ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار اقلیمی: بارش‌ها در استان‌های ایران به شدت کاهش یافته است

در برخی استان‌های ایران بارندگی‌ها بین ۵۰ تا ۸۵ درصد کاهش داشته است. رئیس مرکز ملی خشکسالی هشدار داد امسال دوره خشکسالی طولانی خواهد بود. کمبود آب در اصفهان بحرانی شده و در برخی مناطق آن توزیع آب به شکل سیار انجام می‌شود.

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ایران سه‌شنبه ۲۵ خرداد به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره آخرین وضعیت بارش‌ها در کشور گفت:

«از ابتدای مهرماه تاکنون در کشور حدود ۱۳۰ میلی‌متر بارش داشته‌ایم. این میزان نسبت به میانگین بلندمدت کشور بیش از ۴۰ درصد کمتر است. در استان‌هایی مانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی کمبود بارش‌ها بین ۵۰ تا ۸۵ درصد گزارش شده است. از سویی دیگر در غرب و جنوب غرب کشور در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و چهارمحال و بختیاری نیز کاهش بارش‌ها کاملاً محسوس است.»

خطر بحرانِ خشکسالی شدید که در نیم قرن اخیر بی‌سابقه اعلام شده، بسیار فراتر از یک منطقه یا یک استان در ایران است. بحران خشکسالی و کمبود بارندگی دست‌کم ۲۷ استان کشور را تهدید می‌کند و تنها چهار استان کشور بارش‌های نرمال‌ را تا اواخر سال گذشته دریافت کرده‌اند.

به‌گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی دمای هوا در بهار ۱۴۰۰ حدود دو تا سه درجه بیشتر از میانگین بلندمدت کشور بوده و «احتمال می‌رود که بارش‌ها در پاییز ۱۴۰۰ دیرتر از زمان نرمال آغاز شود. از این‌رو دوره خشکسالی طولانی خواهد بود».

همچنین ذخایر سدها نیز وضعیت خوبی ندارد و به‌گفته وزارت نیرو در برخی از مناطق آب پشت سدها نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد کمتر شده است. بر این اساس شرایط تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران نیز خوب نیست.

احد وظیفه از مسئولان خواست تا از تمامی روش‌های مدیریت منابع آبی در کشور استفاده کنند و کشت تابستانه در استان‌ها متوقف شود. او از مردم خواست تا بیشترین صرفه‌جویی را انجام دهند چرا که «درحال‌ حاضر هیچ‌گونه تعارفی نداریم و آب نیست و در بسیاری از مناطق نیز محدودیت منابع آبی شدید است».

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) روز گذشته (دوشنبه ۲۴ خرداد) در همین زمینه گزارش داد که هنوز تابستان شروع نشده شرایط آبی در شهر اصفهان بحرانی شده و توزیع آب در برخی از مناطق شهری در چند روز گذشته به‌شکل سیار انجام شده است.

مجتبی اورنگی، مدیر دفتر بهره‌برداری و توسعه خطوط انتقال آب آبفای استان اصفهان در این‌باره گفت:

«به‌دلیل افزایش دما و مصرف، در ساعات اوج مصرف روزهای گذشته برای مناطق دشتستان، کاخ، تالار، مولوی، میدان احمدآباد، میدان لاله، حکیم شفایی، زندان مرکزی و بلوار شفق آب شرب از طریق تانکر‌های سیار تأمین شد.»

اورنگی به ساکنان اصفهان توصیه کرد که برای دسترسی پایدار به آب شرب، مصرف خود را در شبانه روز به میزان ۱۵ لیتر کاهش دهند تا با کمترین تنش بتوان تابستان سخت و گرم امسال را پشت سر گذاشت.

در سال‌های اخیر کشاورزی اصفهان حق‌آبه‌ای برای مصرف دریافت نکرده و کشاورزان به همین دلیل بارها تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌اند.

ایران از سال ۱۳۷۴ وارد یک دوره طولانی خشکسالی شده است و در اغلب سال‌ها بارش سالانه، پایین‌تر از میانگین بلندمدت بوده است. با این وجود افزایش بارش‌ها در سال ۱۳۹۸ مقام‌های سازمان هواشناسی و گروهی از اساتید اقلیم‌شناسی را به این نتیجه رسانده بود که گویا دوره خشکسالی در ایران رو به پایان است.

به جز مشکلات اقتصادی گسترده‌ای که خشکسالی کنونی بر اقتصاد و معیشت مردم به‌ویژه در شهرهای کوچک و مناطق روستایی خواهد گذاشت از هم‌اکنون این هشدار مطرح شده که برای تأمین آب شرب هم باید فکری کرد. به همین دلیل سازمان هواشناسی از وزارت نیرو خواسته است که از هم اکنون به فکر افزایش ذخایر آبی و مدیریت بهینه آب در کشور باشند چرا که عجالتاً امیدی به آسمان نمی‌توان داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.