از جمله بازپرداخت دیون معوق واردات انرژی که باید به ارز خارجی پرداخت شود، ارائه داده است.

شرکت‌های اکتشاف گاز در ترکیه سال گذشته نیز  ۴۰۵ میلیارد متر مکعب گاز در چاه اکتشافی Tuna-1 در میدان ساکاریا یافتند که بزرگترین کشف گاز در دریای سیاه است.

ترکیه در حال حاضر سالانه تقریباً ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز وارد می‌کند. مقام‌های ترکیه انتظار دارند تولید داخلی گاز سبب افزایش تقاضای گاز به میزان ۶۰ درصد شود و تا سال ۲۰۳۰ تقاضای گاز در این کشور به ۸۰ میلیارد متر مکعب در سال برسد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود با رقابتی شدن بازار گاز در ترکیه، کشورهای صادرکننده گاز نیز امتیازهای بیشتری به این کشور بدهند. قیمت ارزانتر و بازپرداخت منعطف‌تر می‌تواند بخشی از این امتیازها باشد.

ترکیه هم‌اکنون سالیانه ۴۴ میلیارد دلار گاز از ایران و روسیه وارد می‌کند. همچنین این کشور میزبان خط لوله انتقال گاز بلو استریم است که گاز روسیه را به شرق و جنوب اروپا می‌رساند. آینده اکتشاف انرژی در دریای سیاه و دریای مدیترانه ممکن است وضعیت ژئوپلیتیکی این منطقه حساس جهان را دگرگون کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علاقمند

    فرض کنیم ادعاهای آقای اردوغان درست باشد و به دو از هر گونه بزرگنمایی و اغراق. برای اینکه درک بهتری از این میزان ذخایر گازی داشته باشیم باید توجه کنیم که جامعه ایران در زمستان گذشته رکورد مصرف روزانه یک میلیارد متر مکعب را پشت سر گذاشته و همچنان در حال افزایش مصرف است.