ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ذخایر واکسن کرونا در ایران رو به اتمام است

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد ذخایر واکسن ضد کرونا در ایران به‌دلیل «بدقولی چین و روسیه» رو به اتمام است اما واکسیناسیون به‌طور کامل متوقف نشده است.

خبرآنلاین می‌نویسد بسیاری از مردم این روزها از خود می‌پرسند آیا روند واکسیناسیون در ایران متوقف شده؟ بسیاری از افرادی که دوز اول یک نوع واکسن را دریافت کرده‌اند، نگران‌اند که از تزریق دوز دوم محروم بمانند. تزریق ترکیبی از دو واکسن هم تاکنون تجربه نشده است.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در مصاحبه با خبرآنلاین ضمن تأیید کمبود واکسن در ایران گفت:

«متاسفانه به خاطر بدقولی‌هایی چین و روسیه، دسترسی به واکسن برای ما بسیار بسیار سخت شده است. از طرف دیگر صندوق کواکس هم به خاطر مشکلاتی که در دنیا وجود دارد دست ما را از سهمیه واکسنی که باید به ما می‌داد، خالی گذاشته است. کشور هندوستان هم به خاطر مشکلات خودش و یا دلایل دیگری که ممکن است باشد، از تحویل واکسن به ما خودداری کرده است.»

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد تداوم روند نزولی در موارد بیماری کووید ۱۹ در نخستین هفته خرداد در برخی استان‌ها متوقف شده و این امر یک «زنگ خطر» به شمار می‌آید. لاری همچنین اعلام کرد که گونه‌هایی از نسخه‌های جهش یافته ویروس کرونا با منشأ آفریقای جنوبی و هند در شهرستان‌های قرمز ایران یافت شده است. به گفته لاری در استان‌های چهارمحال و بختیاری، ایلام، خوزستان و هرمزگان بیشترین موارد بستری مبتلایان به کووید ۱۹به ثبت رسیده و همچنین بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری در استان‌های البرز، قزوین، چهار محال و بختیاری و آذربایجان شرقی گزارش شده است. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور روز گذشته گفت:

«مقرر شده واکسن داخلی تا ۲۰ خرداد گزارش نهایی تاییدیه را به وزارت بهداشت بدهند و امیدواریم که بیستم یا بیست و یکم [خرداد] این اتفاق بیفتد و اگر گزارش نهایی مبنی بر تایید واکسن داخلی بود حتما از روزهای بعد از آن واکسیناسیون به صورت عمومی شروع می‌شود، امید ما به تولید داخل است.»

تزریق ترکیبی از دو واکسن مشابه

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی اما در مصاحبه با خبرآنلاین اعلام کرد کارآزمایی‌های بالینی تولیدات داخلی واکسن در زمان مناسبی که باید انجام می‌شد انجام نشده است. در این شرایط تزریق ترکیبی از دو واکسن مشابه به‌عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح شده است:

«مثلا کسی در دوز اول واکسن سینوفارم تزریق کرده باشد اگر مجبور شویم می‌تواند واکسن‌های داخلی مثل واکسن برکت را تزریق کنند. برکت جزو واکسن‌هایی است که پلتفرمش مثل واکسن سینوفارم، ویروس کشته شده است و بیشترین قرابت را با سینوفارم دارد. اما نقصانی که در این زمینه وجود دارد این است که ما هیچ شواهدی برای اینکه اگر دوز اول تزریق شده واکسن سینوفارم و دوز دوم برکت باشد، نداریم.»

به گفته ناجی در ایران شرکت‌های «اکتوور» و « سیناژن» سلول‌های مختلفی را که واکسن اسپوتنیک وی از آن‌ها تولید می‌شود را دریافت کرده‌اند اما هنوز به تولید نرسانده‌اند. شرکت‌هایی هم که در حال تولید واکسن هستند مثل برکت و پاستور-کوبا و واکسن رازی در حال گذراندن مراحل مختلف کارآزمایی بالینی هستند.  

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.