ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: روند واکسیناسیون رو به توقف است

تزریق دوز اول واکسن در ایران متوقف شده و برنامه وزارت بهداشت برای تزریق دوز دوم نیز مشخص نیست. به تایید مسئولان، موجودی واکسن برخی از استان‌ها به صفر رسیده است.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا روز یکشنبه ۲۳ خرداد در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تفاوت آمارهای رسمی با آمارهای واقعی را تایید کرد و گفت: به خاطر شمار بالای بیماران بدحال در موج چهارم شیوع کرونا، بسیاری از بیمارانی که درگیری ریه در آن‌ها گسترش پیدا کرده به‌خاطر عدم امکان رسیدگی به آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

مردانی گفت:

«میزان مرگ‌ و میر واقعی از میزان مرگ رسمی که اعلام می‌شود، بالاتر است. منتها از آنجایی که لود بالایی از بیماران بدحال در موج چهارم‌ اپیدمی در آی‌سی‌یو ها بستری شدند و بیمارانی که وضعیت ریوی‌شان بدتر شده و بیماری گسترش یافته، گسترش ریوی بیماری امکان کمک رسانی به بیمار را عملی نمی‌کند، به همین دلیل این بیماران فوت کرده و می‌بینیم که آمارهای روزانه متفاوت است. حجم بیماران بدحال همچنان در بیمارستان‌ها وجود دارد، البته که نسبت به قبل کمتر شده است».

مسعود مردانی مدعی شد مراجعه بیماران جدید مبتلا به کرونا به بخش‌های بیمارستانی «به‌طور چشمگیری» کاهش پیدا کرده است و «تخت‌های آی‌سی‌یو عمدتا اشغال نیستند و تخت‌های خالی به میزان زیاد وجود دارد. میزان‌ مرگ‌و میر هم به تدریج در حال کاهش است.» او اما پیش‌بینی کرد آمار رسمی مرگ و میر بیماران کووید-‍۱۹ دست کم دو تا سه هفته دیگر «سه‌رقمی» بماند.

وضعیت بی‌ثبات همه‌گیری: «رو به کاهش»، «رو به افزایش»

گزارش‌های رسمی همزمان حاکی از کاهش شمار مبتلایان و مرگ میر بیماران در برخی مناطق و افزایش شیوع کرونا در مناطق دیگر است. وضعیتی که بیش از این‌که به مدیریت کلان همه‌گیری در ایران وابسته باشد، از فشار بر مراکز درمانی و واگذار کردن مسئله پیشگیری به مردم خبر می‌دهد.

برمبنای آخرین آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، این وزارتخانه در فاصله شنبه ۲۲ خرداد تا یکشنبه ۲۳ خرداد ابتلای دست کم ۸ هزار و ۱۹۵ تن دیگر به ویروس کرونا را ثبت کرده است. وزارت بهداشت همچنین مرگ ۱۸۷ بیمار کووید-۱۹ را نیز در همین فاصله گزارش کرد. ارقامی که شمار مبتلایان به ویروس کرونا را در ایران به ۳ میلیون و ۲۸ هزار و ۷۱۷ نفر و شمار قربانیان را به ۸۲ هزار و ۹۸ می‌رساند. به تایید مقام‌های رسمی اما آمارهای واقعی تا دست کم سه برابر این ارقام برآورد می‌شوند.

وزارت بهداشت همچنین برقراری وضعیت قرمز شیوع کرونا را در ۱۳ شهر ایران تایید کرد. برپایه این گزارش ۲۰۸ شهر ایران نیز در وضعیت روبه خطرناک نارنجی و ۲۲۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

درحالی که برگزاری انتخابات۱۴۰۰ و تجمع‌های انتخاباتی ممکن است وضعیت همه‌گیری کووید-۱۹ در ایران را وخیم‌تر کند و به بروز موج جدیدی از ابتلا و مرگ و میر منجر شود، شیوع بیش از پیش نسخه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا در مناطق مختلف ایران از یک‌سو و ضعف مدیریت در اجرای طرح واکسیناسیون کرونا از سوی دیگر هم جان شهروندان ساکن ایران را در معرض خطر قرار داده است.

به تایید عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، نسخه جهش‌یافته در هند دست کم در سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر شهروندان را مبتلا کرده و ممکن است شیوع این نسخه گسترش بیشتری پیدا کند.

اجرای واکسیناسیون هم که به اعتقاد کارشناسان تنها راه ایجاد ایمنی جمعی علیه همه‌گیری مرگبار کروناست، در بسیاری از مناطق به خاطر کمبود واکسن متوقف شده است.

ایران به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز دارد

وزارت بهداشت می‌گوید تاکنون ۴ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۵۳۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و تنها ۸۲۷ هزار و ۱۰۶ نفر دوز دوم را تزریق کرده‌اند. واکسیناسیون افراد جدید یعنی تزریق دوز اول واکسن نیز به صورت کامل و دست کم تا تیرماه متوقف شده است.

در روزهای گذشته بسیاری از خبرگزاری‌های داخلی گزارش‌هایی مبنی بر سرخوردگی و نگرانی سالخوردگان متقاضی دوز دوم واکسن منتشر کردند. همه اما به صبرکردن تا صدور مجوز برای واکسن‌های داخلی فرا خوانده شده‌اند، چرا که ایران می‌خواهد برنامه تزریق دوز دوم را با واکسن داخلی پیش‌ ببرد.

جعفر صادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت یکشنبه در مصاحبه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی تایید کرد که موجودی واکسن برخی استان‌ها صفر شده است. او اما گفت موجودی واکسن بیشتر استان‌ها صفر نیست و واکسن‌های موجود برای دوز دوم تزریق می‌شوند. خبری که دربرخی از استان‌ها از جمله اصفهان، سمنان و فارس به‌نوعی تکذیب شده چرا که مسئولان این استان‌ها می‌گویند واکسن ندارند و سهمیه جدیدی برای آن‌ها فرستاده نشده است.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: مقرر شده است که تا پایان هفته و به احتمال زیاد دوشنبه یا سه شنبه محموله‌ای حاوی یک میلیون دوز واکسن به دستمان برسد.

هفته گذشته هم مقام‌های ستاد مقابله با کرونا از احتمال واردات ۳ میلیون دوز واکسن خبر داده بودند اما در نهایت اعلام شد که به خاطر «بدقولی شرکت‌های روسی و چینی» این واکسن‌ها به ایران نرسیده است.

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو اما در مصاحبه با ایسنا گفت برنامه ایران بیشتر بر تولید ۱۰ میلیون دوز واکسن داخلی در تابستان است و وعده داد از این طریق و به کمک واردات، همه گروه‌هایی که در اولویت قرار دارند واکسینه شوند. شانه‌ساز هم به مانند دیگر مسئولان ایران استفاده از واکسن دیگری برای تزریق دوز دوم را امری معمول خواند و افزود:‌ ایران از مهرماه ماهانه ۱۰ میلیون دوز واکسن تولید کرده و در پاییز تا ۷۰ درصد جمعیت را واکسینه می‌کند.

رئیس سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد ایران مواد اولیه ۳۰ میلیون دوز واکسن را دارد اما همزمان اذعان کرد که این مقدار تنها یک چهارم مقدار لازم برای ایجاد ایمنی جمعی‌ست. به گفته او ایران دست کم ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.