ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریكا می‌گوید حضور دیپلماتیک در كابل به «فرودگاه عملیاتی و امن» نیاز دارد

امنیت فرودگاه کابل به معضل جدیدی بر سر راه گفتگوهای صلح افغانستان بدل شده است. ترکیه پیشنهاد داد که امنیت و اداره فرودگاه کابل را برعهده بگیرد ولی طالبان این پیشنهاد را رد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت ایالات متحده معتقد است كه حفظ حضور دیپلماتیک بین المللی در كابل نیاز به یك فرودگاه «كارآمد و ایمن» دارد و اظهار کرد كه در غیر این صورت سفارتخانه‌های خارجی نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند.

این اظهارات یک روز پس از آن بیان شد که سخنگوی طالبان عملاً پیشنهاد ترکیه مبنی بر باقی ماندن نیروهایش برای مراقبت و اداره فرودگاه بین‌المللی کابل را پس از عزیمت بقیه نیروهای خارجی به رهبری آمریکا رد کرد.

به گزارش رویترز، موضع طالبان سوالاتی جدی برای ایالات متحده، سایر کشورها و سازمان‌های بین المللی ایجاد کرده که در کابل ماموریت دیپلماتیک دارند چرا که یکی از پیش‌شرط‌های فعالیت دیپلماتیک امکان خروج سریع و امن پرسنل دیپلماتیک از افغانستان محصور در خشکی در صورت رسیدن دامنه جنگ به کابل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به بیانیه طالبان گفت:

«ما تأکید می‌کنیم که یک فرودگاه امن و عملیاتی برای حضور دیپلماتیک بین‌المللی ضروری است و به نفع مسافران افغانستان و اقتصاد افغانستان هم خواهد بود.»

ند پرایش از ارائه توضیحات بیشتر از جمله در مورد حضور دیپلماتیک آمریکا در کابل و احتمال تعطیلی سفارت این کشور خودداری کرد.

به نظر می رسد که موضع آمریکا پیامی برای طالبان است که اگر در مورد وضعیت فرودگاه کابل موضع‌شان را تغییر ندهند، حضور دیپلماتیک در وایتخت افغانستان به شکل گسترده تغییر خواهد کرد.

مقامات آمریكایی گفته‌اند كه آنها معتقدند شورشیان طالبان به دنبال کسب مشروعیت بین‌المللی و پایان دادن به وضعیت کنونی و تروریستی دانستنشان هستند و این بستگی به باز ماندن خطوط ارتباطی دیپلماتیک در افغانستان دارد.

استرالیا ماه گذشته سفارت خود را در کابل به دلیل نگرانی‌های امنیتی بست. وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن هفته گذشته قول داد سفارت آمریکا را باز نگه دارد.

تصمیم جو بایدن برای خروج از طولانی‌ترین جنگ آمریكا، توقف گفت‌وگوهای صلح و تداوم خشونت‌ها، ترس از اینكه افغانستان به سمت یك جنگ داخلی همه‌جانبه سوق داده شود و طالبان قرار است به قدرت بازگردند را دامن زده است.

روز دوشنبه ۱۴ خرداد قرار است جو بایدن با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در بروکسل دیدار کند. گفته می‌شود وضعیت فرودگاه کابل و پیشنهاد رد شده ترکیه از سوی طالبان یکی از محورهای این دیدار است.

ترکیه قرار است میزبان گفت‌وگوهای صلح افغانستان هم باشد. این گفت‌وگوها قرار بود پس از پایان ماه رمضان برگزار شود ولی طالبان برگزاری آن را منوط به انجام تعهدات آمریکا در توافقنامه صلح برای خروج از این کشور در ماه مه کرد.

بایدن با وجود اینکه گفته است به مفاد این توافق پایبند می‌ماند، برنامه‌ریزی برای خروج نیروهای نظامی را تا ماه سپتامبر امسال تعیین کرد.

هم‌اکنون نیمی از نیروهای آمریکا از افغانستان خارج شده‌اند و برنامه‌ریزی برای خروج بقیه نیروها هم ادامه دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.