ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سبد معیشت ماهیانه خانوار به ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید، فاصله ۶ میلیونی دستمزد و معیشت

خانواده کارگری حداقل‌بگیر برای تامین هزینه‌های اصلی زندگی‌اش با کسری ماهیانه ۶ میلیون تومانی روبه‌رو است.

۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان: این عددی است که یک خانواده ایرانی با بُعد ۳,۳ نفر باید داشته باشد تا فقط از پس هزینه خوراک خود بربیاید. آن هم با ساده‌ترین و ارزان‌ترین غذاهای ممکن.

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورهای اسلامی کار کشور که محاسبات سبد معاش را براساس «ارقام رسمی» انجام داده به ایلنا گفت: «صبحانه و شام را غذای غیر گرم و ساده حساب کردیم (یعنی خانواده‌های کارگری فقط یک وعده غذای گرم در روز بخورند و نه بیشتر) و برای ناهار نیز یک برنامه غذایی گرم و تکرارشونده در یک بازه پانزده روزه در نظر گرفتیم.»

نتیجه چنین سبد حداقلی برای غذا برای یک خانواده ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شده است. در این محاسبه از غذاهای باکیفیت استفاده نشده است. از برنج درجه دو و گوشت قلوه‌گاه گوساله که ارزان‌تر است و همچنین ماهی قزل آلای تره‌بار، استفاده شده است؛ در محاسبات اقلام گران و باکیفیت مثل گوشت گوسفند یا گوساله منظور نشده‌اند.

محاسبات این بخش از سبد معیشت نشان می‌دهد که میزان دستمزد یک خانواده کارگری در ماه که در آن تنها یک نفر کار می‌کند، تنها کفاف خرید غذا برای زنده‌ماندن می‌دهد. البته سبد معیشت فراتر از غذا هزینه‌های مسکن و سرپناه، آموزش و بهداشت را هم دربرمی‌گیرد و این مخارج نیز قطعی است.

با محاسبه دیگر بخش‌های سبد معیشت به صورت میانگین سبد معیشت خانوار ایرانی حدود  ۹ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان شده است. این به معنای فاصله ۶ میلیون تومانی میان دستمزد و تامین حداقل‌های زندگی برای یک خانواده است.  

فرامرز توفیقی معتقد است که هزینه‌های زندگی از ابتدای امسال رشد ۳۲,۱۵ درصدی داشته است. او می‌گوید: «اگر دستمزد کارگران در فروردین ماه، قادر به پوشش بخشی از هزینه های زندگی بود با رشد بیش از ۳۲ درصدی هزینه‌های زندگی، سطح پوشش دستمزد به همین میزان عقب افتاده است. همین الان در میانه خردادماه، حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه‌های زندگی کارگران افزایش یافته است.»

ایلنا در گزارش خود از سبد معیشت خانوار به این نکته هم اشاره کرده است که در این محاسبه از اعداد و ارقام رسمی استفاده شده است که فاصله بسیاری با اعداد واقعی دارد: «برای مثال، هزینه‌های واقعی مسکن مستاجران، به‌طور دقیق در این سبد لحاظ نشده است و به همین دلیل است که «قطعاً» هزینه‌های واقعی زندگی از این عددِ حدود ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی، حداقل در کلانشهرهایی مانند تهران بسیار بیشتر است.» در بهمن‌ماه سال گذشته و براساس محاسبات رسمی برای مذاکرات تعیین دستمزد سالیانه، سبد معیشت خانوار ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.