ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشورهای غربی به دنبال صدور قطع‌نامه علیه ایران در آژانس انرژی اتمی نیستند

کشف آثار اورانیوم در سه مرکز اعلام‌نشده در ایران به نگرانی جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران بدل شده است. ایران می‌گوید ابهامات را برطرف کرده، آژانس می‌گوید ایران به پرسش‌های بازرسان پاسخی قانع‌کننده نداده است.

دیپلمات‌های غربی روز جمعه گفتند که بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده با وجود عدم پاسخگویی تهران در مورد آثار اورانیوم یافت شده در سه سایت، در نشست هفته آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به سمت صدور قطع‌نامه نخواهند رفت.

این دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند دلیل خودداری از این اقدام آن است که صدور قطعنامه علیه ایران می‌تواند باعث تشدید تنش میان تهران و غرب شود و بر مذاکرات احیای برجام که در وین دنبال می‌شود تاثیر منفی بگذارد.

در آخرین جلسه سه‌ماهه شورای حکام، ۳۵ کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سه قدرت اروپایی با حمایت آمریکا پیش‌نویس قطعنامه ای را در انتقاد از ایران تهیه کردند اما به دلیل اعلام گفتگوهای جدید برای احیای برجام، رافائل گروسی، دبیرکل آژانس، آن را از دستور کار خارج کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه  ۱۰ خرداد گزارش داد که در مذاکرات با ایران برای روشن شدن دلیل وجود ذران اورانیوم در این سه مرکز ناکام بوده است و ایران دلیل روشنی ارايه نکرده است. انتشار این خبر سبب شد تا احتمال صدور قطع‌نامه علیه ایران مجددا پررنگ شود.

یک دیپلمات در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رویترز گفت که این سازمان نمی‌تواند به دلیل ادامه داشتن مذاکرات احیای برجام در مورد پاسخگو نبودن ایران به وجود آلودگی هسته‌ای در سه مرکز اعلام‌نشده بی‌تفاوت باشد اما فعلا صدور یک قطع‌نامه انتقادی محتمل نیست.

پنج دیپلمات دیگر هم گفتند که قطعنامه‌ای صادر نخواهد شد  بلکه صرفاً کشور‌های عضو شورای حکام بیانیه خواهند داد.

يك ديپلمات از كشوری كه از صدور قطعنامه علیه ایران در آخرين جلسه آژانس حمايت كرده بود هم گفت: «نياز به اعلام موضع قدرتمند داریم. آنها (ایران) تعهداتی دارند و باید به آنها عمل کنند.»

هنوز مشخص نیست که آیا قطعنامه از حمایت لازم برای تصویب در جلسه شورای حکام آژانس، برخوردار خواهد بود یا خیر.

گفتگوهای غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده در مورد بازگشت هر دو کشور به توافق برجام، هفته آینده از سر گرفته می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه با ابراز نگرانی شدید از گزارش روز دوشنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «هیچ پیشرفتی در گفت‌وگو بین ایران و آژانس به دست نیامده است و ایران نتوانسه پاسخ‌هایی قانع‌کننده به پرسش‌های آژانس بدهد.»

وی افزود: «ما از ایران می‌خواهیم كه هر چه سریعتر چنین پاسخ‌هایی را ارائه دهد.»

کشف ذرات اورانیوم در سه مرکز که دو تا در اطراف تهران و یکی در اصفهان قرار دارد، از موضوعات مورد مناقشه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه‌های گذشته بوده است.

یکی از مراکزی که حاوی ذرات اورانیوم بوده است، مرکز مخفی در تورقوزآباد است که در سال ۲۰۱۷ اسرائیل از آن پرده برداشت. مرکز دیگر، تاسیسات اعلام نشده‌ای در مرز استان‌های فارس و اصفهان و بین دو شهر شهرضا و آباده است که سازمان مجاهدین اطلاعات آن را برای نخستین بار منتشر کردند.

ایران هنوز پاسخ روشنی در مورد دلیل وجود آلودگی هسته‌ای در این سه مرکز ارائه نکرده است. مقام‌های ایرانی گفته‌اند که پاسخ خود را به آژانس ارائه داده‌اند و برای همکاری‌های بیشتر نیز آماده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.