ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران آماده بازگشت پرقدرت به بازار جهانی نفت است

مقام‌های وزارت نفت ایران می‌گویند خود را برای افزایش تولید نفت تا سطح ۴ میلیون بشکه در روز آماده کرده‌اند. آن‌ها تنها منتظر یک خبر هستند: احیای برجام.

فرخ علیخانی، مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران به خبرگزاری وزارت نفت گفت، ایران در حال برنامه‌ریزی برای افزایش سریع تولید نفت خود است.

آمادگی ایران برای افزایش تولید نفت در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات ایران با شش قدرت جهانی در وین ادامه دارد. این مذاکرات که از ماه‌های گذشته و پس از روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا آغاز شده است قرار است توافق هسته‌ای برجام را احیا و تحریم‌های یکجانبه آمریکا را تعلیق کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و با اعمال سیاست فشار حداکثری تعداد قابل توجهی تحریم علیه ابران وضع کرد. پس از اعمال این تحریم‌ها جمهوری اسلامی با دشوارترین بحران اقتصادی پس از تأسیس‌اش روبه‌رو شد.

حال فرخ علیخانی به وب‌سایت شانا وابسته به وزارت نفت گفته است:

«اگر تحریم‌های نفتی برداشته شود، بخش عمده تولید نفت خام ایران ظرف یک ماه احیا خواهد شد.»

ایران در سه سال گذشته با کمترین ظرفیت ممکن نفت تولید کرده و برای فروش همان میزان اندک نفت تولیدی‌اش نیز با دشواری‌های دور زدن تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو بوده است.

علیخانی در مورد برنامه ایران برای افزایش سطح تولید گفته است:

«برنامه ریزی دقیقی برای بازگرداندن میزان تولید نفت به سطح قبل از تحریم در فواصل یک هفته، یک ماه و سه ماه انجام شده است.»

اما خوش‌بینی وزارت نفت ایران برای بازگشت سریع به بازار جهانی نفت در حالی است که اظهارات مقام‌های آمریکایی پس از پایان دور پنجم گفت‌وگوهای وین سبب افزایش بی‌اطمینانی به بازگشت سریع نفت ایران و در پی آن رشد قیمت‌ نفت شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا روز سه‌شنبه گفت که در صورت بازگشت کشورش به برجام و دستیابی به توافق در وین باز هم صدها تحریم غیر هسته‌ای علیه ایران باقی خواهد ماند که لغو آن‌ها منوط به بازنگری ایران در رفتارش است.

این سخنان بلینکن در بازار جهانی نفت به این شکل تفسیر شد که اطمینانی به ورود سریع نفت ایران به بازار وجود ندارد.

تنها ساعتی پس از این اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا، قیمت نفت برنت ۷۳ سنت افزایش یافت و به ۷۲ دلار و ۲۲ سنت رسید. این بالاترین قیمت نفت پس از بروز بحران جهانی کرونا است.

صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۶ و چند ماه پس از توافق برجام به ۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته بود و قبل از اعمال مجدد تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸ به اوج ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

ایران ارقام مربوط به صادرات فعلی نفتش را منتشر نمی‌کند اما برخی از شرکت‌های نظارت بر بازار انرژی این میزان را در ماه آوریل در حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز و در ماه مه ۶۰۰ هزار بشکه در روز تخمین زده‌اند.

با این حال، علیخانی به شانا گفت ایران امیدوار است تولید خود را «در مرحله بعدی به بیش از ۴ میلیون بشکه در روز» افزایش دهد.

علیخانی گفت:

«متوسط ​​تولید روزانه نفت ایران پس از اجرای برجام ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه (مجموع مصرف داخلی و صادرات) در روز بود و ما قصد داریم در صورت لغو تحریم‌ها به آن سطح بازگردیم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهزاد

    لعنت به دولت های اروپایی و حزب دموکرات آمریکا که دنبال مماشات با رژیم نکبت بار جمهوری اسلامی هستن.