ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با رای پارلمان، نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل شد

نخست‌وزیری دولت جدید اسرائیل به‌صورت گردشی خواهد بود و دو سال نخست نفتالی بنت و دو سال بعد یعیر لپید، رهبر حزب چپ «یش عتید» نخست‌وزیر اسرائیل خواهد بود.

پس از روزها فشار از سوی طرفداران بنیامین نتانیاهو، کنست (پارلمان اسرائیل) به دولت ائتلافی رای اعتماد داد و به این ترتیب دوره زمامداری نتانیاهو در اسرائیل پایان یافت.

نفتالی بنت ۴۹ ساله که پیش از این رهبر جنبش شهرک‌نشینان در کرانه باختری بود، نخست وزیری دولت ائتلافی را برای دو سال آینده در اسرائیل بر عهده گرفت.

ائتلاف بسیار شکننده احزاب ضد نتانیاهو در ساعت‌های پایانی مهلت ۲۸‌روزه نیمه‌شب چهارشنبه (دوم ژوئن) حاصل شد. دولت ائتلافی شامل احزابی از دیدگاه‌‌های سیاسی متفاوت است. 

دولت ائتلافی جدید- از ائتلاف هشت حزب تشکیل شده است: یامینا، یش عتید، امید جدید، کارگر، ميرتس، لیست متحد عرب، آبی و سفید و اسرائیل خانه ما

برای نخستین بار در تاریخ اسرائیل حزبی  اسلام‌گرا که ۲۱درصد از اقلیت فلسطینی اسرائیل را نمایندگی می کند در دولت ائتلافی حضور دارد.

از ۲۷ وزیر دولت ائتلافی نه وزیر زن هستند.

 نخست وزیری دولت جدید به صورت گردشی خواهد بود و در دو سال نخست بر عهده نفتالی بنت است و در دو سال بعد یعیر لپید، رهبر حزب چپ «یش عتید» نخست وزیر خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو در آستانه رای گیری برای تایید دولت جدید وارد پارلمان اسرائیل می‌شود- ۱۳ ژوئن ۲۰۲۱

در جلسه پارلمان پیش از رای‌گیری  و در جریان سخنرانی نفتالی بنت، طرفداران نتانیاهو با سردادن فریاد در سخنرانی نفتالی بنت اخلال ایجاد کردند و او را «دروغگو» خواندند. 

بنت در جریان سخنرانی و ارائه برنامه‌هایش وقتی به مساله امنیت ملی رسید به مساله ایران و برنامه اتمی آن اشاره کرد. بنت گفت: « تجدید توافق اتمی با ایران اشتباه است، خطایی که به یکی از سیاه‌ترین و خشن‌ترین رژیم‌ها در جهان مشروعیت اعطا خواهد کرد».

نفتالی بنت گفت: «اسرائیل به ایران اجازه نخواهد داد تا به سلاح اتمی مجهز شود.»

او از جو بایدن- رئیس‌جمهوری آمریکا- برای سال‌ها تعهد به امنیت اسرائیل و ایستادن در کنار اسرائیل طی جنگ با حماس در ماه گذشته، تشکر کرد و گفت که اسرائیل روابط خوبش را با دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکایی حفظ خواهد کرد.

نتانیاهو نیز در جریان سخنرانی خود در پارلمان با دولت جدید به شدت مخالفت کرد و گفت:« اگر قرار باشد که ما اپوزیسیون باشیم، هرچه در توان داریم برای سرنگونی آن انجام می‌دهیم».

نتانیاهو همچنین گفت که نفتالی بنت جایگاه بین‌المللی ، اعتبار و توانایی لازم را برای مخالفت با «توافق هسته‌ای ایران» ندارد.

نتانیاهو گفت که ایران اکنون در حال جشن گرفتن است زیرا از امروز می‌فهمند که دولتی ضعیف در اسرائیل بر سر کار است و افزود:

«من پیامی برای ایران و رهبرش دارم- اپوزیسیون (اسرائیل) صدای قوی دارد. و صدای من حتی قوی‌تر است».

نتانیاهو به انگلیسی گفت: به زودی باز خواهم گشت.

نفتالی بنت- نخست وزیر جدید - میلیونری است که ثروتش  را از راه تکنولوژی پیشرفته کسب کرده و حزب جنگ‌طلب دست راستی «یامینا» را رهبری می‌کند. او از نظر سیاسی  به دنبال الحاق بخشی از اراضی فلسطینی در کرانه باختری رود اردن است  و سابقه سخنرانی‌های آتشین و تند علیه فلسطینی‌ها دارد. او نیز مانند بسیاری از دیگر سیاستمداران ارشد در اسرائیل، موضع سفت و سختی علیه ایران دارد و  از نظر اقتصادی لیبرال است.

یعیر لپید پس از  نفتالی بنت، دو سال زمام نخست‌وزیری اسرائیل را در دست خواهد گرفت یعیر لپید، ۵۷ساله، پیش از این وزیر دارایی و مجری تلویزیون بود. لپید حزب چپ میانه «یش عتید» را رهبری می‌کند، طرفدار مذاکرات با فلسطینی‌ها و راه حل دوکشوری است. اما وقتی پای امنیت اسرائیل به میان می‌آید موضع جنگ‌طلبانه دارد. او در میان سکولارها و طبقه متوسط اسرائیل محبوبیت دارد.

در طول دو سال گذشته چهار انتخابات در اسرائیل برگزار شد، پس از‌آنکه نتانیاهو نتوانست حمایت کافی احزاب اسرائیلی را برای تشکیل دولت ائتلافی جلب کند، ماه گذشته رووین ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل از یعیر لپید، رهبر حزب چپ‌میانه «یش عتید» خواست تا دولت ائتلافی تشکیل دهد.

هرچند دوره ۱۲‌ساله زمامداری بنیامین نتانیاهو به پایان رسیده اما او همچنان می‌تواند رهبر حزب لیکود باقی بماند.

سایه دادگاه به اتهام فساد، تقلب و خیانت در امانت بر سر نتانیاهو سنگینی می‌کند - نتانیاهو همه این اتهامات را رد کرده است. با کنار رفتن نتانیاهو، او اکنون بخشی از اپوزیسیون به حساب می‌آید و دیگر مصونیتی ندارد. دولت جدید می‌تواند قانونی وضع کرده و او را  از بازگشت به صحنه قدرت منع کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.