ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشورهای خلیج فارس خواهان مشارکت در مذاکرات احیای برجام شدند

وزیران خارجه کشورهای خلیج فارس در بیانیه پایانی اجلاس ریاض هشدار دادند که توافق با ایران می‌بایست شامل برنامه موشکی و نفوذ تهران در خاورمیانه هم باشد.

کشورهای خلیج فارس در بیانیه پایانی اجلاس ریاض هشدار دادند که توافق با ایران می‌بایست شامل برنامه موشکی و نفوذ تهران در خاورمیانه هم باشد.

یکصد و چهل و هشتمین دوره نشست وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، با هدف تقویت روابط راهبردی کشورهای عضو و گفت‌وگو درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی نشست هشدار دادند که احیای برجام بدون در نظر گرفتن برنامه موشکی جمهوری اسلامی و رفتار «بی‌ثبات‌کننده» ایران در منطقه خطرناک است و یک بار دیگر بر ضرورت مشارکت در گفت‌وگوهای احیای برجام در وین تأکید کردند.

دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین شنبه گذشته آغاز شد. انتظار می‌رود این دور از گفت‌وگوها تا پایان دولت روحانی ادامه یابد. ایران خواهان احیای توافق سال ۲۰۱۵ بدون هیچ گونه کم و کاست و لغو کلیه تحریم‌های آمریکاست. آمریکا و سه قدرت اروپایی نیز اعلام کرده‌اند که هدف آن‌ها در وهله اول جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و در گام‌های بعدی برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی را در دستور کار قرار می‌دهند.

وزیران خارجه کشورهای خلیج فارس در بیانیه پایانی اجلاس ریاض از قدرت‌های جهانی خواستند محدودیت‌های بیشتری را در توافق هسته‌ای با ایران لحاظ کنند و احیای برجام را با هدف جلوگیری از رقابت بر سر سلاح‌های هسته‌ای در منطقه و بروز درگیری‌های تازه به «اقداماتی برای اعتمادسازی» وابسته کنند.

وزیران خارجه کشورهای خلیج فارس در بیانیه پایانی اجلاس ریاض ضمن تأکید بر لزوم مشارکت این کشورها در مذاکرات احیای برجام در وین، اعلام آمادگی کردند که بر اساس «حسن همجواری» و با احترام به «حاکمیت ملی ایران» در نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز مشارکت کنند.

یمن، لبنان، خلیج فارس و برجام

عربستان سعودی و ایران از فروردین سال جاری با ابتکار و میانجیگری مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق گفت‌وگوهای مسقیمی در بغداد آغاز کرده‌اند. این مذاکرات چهار محور دارد: پرونده یمن و قدرت گرفتن حوثی‌ها، بحران لبنان، توافق هسته‌ای ایران و امنیت آب‌های خلیج‌ فارس است.

عربستان سعودی خود را رهبر جهان اسلام می‌داند و ایران برترین قدرت شیعه در منطقه است. روابط دو کشور در ژانویه ۲۰۱۶ بعد از اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه و پس از حمله هواداران حکومت ایران به سفارت عربستان سعودی در تهران، به پایین‌ترین سطح خود رسید.  

در سال ۲۰۱۸ و با خروج دونالد ترامپ از برجام، تنش بین دو کشور افزایش یافت.

عربستان سعودی در این فاصله خواهان پایان دادن به جنگ در یمن علیه شورشیان حوثی مورد حمایت ایران است. آنها حملات خود را علیه شهرهای سعودی و زیرساخت‌های نفتی این کشور افزایش داده‌اند. حوثی‌ها در سال جاری بارها تأسیسات نفتی عربستان سعودی را هدف حملات موشکی قرار داده‌اند.

روز گذشته خبرهای تأیید نشده‌ای در حد یک شایعه منتشر شده بود که عربستان اعلام آمادگی کرده است حاکمیت حوثی‌ها در شمال یمن را به رسمیت بشناسد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.