ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای امنیت سازمان ملل از دبیر کلی مجدد گوترش حمایت کرد

بخشی از تلاش آنتونیو گوترش در دوره نخست دبیرکلی‌اش بر سازمان ملل صرف مقابله با یک‌جانبه‌نگری دوران ترامپ شد. نقض حقوق بشر همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای امنیت سازمان ملل شامگاه سه‌شنبه ۹ ژوئن/۱۹ خرداد با صدور قطعنامه‌ای از دور دوم دبیرکلی آنتونیو گوترش حمایت کرد و از مجمع عمومی با ۱۹۳ عضو خواست از یکم ژانویه ۲۰۲۲ به بعد گوترش را به مدت پنج سال به‌عنوان دبیرکل منصوب کند.  

سون یورگنسون، رئیس ادواری شورای امنیت اعلام کرد که احتمالاً مجمع عمومی سازمان ملل متحد  ۱۸ ژوئن/۲۸ خرداد تشکیل جلسه می‌دهد و این مصوبه را نهایی می‌کند.

آنتونیو گوترش با صدور بیانیه‌ای ضمن سپاسگزاری از اعتماد شورای امنیت اعلام کرد چنانچه مجمع عمومی او را در مقام دبیرکلی ابقا کند، این مسئولیت را با «فروتنی» می‌پذیرد.

مجمع عمومی ژانویه ۲۰۱۷، فقط چند ماه قبل از آنکه دونالد ترامپ به قدرت برسد، آنتونیو گوترش را به سمت دبیرکلی سازمان ملل متحد انتخاب کرد. بخشی از تلاش گوترش در این دوره بحرانی این بود که ترامپ را نسبت به ارزش‌ها و جایگاه سازمان ملل و ضرورت چندجانبه‌گرایی متقاعد کند.

۲۲ درصد از بودجه سازمان ملل متحد را ایالات متحده آمریکا تأمین می‌کند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بلافاصله بعد از پیروزی در انتخابات ضمن تجدید نظر در سیاست‌های دوران ترامپ، سهم آمریکا از بودجه سازمان ملل را که در دوران ترامپ کاهش یافته بود، در اختیار این نهاد بین‌المللی قرار داد و مجدداً از سازمان ملل حمایت کرد.

رقیبان گوترش برای دبیرکلی سازمان ملل پرشمار نبودند. بر اساس قوانین سازمان ملل حتماً می‌بایست یک کشور عضو فردی را به‌عنوان نامزد دبیرکلی پیشنهاد دهد. پرتغال گوترش را برای دبیرکلی در دور دوم پیشنهاد داده است.

گوترش که ۷۲ سال دارد از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ نخست‌وزیر پرتغال بود و در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ ریاست کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان را به عهده داشت.

نخستین دوره دبیرکلی او مصادف بود با جنگ‌های خونین سوریه و یمن. این دو بحران بزرگ در جهان همچنان ادامه دارند. اکنون کودتای میانمار و بحران تیگرای در اتیوپی هم به آن دو بحران قبلی اضافه شده است.

دیده‌بان حقوق بشر مستقر در نیویورک از آنتونیو گوترش خواست در دور دوم دبیرکلی سازمان ملل متحد برای حل بحران میانمار اهتمام بیشتری کند. دیده‌بان حقوق بشر همچنین از گوترش خواست از کشورهای عضو سازمان ملل متحد بخواهد مسئولیت بیشتری در مقابله با خشونت‌ها در میانمار و بلاروس به عهده گیرند.

به گفته کنت روث مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر علاوه بر این در دوره نخست دبیرکلی گوترش، سازمان ملل متحد درباره نقض حقوق بشر در چین و روسیه و ایالات متحده آمریکا نیز سکوت کرده بود.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اما می‌گوید مواضع گوترش برای دفاع از حقوق بشر و مقابله با نقض آن خلل‌ناپذیر است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.